Εκπαιδευτής/τρια Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η παρούσα μελέτη περιλαμβάνει το επαγγελματικό περίγραμμα και το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για το επάγγελμα του/της «Εκπαιδευτή/τριας Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής».
Ως Εκπαιδευτής/τρια Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής ορίζεται ο/η επαγγελματίας που έχει την αρμοδιότητα και την ευθύνη της θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης των υποψήφιων οδηγών, καθώς και της αρχικής και συνεχιζόμενης εκπαίδευσης για την πιστοποίηση της επαγγελματικής ικανότητας των οδηγών που εκτελούν μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων. Επιπλέον, ο/η Εκπαιδευτής/τρια Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής είναι ο/η επαγγελματίας που έχει τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητες να σχεδιάζει και να υλοποιεί προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας που απευθύνονται σε όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου, συμπεριλαμβανομένων των μαθητών. Το επάγγελμα σχετίζεται άμεσα με την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και κατά συνέπεια με την προστασία και την ποιότητα της ανθρώπινης ζωής. Ο/Η Εκπαιδευτής/τρια Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής είναι ο/η επαγγελματίας που εφοδιάζει με γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου προκειμένου να επιτυγχάνεται η μέγιστη ασφάλεια στην κυκλοφορία και τις μεταφορές.
Στην Ελλάδα, το συγκεκριμένο επάγγελμα έχει μια σταθερή δυναμική τις τελευταίες δεκαετίες, που απορρέει από τη συνεχή και ανελαστική ζήτηση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών που παρέχει σε ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόμενων.
Όλα τα παραπάνω και πολλά άλλα αξιοσημείωτα στοιχεία για το επάγγελμα του/της «Εκπαιδευτή/τριας Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής» αναλύονται εκτενώς στο παρόν επαγγελματικό περίγραμμα (ΕΠ). To ΕΠ συνοδεύεται από το αντίστοιχο πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών (ΠΕΠ), που αποτελεί τον συνδετικό ιστό, οδηγώντας με ασφάλεια από ένα ΕΠ στον σχεδιασμό σύγχρονων και στοχευμένων προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης / κατάρτισης. Τα παραπάνω μαζί με το ήδη διαμορφωμένο νομοθετικό πλαίσιο του επαγγέλματος και την ενεργή αντιπροσωπευτική εκπροσώπησή του σε εργοδοτικές οργανώσεις και οργανώσεις εργαζομένων, αναμένεται ότι θα συνεισφέρουν σε μεγάλο βαθμό στη διαχρονική, ομαλή και ασφαλή λειτουργικότητα και ανάπτυξη του κλάδου. Τέλος, θα συνεισφέρουν στην παροχή υψηλότερου επιπέδου υπηρεσιών και στη διεύρυνση του κύκλου εργασιών και των δεικτών απασχόλησης που σχετίζονται με το επάγγελμα.
ABSTRACT
The present study concerns the occupational profile and the framework of educational standards of vocational training curricula of the “Driving and Traffic Instructor”.
A Driving and Traffic Instructor is defined as the professional who has the competence and responsibility for the theoretical and practical training of candidate drivers, as well as for the initial and continuous training for the certification of the professional competence of drivers engaged in the carriage of passengers and goods. In addition, a Driving and Traffic Instructor is a professional who has the knowledge, skills and competence to design and implement road safety and road safety programmes aimed at all users of the road network, including schoolchildren. The profession is directly related to the enhancement of road safety and thus to the protection and quality of human life. A driving and traffic instructor is a professional who equips all road users with knowledge, skills and competences in order to achieve maximum safety in traffic and transport.
In Greece, this profession has been a stable dynamic over the last decades, resulting from the continuous and inflexible demand for the educational services it provides to a wide range of stakeholders.
All the above and many other noteworthy elements for the profession of “Driving and Traffic Instructor” are extensively analysed in the present Job Profile (JP). The JP is accompanied by the corresponding Framework of Educational Specifications (FES), which constitutes the connecting tissue, leading safely from a JP to the design of modern and targeted vocational education/training programmes. The above, together with the already established legislative framework of the profession and its active representative representation in employers’ and employees’ organisations, are expected to contribute greatly to the long-term, smooth and safe functioning and development of the sector. Finally, they will contribute to the provision of a higher level of service and to the expansion of turnover and employment indicators related to the profession.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η παρούσα μελέτη περιλαμβάνει το επαγγελματικό περίγραμμα και το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για το επάγγελμα του/της «Εκπαιδευτή/τριας Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής».
