Τεχνίτης Μοτοσυκλετών & Μοτοποδηλάτων
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η παρούσα μελέτη περιλαμβάνει το επαγγελματικό περίγραμμα και το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για το επάγγελμα του/της«Τεχνίτη/τριας Μοτοσικλετών / Μοτοποδηλάτων».
Το επάγγελμα του/της Τεχνίτη/τριαςΜοτοσικλετών/Μοτοποδηλάτων είναι νομοθετικά κατοχυρωμένο και τα δικαιώματα του επαγγέλματος διέπονται από τη σχετική νομοθεσία Ν. 3534/ΦΕΚΑ΄ 40/23-02-2007, άρθρο 20, παράγραφος 3 – η οποία αντικαθιστά το άρθρο 5 του Ν.1575/1985 (ΦΕΚ Α΄ 207/11-12-1985) – και ανάγονται στην ανάληψη και εκτέλεση της συντήρησης και επισκευής του κινητήρα, του κιβωτίου ταχυτήτων, του διαφορικού, των συστημάτων τροφοδοσίας, ανάφλεξης, εξαγωγής καυσαερίων, διεύθυνσης (τροχοί, ελαστικά, ζυγοστάθμιση, εξαγωγή και επανατοποθέτηση αεροθαλάμων), πέδησης, μετάδοσης κίνησης στους κινητήριους τροχούς, ανάρτησης, ψύξης, λίπανσης και ηλεκτρικού συστήματος (συντήρηση και αντικατάσταση συσσωρευτών) των μοτοσικλετών / μοτοποδηλάτων.
Η άσκηση του επαγγέλματος του/της Τεχνίτη/τριας Μοτοσικλετών / Μοτοποδηλάτων, επιτελείται είτε με την ιδιότητα της αυτόνομης επαγγελματικής ενασχόλησης (αυτοαπασχόληση) είτε με την ιδιότητα της εργατοϋπαλληλικής σχέσης σε επιχειρήσεις επισκευής και συντήρησης μοτοσικλετών /μοτοποδηλάτων (συνεργεία).
Σε επίπεδο επαγγελματικής προοπτικής και εξέλιξης, το επάγγελμα είναι άρρηκτα και στενά συνδεδεμένο και συνυφασμένο με τις τεχνολογικές εξελίξεις που αφορούν κυρίως τον ηλεκτρονικό έλεγχο και τη διάγνωση των συστημάτων των μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων. Ως εκ τούτου κρίνεται απαραίτητη η κτήση εμπεριστατωμένης και ολοκληρωμένης γνώσης, τόσο των μηχανολογικών όσο και των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συστημάτων που απαρτίζουν τις μοτοσικλέτες / μοτοποδήλατα, διαμορφώνοντας ένα προφίλ τεχνίτη με ανεπτυγμένη αντίληψη και τεχνογνωσία και ικανότητα διερευνητικής και επαγωγικής σκέψης.
Η παρούσα μελέτη βασίστηκε, τόσο στην εμπειρία των μελών της ομάδας εργασίας από την ενασχόλησή τους με τον χώρο, όσο και στις διαθέσιμες πηγές της σχετικής ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφίας.
ABSTRACT
The present study concerns the occupational profile and the framework of educational standards of vocational training curricula of the “Motorcycle / Moped Technician”.
The rights of the Motorcycle / Moped Technician profession, as governed by the relevant legislation Law 3534/Government Gazette Α΄ 40/23-02-2007, article 20, paragraph 3 – which replaces article 5 of Law 1575/1985 (Government Gazette Α΄ 207/11-12-1985) – involve undertaking and carrying out maintenance and repair of the engine, gearbox, differential, power supply, ignition, exhaust systems, steering (wheels, tyres, balancing, extracting and re-positioning of air chambers), braking, transmission to the drive wheels, suspension, cooling, lubrication and electrical system (maintenance and battery replacement) of motorcycles / mopeds.
The profession of a Motorcycle / Moped Technician is carried out either as an independent professional occupation (self-employment), or as an employee in motorcycle / moped repair and maintenance businesses (workshops).
In terms of professional progression and development, the profession is inextricably and closely linked and intertwined with the technological developments that mainly concern the electronic control and diagnosis of the systems of motorcycles and mopeds. Therefore, it is considered necessary to acquire thorough and comprehensive knowledge, both of the mechanical as well as of the electrical and electronic systems that constitute motorcycles / mopeds, shaping a profile of a technician with enhanced perception and know-how and the ability to think exploratory and inductively.
