Τεχνίτης/τρια Υαλοπινάκων

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η παρούσα μελέτη περιλαμβάνει το επαγγελματικό περίγραμμα και το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για το επάγγελμα του/της «Τεχνίτη/τριας Υαλοπινάκων».
Ως Τεχνίτης/τρια Υαλοπινάκων ορίζεται ο/η τεχνίτης/τρια που ασχολείται με την κατεργασία υαλοπινάκων (κοπή, κατασκευή διπλών υαλώσεων, θερμική σκλήρυνση κ.ο.κ.), τη διαχείριση της ζήτησης και της παραγγελίας υαλοπινάκων και την τοποθέτηση στην εκάστοτε εφαρμογή, όπως σε κτίρια, αυτοκίνητα, πλοία, έπιπλα κ.ο.κ.
Οι επιχειρήσεις του κλάδου σημειώνουν ανάπτυξη, με πληθώρα ανακαινίσεων και ανακατασκευών κτιρίων να βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ αναμένονται στο εγγύς μέλλον ακόμη περισσότερες. Παράλληλα, υλοποιούνται επιδοτούμενα προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων με σκοπό την εξοικονόμηση ενέργειας, στα οποία επιδοτείται ξεχωριστά η αντικατάσταση υαλοπινάκων.
Η αυτοαπασχόληση στον κλάδο είναι εξαιρετικά υψηλή και μάλιστα σημειώνει αύξηση, ενώ ο δυναμισμός του επαγγέλματος κρίνεται χαμηλός. Οι περισσότεροι απασχολούμενοι αναλογικά βρίσκονται στην Περιφέρεια των Ιονίων Νήσων και της Κρήτης, ενώ αντίθετα, οι λιγότεροι στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου. Στο εν λόγω επάγγελμα δεν υφίστανται ειδικεύσεις ή κατευθύνσεις και για την άσκησή του δεν απαιτείται άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ή κάποια πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων.
Αναμφισβήτητα, δεν είναι λίγες οι τεχνολογικές εξελίξεις που επηρεάζουν το επάγγελμα. Ο υαλοπίνακας ως προϊόν βρίσκεται υπό ανάπτυξη σε μόνιμη βάση, με τις εταιρείες παραγωγής να βελτιώνουν συνεχώς τα προϊόντα. Οι επιδόσεις των υαλοπινάκων ως προς την ενέργεια, την ασφάλεια, την αισθητική κ.λπ. χρόνο με τον χρόνο αναβαθμίζονται. Παράλληλα, υπάρχουν πλέον αυτόματα μηχανήματα κατεργασίας υαλοπινάκων προσφέροντας μεγάλη ακρίβεια και σταθερή ποιότητα. Αυτό προσφέρει μεγάλες δυνατότητες παραγωγισιμότητας στους/τις Τεχνίτες/τριες Υαλοπινάκων.
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας προχώρησε το 2022 στη δημοσίευση της νέας, για πρώτη φορά, Τεχνικής Οδηγίας με τίτλο «Υαλοπίνακες Ασφαλείας» με βασικό στόχο να αποτελέσει ένα εύχρηστο μεθοδολογικό εργαλείο για όλους τους συντελεστές που συνεργάζονται για την υλοποίηση ενός έργου υαλοπινάκων.
Με την παγκόσμια έλλειψη πόρων να αναδύεται ως ένα σημαντικό πρόβλημα και την ανάγκη για εξοικονόμηση ενέργειας να είναι επιτακτική, η ανακύκλωση των υαλοπινάκων κρίνεται απαραίτητη και για αυτό χρειάζεται να αλλάξει η διαχείριση των αποβλήτων από τους/τις Τεχνίτες/τριες Υαλοπινάκων. Το γυαλί αποτελεί πλήρως ανακυκλώσιμο υλικό, και τόσο το υαλόθραυσμα της παραγωγικής διαδικασίας, όσο και οι υαλοπίνακες που απομακρύνονται από ανακαινίσεις μπορούν να ανακυκλωθούν.
Όλα τα παραπάνω, καθώς και άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία για το επάγγελμα αποτυπώνονται στο παρόν επαγγελματικό περίγραμμα (ΕΠ), το οποίο συνοδευόμενο από το αντίστοιχο πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών (ΠΕΠ) αναμένεται να οδηγήσει στην ομαλή και ασφαλή λειτουργία και ανάπτυξη του κλάδου και την παροχή υψηλότερου επιπέδου υπηρεσιών και τεχνικών προδιαγραφών.
ABSTRACT
The present study concerns the occupational profile and the framework of educational standards of vocational training curricula of the “Glazier”.
A Glazier is defined as a craftsman who deals with glass manufacturing (cutting, insulated glass units’ construction, tempering etc.), the demands’ management, the orders, and the installation on site, as in buildings, cars, ships furnitures etc.
Businesses in this sector are experiencing growth with many building renovations and reconstructions underway, with even more expected in the near future. At the same time, subsidized building energy upgrade programs are being implemented with the aim of saving energy, in which the replacement of glazing is subsidized separately.
Self-employment in this sector is extremely high and is even increasing, while the dynamism of the profession is considered low. Proportionally, most Gglaziers are located in the Region of the Ionian Islands and Crete, while on the contrary, the fewest are in the Region of the North Aegean. In this profession, there are no specializations or directions, and for its practice, it does not require a license or any certification of professional qualifications.
Undoubtedly, there are many technological developments that affect the profession. Glass as a product is under constant development since manufacturing companies constantly improve the products. The glazing performances in terms of energy, safety, aesthetics etc. year after year are upgraded. At the same time, automatic glass processing machines offer great precision and consistent quality. This offers great potential for productivity to Glaziers.
The Technical Chamber of Greece proceeded in 2022 to the publication of the first ever Technical Directive about glass entitled “Safety Glazing” with the main objective of being an easy-to-use methodological tool for all the actors who work together to implement a project with glazing.
With global resource scarcity emerging as a major problem and the need for energy saving being imperative, glass recycling is proven essential and for this reason, the waste management by Glaziers needs to change. Glass is a fully recyclable material, and both pre-consumer and post-consumer cullet can be fully recycled.
All of the above as well as other relevant information about the profession are reflected in this occupational profile which accompanied by the corresponding framework of educational specifications is expected to lead to the smooth and safe operation and development of the sector and the provision of a higher level of services and technical specifications.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η παρούσα μελέτη περιλαμβάνει το επαγγελματικό περίγραμμα και το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για το επάγγελμα του/της «Τεχνίτη/τριας Υαλοπινάκων».
Το επαγγελματικό περίγραμμα συνιστά μια κωδικοποιημένη αποτύπωση του περιεχομένου του επαγγέλματος, καθώς και των απαιτούμενων για την άσκησή του προσόντων, όπως ορίζονται στην υπ’ αριθμ. 110988 ΚΥΑ (ΦΕΚ Β΄ 566/08-05-2006) με περιεχόμενο «Πιστοποίηση Επαγγελματικών Περιγραμμάτων». Αντίστοιχα, το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αξιοποιεί στο ακέραιο την «πρώτη ύλη» του επαγγελματικού περιγράμματος και διατυπώνει τις ελάχιστες βασικές προδιαγραφές που προηγούνται του κάθε εκπαιδευτικού σχεδιασμού, ανεξάρτητα από τα ιδιαίτερα θεσμικά του χαρακτηριστικά.
Η δομή, το περιεχόμενο και ο τρόπος παρουσίασης της μελέτης δίνουν τη δυνατότητα αξιοποίησής της από πολλαπλές ομάδες απεύθυνσης, εξυπηρετώντας διαφορετικούς κάθε φορά σκοπούς.