The present study was based both on the experience of the members of the working group from their engagement on the sector, as well as on the available sources of the relevant Greek and international literature.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΣΥΝΟΨΗ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Ο Τεχνίτης Μοτοσικλετών / Μοτοποδηλάτων είναι ο ειδικευμένος τεχνίτης που προσφέρει εξαρτημένη ή μη εξαρτημένη εργασία σε επαγγελματικούς χώρους όπου εκτελούνται εργασίες επισκευής και συντήρησης όλων των μηχανικών, ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών μηχανισμών και συστημάτων των μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων καθώς και εργασίες διάγνωσης και ανεύρεσης βλαβών και ελέγχου καλής λειτουργίας όλων των συστημάτων για κάθε τύπο μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων (Νόμος 1575/85).
Αναλυτικότερα, ο Τεχνίτης Μοτοσικλετών / Μοτοποδηλάτων συντηρεί και επισκευάζει τα διάφορα μέρη και συστήματα των μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων όπως ο κινητήρας, το σύστημα μετάδοσης κίνησης, τα υπόλοιπα συστήματα ανάρτησης, πέδησης, διεύθυνσης κ.ά., ώστε να εξασφαλίζεται η άψογη και ασφαλής λειτουργία κάθε τύπου μοτοσικλέτας – μοτοποδηλάτου.
Ο Τεχνίτης Μοτοσικλετών / Μοτοποδηλάτων έχει τις απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που τον καθιστούν ικανό να επιτελεί εργασίες συντήρησης, επισκευής και διάγνωσης σε κάθε τύπο μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων όπως:
α) ανίχνευση και διάγνωση βλαβών σε κινητήρες και εξαρτήματα,
β) τοποθέτηση, εξέταση, δοκιμή και συντήρηση κινητήρων μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσικλετών,
γ) αντικατάσταση εξαρτημάτων κινητήρα ή πλήρων κινητήρων,
δ) τοποθέτηση, έλεγχο, ρύθμιση, αποσυναρμολόγηση, ανακατασκευή και αντικατάσταση ελαττωματικών μερών μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων,
ε) εγκατάσταση ή ρύθμιση κινητήρων και συστημάτων πέδησης και ρύθμιση του συστήματος διεύθυνσης ή άλλων μερών των μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων,
στ) εγκατάσταση, ρύθμιση, συντήρηση και αντικατάσταση μηχανοτρονικών εξαρτημάτων μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων,
ζ) εκτέλεση προγραμματισμένων υπηρεσιών συντήρησης, όπως αλλαγές λαδιών, λιπάνσεις και ρυθμίσεις κινητήρα, για την επίτευξη ομαλότερης λειτουργίας των οχημάτων και τη διασφάλιση της συμμόρφωσής τους με τους κανονισμούς ρύπων,
η) επανασυναρμολόγηση κινητήρων και εξαρτημάτων μετά την επισκευή.
Οι διαβαθμίσεις της επαγγελματικής ιεραρχίας που έχουν διαμορφωθεί μέσα στο πλαίσιο του επαγγέλματος έχουν προκύψει με βάση την επαγγελματική εμπειρία και την κατάκτηση δεξιοτήτων και είναι:
− Τεχνίτης Μοτοσικλετών / Μοτοποδηλάτων
− Βοηθός Τεχνίτη Μοτοσικλετών / Μοτοποδηλάτων
Τέλος, ο Τεχνίτης Μοτοσικλετών / Μοτοποδηλάτων μπορεί να εργαστεί σε συνεργεία μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων, επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών σχετιζόμενες με την επισκευή, συντήρηση και διάγνωση μοτοσικλετών, επιχειρήσεις εμπορίας σχετιζόμενες με τις μοτοσικλέτες-μοτοποδήλατα κυρίως στην πώληση αξεσουάρ και ηλεκτρονικού εξοπλισμού για μοτοσικλέτες , υπηρεσίες και οργανισμούς ελέγχου μοτοσικλετών.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
− Επιχειρήσεις εμπορίας σχετιζόμενες με την επισκευή, συντήρηση και διάγνωση μοτοσικλετών (συνεργεία γενικά ή εξειδικευμένα μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων)
− Βιομηχανία
− Υπηρεσίες και οργανισμούς ελέγχου μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων
− Αυτοκινητοβιομηχανίες
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι το αρμόδιο Υπουργείο για τις άδειες λειτουργίας των συνεργείων. Με τον ν. 1575/85 καθορίζονται τα θέματα που αφορούν τις προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος του Τεχνίτη Μοτοσικλετών / Μοτοποδηλάτων.