Ειδικότερα, μπορεί να αξιοποιηθεί από:
− εργαζόμενους ή ανέργους, ως εργαλείο πληροφόρησης για το επάγγελμα ή περιγραφής και τεκμηρίωσης των γνώσεων/δεξιοτήτων/ικανοτήτων τους,
− υπηρεσίες απασχόλησης και συμβουλευτικής σταδιοδρομίας, κατά την παροχή των υπηρεσιών τους,
− φορείς εκπαίδευσης/κατάρτισης, για να προσαρμόσουν τα προγράμματά τους,
− επιχειρήσεις, για να περιγράψουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τις δεξιότητες και τα προσόντα των εργαζομένων στις σχετικές θέσεις εργασίας.
Η μελέτη ακολουθεί ένα δομημένο πρότυπο με συγκεκριμένες μεθοδολογικές προδιαγραφές που ορίζονται στις Προδιαγραφές Εκσυγχρονισμένης Μεθοδολογίας, Προτύπων και Εργαλείων Εκπόνησης Επαγγελματικών Περιγραμμάτων και Πλαισίων Προδιαγραφών Προγραμμάτων2, οι οποίες εγκρίθηκαν με την υπ’ αριθμ. ΓΔ/12832/15-04-21 Απόφαση της υπ’ αριθμ. 443ης/14-04-21 Συνεδρίασης του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Συγκεκριμένα, η μελέτη εμπεριέχει: i) την εισαγωγή, ii) τη σύνοψη του επαγγελματικού περιγράμματος, iii) την ανάλυση του επαγγελματικού περιγράμματος, iv) τη βιβλιογραφία και v) το Πλαίσιο Εκπαιδευτικών Προδιαγραφών Προγραμμάτων.
i) Η εισαγωγή προσδιορίζει αδρά το περιεχόμενο της μελέτης και τον τρόπο αξιοποίησής της.
ii) Η σύνοψη του επαγγελματικού περιγράμματος, παρουσιάζει περιληπτικά τις βασικές πληροφορίες της ανάλυσης του επαγγέλματος.
iii) Η ανάλυση του επαγγελματικού περιγράμματος περιλαμβάνει τις παρακάτω ενότητες:
• Ενότητα Α: Τίτλος και ορισμός του επαγγέλματος / ειδικότητας.
• Ενότητα Β: Ανάλυση του επαγγέλματος / ειδικότητας – «προδιαγραφές».
• Ενότητα Γ: Απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την άσκηση του επαγγέλματος / ειδικότητας.
• Ενότητα Δ: Προτεινόμενες διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων.
• Ενότητα Ε: Ενδεικτικοί τρόποι αξιολόγησης των απαιτούμενων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων.
Στην Ενότητα Α καταγράφονται οι γενικότερες συνθήκες άσκησης του επαγγέλματος, οι τεχνολογικές και άλλες αλλαγές που το επηρεάζουν, οι προοπτικές του επαγγέλματος στην αγορά εργασίας και των κλάδων δραστηριότητας στους οποίους ασκείται, καθώς και οι ρυθμίσεις που ισχύουν σχετικά με την άσκησή του.
Στην Ενότητα Β αποτυπώνεται το περιεχόμενο του επαγγέλματος. Αναλύεται σε Κύριες Επαγγελματικές Λειτουργίες (ΚΕΛ1 έως ΚΕΛν), κάθε ΚΕΛ αναλύεται σε Επιμέρους Επαγγελματικές Λειτουργίες (ΕΕΛ) και κάθε ΕΕΛ σε Επαγγελματικές Εργασίες (ΕΕ). Για κάθε ΕΕΛ προσδιορίζονται τα Κριτήρια Επαγγελματικής Ανταπόκρισης (ΚΕΑ) και το Εύρος Εφαρμογής (ΕυΕ) της.
Στην Ενότητα Γ αναλύονται οι απαιτούμενες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική εκτέλεση κάθε ΕΕΛ.