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ
Οι υφιστάμενες εκπαιδευτικές διαδρομές είναι αυτές που προσδιορίζονται από νομοθετικές ρυθμίσεις, οι οποίες είναι σε ισχύ και περιγράφουν τις προϋποθέσεις για την απόκτηση επαγγελματικών αδειών και επαγγελματικών δικαιωμάτων για ένα συγκεκριμένο επάγγελμα.
Τεχνίτης Μοτοσικλετών / Μοτοποδηλάτων |
1η Διαδρομή | Δίπλωμα Ινστιτούτου επαγγελματικής κατάρτισης (ΙΕΚ) επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων της ειδικότητας «Τεχνικός αυτοκινήτων – οχημάτων» (Αριθ. Ε/6742/99 (ΦΕΚ 416 Β/19-4-1999), ή της ειδικότητας «Τεχνικός Μηχανοτρονικής» (ΥΑ Αριθμ. Ε’24747/09 (ΦΕΚ 2171 Β/2-10-2009) ή της ειδικότητας «Τεχνικός Μηχανοτρονικής» (Υ.Α 63536/Κ5 ΦΕΚ τ.Β 2661/30- 05-2022) ή Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του «Μεταλυκειακού έτους – Τάξης Μαθητείας» (4386/2016) ειδικότητας «Τεχνικός Οχημάτων» ή ισότιμων τίτλων + Δύο (2) έτη σε συναφή εργασία συνεργείου αυτοκινήτων. |
2η Διαδρομή | Πτυχίο ΕΠΑΛ επιπέδου 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων της ειδικότητας «Τεχνικός Οχημάτων» ή της ειδικότητας «Μηχανικών και Ηλεκτρολογικών συστημάτων αυτοκινήτου» ή ισότιμων τίτλων + Συναφή επαγγελματική εμπειρία τρία (3) έτη |
3η Διαδρομή | Πτυχίο ΕΠΑΣ Μαθητείας ΟΑΕΔ επιπέδου 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντωνειδικότητας «Τεχνιτών Μηχανών και Συστημάτων Αυτοκινήτου» ή πτυχίο ΤΕΕ Α΄ Κύκλου της ειδικότητας «Μηχανών και Συστημάτων Αυτοκινήτου» ή ισότιμων τίτλων + Συναφή επαγγελματική εμπειρία τρία (3) έτη ή πτυχίο τεχνικής και επαγγελματικής σχολής (ΤΕΣ) μηχανολογικού κλάδου του τμήματος μηχανών αυτοκινήτων ή μηχανών εσωτερικής καύσης μέσης τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και τριετία σε όμοια εργασία συνεργείου επισκευής αυτοκινήτων, αν πρόκειται για πτυχίο του μηχανολογικού κλάδου ή τέσσερα (4) έτη αν πρόκειται για πτυχίο μηχανών εσωτερικής καύσης |
4η Διαδρομή | Πτυχίο ΤΕΛ, μηχανολογικού ή ηλεκτρολογικού τομέα, ή άλλων ισότιμων τίτλων + τρία (3) έτη σε όμοια εργασία συνεργείου επισκευής αυτοκινήτων, αν πρόκειται για πτυχίο μηχανολογικού τομέα, ή πενταετία αν πρόκειται για πτυχίο ηλεκτρολογικού τομέα. |
5η Διαδρομή | Οκτώ (8) έτη σε συναφή εργασία συνεργείου επισκευής αυτοκινήτων, εντός της τελευταίας δεκαπενταετίας |
Βάσει των διατάξεων του ν.4763/2020 σε συνδυασμό με την με αριθμ. 49718/2021 ΚΥΑ λειτουργεί στις ΕΠΑΣ Μαθητείας ΟΑΕΔ (νυν ΔΥΠΑ) η ειδικότητα «Τεχνίτης Μηχανών και Συστημάτων Συμβατικού και Ηλεκτρικού Αυτοκινήτου».