Στην Ενότητα Δ καταγράφονται οι διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων.
Στην Ενότητα Ε αποτυπώνονται οι ενδεικτικοί τρόποι αξιολόγησης των απαιτούμενων γνώσεων και δεξιοτήτων.
iv) Στη βιβλιογραφία παρατίθενται βιβλία, άρθρα κ.λπ. πάνω στα οποία στηρίζεται η συγγραφή των ενοτήτων του επαγγελματικού περιγράμματος ενώ, παράλληλα, συνιστούν προτάσεις για περαιτέρω μελέτη και εμβάθυνση στο αντικείμενο ή στο επάγγελμα.
Για την ανάπτυξη της παρούσας μελέτης συστάθηκε ομάδα εργασίας στην οποία συμμετείχαν ο κος Γεώργιος Ηλιάδης (συγγραφέας), ο κος Ιάκωβος Καρατράσογλου (εμπειρογνώμονας-εκπρόσωπος αντιπροσωπευτικής οργάνωσης εργαζομένων, εν προκειμένω της ΓΣΕΕ), ο κος Πολύζος Βαλαλής (εμπειρογνώμονας-εκπρόσωπος αντιπροσωπευτικής εργοδοτικής οργάνωσης, εν προκειμένω της ΓΣΕΒΕΕ), η κα Μαρία Στεφανούλη (εμπειρογνώμονας επαγγέλματος) και ο κος Ευστάθιος Κουρτίδης (σύμβουλος επαγγελματικού περιγράμματος).
Η τελική σύνθεση του Επαγγελματικού Περιγράμματος πραγματοποιήθηκε από τον συγγραφέα με την υποστήριξη των επιστημονικών στελεχών του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ κ.κ. Γεωργίας Μιχαλοπούλου και Κωνσταντίνας Λουλούδη, υπό την επιστημονική εποπτεία του Εκτελεστικού Διευθυντή του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ κου Παρασκευά Λιντζέρη.
1 Όπου στο κείμενο του επαγγελματικού περιγράμματος αναφέρεται ο όρος «Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης» ή το αρκτικόλεξο «Ι.Ε.Κ.», νοούνται οι Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης ή το αρκτικόλεξο «Σ.Α.Ε.Κ.», αντίστοιχα. Σχετ. παρ.2, άρθρο 3 του ν. 5082/2024 (Α’9)
2 Καραλής, Θ., Μαρκίδης, Κ., Βαρβιτσιώτη, Ρ., Νάτσης, Π., Καρατράσογλου, Ι., Παπαευσταθίου, Κ., Γούλας, Χ., & Λιντζέρης, Π. (2021). Μεθοδολογικές προσεγγίσεις ανάπτυξης επαγγελματικών περιγραμμάτων και πλαισίων εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων. Αθήνα: ΙΝΕ ΓΣΕΕ.
ΣΥΝΟΨΗ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Ο Τεχνίτης Υαλοπινάκων είναι ο τεχνίτης που ασχολείται με την κατεργασία υαλοπινάκων (κοπή, κατασκευή διπλών υαλώσεων, θερμική σκλήρυνση κ.ο.κ.), τη διαχείριση της ζήτησης και της παραγγελίας υαλοπινάκων και την τοποθέτηση στην εκάστοτε εφαρμογή, όπως σε κτίρια, αυτοκίνητα, πλοία, έπιπλα κ.ο.κ. (Ηλιάδης, 2019· ΕΚΕΠΙΣ, 2010).
Πιο αναλυτικά, ο Τεχνίτης Υαλοπινάκων διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που του επιτρέπουν να εκτελεί τις επαγγελματικές του εργασίες, που περιλαμβάνουν την επικοινωνία με πελάτες, την προσφορά οικονομοτεχνικής λύσης υαλοπινάκων, τη διαχείριση παραγγελιών, την οργάνωση παραγωγής, την κατεργασία υαλοπινάκων, την κατασκευή μονωτικών υαλώσεων, τη συσκευασία και μεταφορά υαλοπινάκων, την τοποθέτησή τους στο έργο, καθώς και τη συντήρησή τους (Ηλιάδης, 2021).