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
Σε επίπεδο εργοδοτικής εκπροσώπησης υπάρχουν πρωτοβάθμια σωματεία επισκευής και συντήρησης ανά πόλη ή νομό που συνήθως είναι κοινά με την ειδικότητα του Μηχανικού αυτοκινήτων και εκπροσωπούν και τους Τεχνίτες Μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων. Σε δευτεροβάθμιο επίπεδο οι Τεχνίτες Μοτοσικλετών / μοτοποδηλάτων εκπροσωπούνται από την Ενιαία Ομοσπονδία Βιοτεχνών Επισκευαστών Αυτοκινήτων Μηχανημάτων Μοτοσυκλετών (ΕΟΒΕΑΜΜ) και σε τριτοβάθμιο επίπεδο από τη Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ). Πολλά σωματεία έχουν ως δεύτερη Ομοσπονδία την Ομοσπονδία Βιοτεχνικών Σωματείων Αττικής (Ο.Β.Σ.Α.) https://obsattikis.org/με έδρα την Αθήνα.
Συνδικαλιστικές-επαγγελματικές ή επιστημονικές οργανώσεις σχετικές με το επάγγελμα και συγκεκριμένα για την ειδικότητα του Τεχνίτη Μοτοσικλετών-Μοτοποδηλάτων δεν υπάρχουν. Στο πλαίσιο αυτό οι εργαζόμενοι στον κλάδο εκπροσωπούνται από ευρείες οργανώσεις εκπροσώπησης όπως:
• Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ) https://oiye.gr/
• Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Αθήνας http://www.eka.org.gr/
• Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος (ΓΣΕΕ) https://gsee.gr/
Ως Επιστημονικές Ενώσεις μπορούν να χαρακτηριστούν τα Βιοτεχνικά Επιμελητήρια της χώρας με εκδόσεις σε έντυπη (περιοδικά) και ηλεκτρονική μορφή (ιστοσελίδες) με τεχνική, οικονομική, νομική, συμβουλευτική και νομοθετική υποστήριξη καθώς και επιμόρφωση.
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
− Προμηθεύεται τα υλικά εγκατάστασης, επισκευής και συντήρησης εξαρτημάτων και μηχανισμών των μοτοσικλετών – μοτοποδηλάτων
− Επιμελείται την επάρκεια και τη λειτουργικότητα του εξοπλισμού συντήρησης και επισκευής των εξαρτημάτων και μηχανισμών των μοτοσικλετών – μοτοποδηλάτων
− Ελέγχει όλες τις λειτουργίες και τα συστήματα σε όλους τους τύπους μοτοσικλετών – μοτοποδηλάτων
− Διαγιγνώσκει τις βλάβες σε όλους τους τύπους μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων και εκτιμάει το κόστος της διάγνωσης
− Πραγματοποιεί τις εργασίες επισκευής και συντήρησης μοτοσικλετών – μοτοποδηλάτων
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
− Αρχές υγιεινής και ασφάλειας
− Βασικές αρχές κυκλικής οικονομίας
− Βασικές αρχές αντοχής υλικών
− Βασικές αρχές Ηλεκτρολογίας / Ηλεκτρονικής
− Βασικές αρχές Μηχανολογίας
− Βασικές αρχές προστασίας περιβάλλοντος
− Διαδικασίες αφαίρεσης επανατοποθέτησης και εγκατάσταση συστημάτων μοτοσικλέτας-μοτοποδηλάτου
− Διαδικασίες ελέγχου λειτουργίας, συστημάτων, εξαρτημάτων και μηχανισμών της μοτοσικλέτας-μοτοποδηλάτου
− Διαδικασίες εξέτασης συνθηκών παρουσίασης δυσλειτουργίας
− Έλεγχος και συντήρηση υλικών επισκευής και συντήρησης
− Μέθοδοι αξιολόγησης δυσλειτουργίας μοτοσικλέτας-μοτοποδηλάτου
− Μέθοδοι δοκιμής λειτουργίας μοτοσικλέτας-μοτοποδηλάτου
− Μέθοδοι εντοπισμού επιμέρους εξαρτημάτων – συστημάτων μηχανισμών
− Μέθοδοι επίλυσης βλαβών εξοπλισμού εγκατάστασης και επισκευής ηλεκτρικού/ηλεκτρονικού μηχανισμού
− Μέθοδοι έρευνας αγοράς εξοπλισμού ηλεκτρικών – ηλεκτρονικών συστημάτων μοτοσικλέτας-μοτοποδηλάτου