Ένας Τεχνίτης Υαλοπινάκων μπορεί να απασχοληθεί ως εργαζόμενος σε βιοτεχνία/ βιομηχανία κατεργασίας υαλοπινάκων ή/και παραγωγής μονωτικών (διπλών και τριπλών) υαλώσεων ή σε μια μικρή ή μεσαία επιχείρηση εμπορίας ή/και τοποθέτησης υαλοπινάκων ή, τέλος, ως ελεύθερος επαγγελματίας (Ηλιάδης, 2021).
Συνοπτικά, ο Τεχνίτης Υαλοπινάκων είναι αρμόδιος για την:
• Οργάνωση του έργου προμήθειας, κατασκευής και τοποθέτησης υαλοπινάκων • Κατεργασία υαλοπινάκων και κατασκευή υαλώσεων
• Παράδοση, τοποθέτηση και συντήρηση υαλοπινάκων
Σημειώνεται πως το παρόν περίγραμμα για το επάγγελμα «Τεχνίτης Υαλοπινάκων» δεν καλύπτει τους εργαζόμενους σε βιομηχανία παραγωγής γυαλιού (πρώτης ύλης), καθώς δεν υπάρχει στην Ελλάδα εργοστάσιο παραγωγής γυαλιού και δεν αναμένεται να κατασκευαστεί στον χρονικό ορίζοντα εφαρμογής του παρόντος επαγγελματικού περιγράμματος.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
− Βιοτεχνία κατεργασίας υαλοπινάκων
− Βιοτεχνία παραγωγής μονωτικών υαλώσεων στον χώρο γραφείου
− Βιοτεχνία παραγωγής μονωτικών υαλώσεων στον χώρο αποθήκευσης και παραγωγής
− Επιχείρηση εμπορίας υαλοπινάκων
− Εταιρεία επισκευής και αντικατάστασης υαλοπινάκων οχημάτων
− Κτίριο
– Εργοτάξιο
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Για την άσκηση του επαγγέλματος δεν απαιτείται ειδική άδεια εργασίας
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ
1η Διαδρομή | Δίπλωμα Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) ειδικότητας «Σχεδιαστής Δομικών Έργων & Γεωπληροφορικής» (από το έτος 2023-2024 δεν παρέχεται) + ένα (1) έτος επαγγελματική εμπειρία + Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το θεωρητικό μέρος του συνόλου των ΚΕΛ |
2η Διαδρομή | Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης α) «Τεχνικός Δομικών Έργων & Γεωπληροφορικής» ή β) «Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων & Κατασκευών», Επιπέδου 5 (ΕΠΑ.Λ.-Τάξη Μαθητείας), + ένα (1) έτος επαγγελματική εμπειρία + Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το θεωρητικό μέρος του συνόλου των ΚΕΛ |
3η Διαδρομή | Πτυχίο δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης των ΕΠΑΣ ειδικότητας “Τεχνίτης Μεταλλικών κατασκευών” + δυο (2) έτη επαγγελματική εμπειρία + Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το θεωρητικό μέρος του συνόλου των ΚΕΛ ή Πτυχίο δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης των ΕΠΑΣ ειδικότητας Τεχνίτης εργαλειομηχανών (CNC) ή συναφών ειδικοτήτων + δυο (2) έτη επαγγελματική εμπειρία + Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το θεωρητικό μέρος του συνόλου των ΚΕΛ ή Απολυτήριο ΕΣΚ «Τεχνίτης Υαλοπινάκων» (επί του παρόντος δεν έχει ιδρυθεί η ειδικότητα)+ ένα (1) έτος πρακτική άσκηση + Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το θεωρητικό μέρος του συνόλου των ΚΕΛ |
4η Διαδρομή | Απολυτήριο ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γενικό Λύκειο) + τέσσερα (4) έτη συναφής επαγγελματική εμπειρία + Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το θεωρητικό μέρος του συνόλου των ΚΕΛ |
5η Διαδρομή | Απολυτήριο υποχρεωτικής εκπαίδευσης + πέντε (5) έτη συναφής επαγγελματική εμπειρία + Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το θεωρητικό μέρος του συνόλου των ΚΕΛ |
3 Στην παρούσα μελέτη η φράση «Τεχνίτης Υαλοπινάκων» αναφέρεται και στα δύο φύλα. Το αρσενικό γραμματικό γένος χρησιμοποιείται για καθαρά πρακτικούς λόγους.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
Εργοδοτική εκπροσώπηση
Σε εθνικό επίπεδο, εκπρόσωπος του επαγγέλματος είναι η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εμπόρων & Βιοτεχνών Υαλοπινάκων (ΠΟΕΒΥ) (www.poevy.gr), μέλος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος, (ΓΣΕΒΕΕ) (τριτοβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση) (www.gsevee.gr) , και σε περιφερειακό επίπεδο οι τοπικοί Σύνδεσμοι.
Οργανώσεις εκπροσώπησης εργαζομένων
• Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος (ΓΣΕΕ) https://gsee.gr/
• Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ) https://oiye.gr/
• Εργατοϋπαλληλικά Κέντρα των περιφερειών της Χώρας. http://www.eka.org.gr/
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
− Προσφέρει οικονομοτεχνική λύση υαλοπινάκων
− Οργανώνει το έργο κατασκευής και τοποθέτησης υαλοπινάκων
− Διαχειρίζεται παραγγελίες
− Κόβει και τροχίζει τους υαλοπίνακες
− Κατεργάζεται θερμικά τους υαλοπίνακες
− Κατεργάζεται με πρόσθετες διαδικασίες τους υαλοπίνακες
− Κατεργάζεται τους υαλοπίνακες σε καμπύλη μορφή
− Στρωματοποιεί τους υαλοπίνακες
− Κατασκευάζει μονωτικές υαλώσεις
− Ολοκληρώνει την παραγωγή και επιμελείται τον χώρο εργασίας του
− Παραδίδει και τοποθετεί τους υαλοπίνακες
− Συντηρεί τους τοποθετημένους υαλοπίνακες
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
− Αρχές αποθήκευσης υαλοπινάκων
− Αρχές αποθήκευσης υλικών
− Αρχές ασφαλούς φόρτωσης και εκφόρτωσης υαλοπινάκων
− Αρχές διαχείρισης απορριμμάτων
− Αρχές διαχείρισης έργου
− Αρχές και πρακτικές επιχειρηματικότητας
− Αρχές κοστολόγησης εργασιών
− Αρχές κυκλικής οικονομίας
− Αρχές μηχανολογίας
− Αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων (GDPR)
− Αρχές συντήρησης υαλοπινάκων
− Αστοχίες υαλοπινάκων και αίτια αυτών
− Ασφάλεια και υγεία στην εργασία
− Γνώση των διαφόρων τύπων και χρήσεων των υαλοπινάκων της αγοράς
− Δήλωση επιδόσεων υαλοπινάκων
− Εξαρτήματα τοποθέτησης υαλοπινάκων
− Επαγγελματική ορολογία (ελληνικά και αγγλικά)
− Ιδιότητες υαλοπινάκων (θερμομόνωση, ηχομόνωση, ασφάλεια κ.λπ.)