− Μέθοδοι συσχέτισης συμπτωμάτων συστημάτων – μηχανισμών μοτοσικλέτας-μοτοποδηλάτου
− Στοιχεία αυτοματισμών και συστημάτων μοτοσικλέτας-μοτοποδηλάτου
− Τεχνική ορολογία (ελληνικά, αγγλικά)
− Τεχνικός έλεγχος αντιρρυπαντικής τεχνολογίας
− Χρήση εφαρμογών ηλεκτρονικού υπολογιστή
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
− Αξιολόγηση μεγέθους δυσλειτουργίας της βλάβης
− Διαχείριση υλικών εγκατάστασης και επισκευής μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων
− Δοκιμή λειτουργίας του επισκευασμένου ή αντικατεστημένου εξαρτήματος μοτοσικλέτας-μοτοποδηλάτου
− Δοκιμή λειτουργίας του επισκευασμένου ή αντικατεστημένου εξαρτήματος σε σχέση με το σύστημα, τον μηχανισμό και τη μοτοσικλέτα-μοτοποδήλατο
− Εκτέλεση απαραίτητων ρυθμίσεων συστημάτων/ανταλλακτικών μοτοσικλέτας-μοτοποδηλάτου
− Έλεγχος επάρκειας εξοπλισμού του χώρου εγκατάστασης και επισκευής μοτοσικλετών-μοτοποδήλατων
− Έλεγχος και διαπίστωση αναγκαιότητας ρύθμισης
− Έλεγχος λειτουργίας συστημάτων, εξαρτημάτων και μηχανισμών μοτοσικλετών-μοτοποδήλατων
− Επιβεβαίωση αποτελεσμάτων ρύθμισης
− Επιβεβαίωση ορθής λειτουργίας του εξοπλισμού καθώς και της μοτοσικλέτας-μοτοποδηλάτου
− Επίδειξη λειτουργιών εξοπλισμού στον πελάτη και συμπλήρωσησυνοδευτικών εντύπων
− Επιδιόρθωση λειτουργίας των συστημάτων, εξαρτημάτων και μηχανισμών μοτοσικλετών-μοτοποδήλατων
− Επισκευή βλαβών στον εξοπλισμό εγκατάστασης και επισκευής μοτοσικλετών-μοτοποδήλατων
− Εφαρμογή κανονισμών ασφαλείας και υγιεινής
− Καταγραφή υλικών εγκατάστασης και επισκευής μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων
− Μελέτη τεχνικών χαρακτηριστικών του εξοπλισμού και της μοτοσικλέτας-μοτοποδηλάτου
− Παραλαβή και αποθήκευση υλικών εγκατάστασης και επισκευής μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων
− Πραγματοποίηση τελικού γενικού ελέγχου της μοτοσικλέτας-μοτοποδηλάτου
− Προμήθεια εξοπλισμού εγκατάστασης και επισκευής μοτοσικλετών-μοτοποδήλατων
− Προμήθεια υλικών εγκατάστασης και επισκευής μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων
− Τοποθέτηση του απαραίτητου ηλεκτρικού/ηλεκτρονικού εξοπλισμού
− Χρήση τεχνικών εγχειρίδιων μοτοσικλετών-μοτοποδηλάτων
− Χρήση των εργαλείων και οργάνων ελέγχου και μέτρησης
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Οι ΤεχνίτεςΜοτοσικλετών / Μοτοποδηλάτων μετέβησαν από την εποχή των αμιγώς μηχανικών μερών (ενδεικτικά αναφέρονται τα συμβατικά φρένα και τα καρμπυρατέρ μεταξύ άλλων) στην ηλεκτρομηχανική εποχή (ABS, ψεκασμός αντίστοιχα) κυρίως κατά τη δεκαετία του 1980. Αυτή η μετάβαση δημιούργησε την ανάγκη στον επισκευαστικό κλάδο να κατέχει βασικές ηλεκτρολογικές γνώσεις για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις νέες βλάβες. Πλέον στις μοτοσικλέτες χρησιμοποιούνται συστήματα αμιγώς ηλεκτρονικά, των οποίων η λειτουργία διέπεται από γνώσεις πληροφορικής και δικτύων υπολογιστών εκτός της ηλεκτρονικής. Έτσι δημιουργείται η ανάγκη ο ΤεχνίτηςΜοτοσικλετών / Μοτοποδηλάτων να έχει βασικές γνώσεις λειτουργίας και βασικές δεξιότητες επισκευής ηλεκτρονικών συστημάτων, για να μπορέσει να ανταποκριθεί στο ρόλο του.
Παρότι σε άλλα οχήματα οι παλαιότερες λύσεις έχουν εγκαταλειφθεί, στις μοτοσικλέτες / μοτοποδήλατα κάποιες από αυτές παραμένουν (συμβατικά φρένα, καρμπυρατέρ, κατ’ αντιστοιχία με τα παραπάνω αναφερόμενα) παράλληλα με τις νέες εφαρμογές. Ο λόγος έχει να κάνει με την ανάγκη για οικονομικά, εύκολα στην επισκευή τους οχήματα και αφορά κυρίως στις μοτοσικλέτες μικρού κυβισμού και στα μοτοποδήλατα. Παράλληλα με αυτές τις μικρού κυβισμού μοτοσικλέτες, οι οποίες βαίνουν μειούμενες σε αριθμούς πώλησης λόγω των ολοένα αυστηρότερων κανόνων ταξινόμησης, το μερίδιο αγοράς των μοτοσικλετών / μοτοποδηλάτων νέας τεχνολογίας αυξάνεται σταθερά. Από τον παραπάνω παράγοντα του Τέλους Ζωής των Οχημάτων είναι φανερό ότι οι επισκευαστές οι οποίοι έχουν ήδη ενταχθεί στην παραγωγική διαδικασία, θα αντιμετωπίζουν ολοένα και αυξανόμενο αριθμό μοτοσικλετών / μοτοποδηλάτων τα οποία είναι εφοδιασμένα με σύνθετα και διασυνδεδεμένα ηλεκτρονικά συστήματα.
Πέραν της συγχώνευσης και ανταλλαγής τεχνολογιών μεταξύ των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών / μοτοποδηλάτων, υπήρχε πάντα η ανάγκη για αντιμετώπιση των ιδιαίτερων δυναμικών χαρακτηριστικών της μοτοσικλέτας / μοτοποδηλάτου αλλά και για διαφοροποίηση μεταξύ των κατασκευαστών. Για τον λόγο αυτόν ακολουθήθηκαν τεχνικές λύσεις οι οποίες προσέδωσαν ξεχωριστό χαρακτήρα στα οχήματα αυτά – αλλά απαίτησαν και ειδικές γνώσεις και εργαλεία για την επισκευή τους. Η διαφοροποίηση αυτή προκάλεσε «σχολές» μεταξύ των κατασκευαστών και διάσπαση στην τεχνική προσέγγισή τους. Ως συνέπεια αυτού, οΤεχνίτης Μοτοσικλετών / Μοτοποδηλάτων καλείται να αντιμετωπίσει με διαφορετικό τρόπο τη συντήρηση και επισκευή των μηχανικών, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συστημάτων μιας σύγχρονης μοτοσικλέτας / μοτοποδήλατου ή το πλαίσιο και τα πλαστικά της / του.
Η σύγχρονη μοτοσικλέτα / μοτοποδήλατο απαιτεί και σύγχρονο διαγνωστικό εξοπλισμό (checker), για τον σωστό έλεγχο και αξιόπιστη διάγνωση. Σε γενικές γραμμές ακολουθεί την εξέλιξη του επαγγέλματος του Μηχανικού αυτοκινήτου, αλλά διατηρεί τη διαφορετικότητα σε αρκετά συστήματα, με αποτέλεσμα να απαιτείται συνεχής εκπαίδευση και κατάρτιση. Τέλος, το επάγγελμα του Τεχνίτη Μοτοσικλετών / Μοτοποδηλάτων έχει πολύ καλές προοπτικές, εφόσον έχει γνώσεις και δεξιότητες για τα σύγχρονα συστήματα των μοτοσικλετών. Παρατηρείται μεγάλη ζήτηση σε εξειδικευμένο προσωπικό με ειδικές γνώσεις στη χρήση Η/Υ, προγραμμάτων διάγνωσης και Αγγλικής Τεχνικής Ορολογίας μοτοσικλετών. Οι νομοθετικές απαιτήσεις σχετικά με την ίδρυση και λειτουργία συνεργειών επισκευής μοτοσικλετών είναι λιγότερη απαιτητική σε σχέση με των αυτοκίνητων καθιστώντας το πιο ελκυστικό και πιο οικονομικό.