− Κανονισμός Ενεργειακής Aπόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ)
− Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα αμμοβολής υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα θερμικής κατεργασίας υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα καθαρισμού υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα κατασκευής μονωτικών υαλώσεων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα κατεργασίας υαλοπινάκων σε καμπύλη μορφή
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα κοπής υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα μεταξοτυπίας υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα στρωματοποίησης υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα συσκευασίας υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα τοποθέτησης υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα τροχίσματος υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα ψηφιακής εκτύπωσης υαλοπινάκων
− Οδηγίες συντήρησης μηχανημάτων
− Πρότυπα συμμόρφωσης υαλοπινάκων
− Τεχνικό σχέδιο
− ΤΟΤΕΕ Υαλοπινάκων Ασφαλείας
− Τύποι επιστρώσεων
− Τύποι μεμβρανών
− Υλικά σφράγισης
− Υλικά σφράγισης και στεγάνωσης
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
− Αρχές αποθήκευσης υαλοπινάκων
− Αρχές αποθήκευσης υλικών
− Αρχές ασφαλούς φόρτωσης και εκφόρτωσης υαλοπινάκων
− Αρχές διαχείρισης απορριμμάτων
− Αρχές διαχείρισης έργου
− Αρχές και πρακτικές επιχειρηματικότητας
− Αρχές κοστολόγησης εργασιών
− Αρχές κυκλικής οικονομίας
− Αρχές μηχανολογίας
− Αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων (GDPR)
− Αρχές συντήρησης υαλοπινάκων
− Αστοχίες υαλοπινάκων και αίτια αυτών
− Ασφάλεια και υγεία στην εργασία
− Γνώση των διαφόρων τύπων και χρήσεων των υαλοπινάκων της αγοράς
− Δήλωση επιδόσεων υαλοπινάκων
− Εξαρτήματα τοποθέτησης υαλοπινάκων
− Επαγγελματική ορολογία (ελληνικά και αγγλικά)
− Ιδιότητες υαλοπινάκων (θερμομόνωση, ηχομόνωση, ασφάλεια κ.λπ.)
− Κανονισμός Ενεργειακής Aπόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ)
− Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα αμμοβολής υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα θερμικής κατεργασίας υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα καθαρισμού υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα κατασκευής μονωτικών υαλώσεων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα κατεργασίας υαλοπινάκων σε καμπύλη μορφή
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα κοπής υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα μεταξοτυπίας υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα στρωματοποίησης υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα συσκευασίας υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα τοποθέτησης υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα τροχίσματος υαλοπινάκων
− Μέθοδοι, εξοπλισμός και μέσα ψηφιακής εκτύπωσης υαλοπινάκων
− Οδηγίες συντήρησης μηχανημάτων
− Πρότυπα συμμόρφωσης υαλοπινάκων
− Τεχνικό σχέδιο
− ΤΟΤΕΕ Υαλοπινάκων Ασφαλείας
− Τύποι επιστρώσεων
− Τύποι μεμβρανών
− Υλικά σφράγισης
− Υλικά σφράγισης και στεγάνωσης
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Με φόντο την ενεργειακή κρίση και την επιτακτική ανάγκη εξοικονόμησης ενέργειας, το γυαλί ως δομικό υλικό πρωταγωνιστεί, καθώς αποτελεί ένα από τα βασικά στοιχεία του κελύφους κτιρίου και συνεπώς, της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας. Σημειώνεται μάλιστα σε επιδοτούμενα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας ως ξεχωριστή πράξη η αντικατάσταση της υάλωσης των παραθύρων. Αυτή η έντονη συμμετοχή του επαγγέλματος του Τεχνίτη Υαλοπινάκων στις ανακαινίσεις το διαφοροποιεί από πολλά άλλα επαγγέλματα της οικοδομής που σχετίζονται μόνο με τις νέες κατασκευές και σε περιόδους οικονομικής ύφεσης αδυνατούν να επιβιώσουν. Τέλος, σήμερα αναδεικνύεται όλο και περισσότερο και ο βιώσιμος χαρακτήρας του γυαλιού ως υλικό, καθώς μπορεί να ανακυκλώνεται πλήρως και απεριόριστα και το υαλόθραυσμα να χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη για την παραγωγή νέων υαλοπινάκων.