Το επαγγελματικό περίγραμμα συνιστά μια κωδικοποιημένη αποτύπωση του περιεχομένου του επαγγέλματος, καθώς και των απαιτούμενων για την άσκησή του προσόντων, όπως ορίζονται στην υπ΄αριθμ. 110988 ΚΥΑ (ΦΕΚ Β΄ 566/08-05-06) με περιεχόμενο «Πιστοποίηση Επαγγελματικών Περιγραμμάτων». Αντίστοιχα, το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αξιοποιεί στο ακέραιο την «πρώτη ύλη» του επαγγελματικού περιγράμματος και διατυπώνει τις ελάχιστες βασικές προδιαγραφές που προηγούνται του κάθε εκπαιδευτικού σχεδιασμού, ανεξάρτητα από τα ιδιαίτερα θεσμικά του χαρακτηριστικά.
Η δομή, το περιεχόμενο και ο τρόπος παρουσίασης της μελέτης, δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησής της από πολλαπλές ομάδες απεύθυνσης, εξυπηρετώντας διαφορετικούς κάθε φορά σκοπούς.
Ειδικότερα, μπορεί να αξιοποιηθεί από:
− εργαζόμενους ή ανέργους, ως εργαλείο πληροφόρησης για το επάγγελμα ή περιγραφής και τεκμηρίωσης των γνώσεων/δεξιοτήτων/ικανοτήτων τους,
− υπηρεσίες απασχόλησης και συμβουλευτικής σταδιοδρομίας, κατά την παροχή των υπηρεσιών τους,
− φορείς εκπαίδευσης/κατάρτισης, για να προσαρμόσουν τα προγράμματά τους,
− επιχειρήσεις, για να περιγράψουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τις δεξιότητες και τα προσόντα των εργαζομένων στις σχετικές θέσεις εργασίας.
Η μελέτη ακολουθεί ένα δομημένο πρότυπο με συγκεκριμένες μεθοδολογικές προδιαγραφές που ορίζονται στις Προδιαγραφές Εκσυγχρονισμένης Μεθοδολογίας, Προτύπων και Εργαλείων Εκπόνησης Επαγγελματικών Περιγραμμάτων και Πλαισίων Προδιαγραφών Προγραμμάτων2, οι οποίες εγκρίθηκαν με την υπ’ αριθμ. ΓΔ/12832/15-04-21 Απόφαση της υπ’ αριθμ. 443ης/14-04-21 Συνεδρίασης του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Συγκεκριμένα, η μελέτη εμπεριέχει: i) την εισαγωγή, ii) τη σύνοψη του επαγγελματικού περιγράμματος, iii) την ανάλυση του επαγγελματικού περιγράμματος, iv) τη βιβλιογραφία και v) το Πλαίσιο Εκπαιδευτικών Προδιαγραφών Προγραμμάτων.
i) Η εισαγωγή προσδιορίζει αδρά το περιεχόμενο της μελέτης και τον τρόπο αξιοποίησής της. ii) Η σύνοψη του επαγγελματικού περιγράμματος παρουσιάζει περιληπτικά τις βασικές πληροφορίες της ανάλυσης του επαγγέλματος.
iii) Η ανάλυση του επαγγελματιού περιγγράμμας περιλαμβάνει τις παρακάτω ενότητες:
• Ενότητα Α: Τίτλος και ορισμός του επαγγέλματος / ειδικότητας.
• Ενότητα Β: Ανάλυση του επαγγέλματος / ειδικότητας – «προδιαγραφές».
• Ενότητα Γ: Απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την άσκηση του επαγγέλματος / ειδικότητας.
• Ενότητα Δ: Προτεινόμενες διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων. • Ενότητα Ε: Ενδεικτικοί τρόποι αξιολόγησης των απαιτούμενων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων.
Στην Ενότητα Α καταγράφονται οι γενικότερες συνθήκες άσκησης του επαγγέλματος, οι τεχνολογικές και άλλες αλλαγές που το επηρεάζουν, οι προοπτικές του επαγγέλματος στην αγορά εργασίας και των κλάδων δραστηριότητας στους οποίους ασκείται, καθώς και οι ρυθμίσεις που ισχύουν σχετικά με την άσκησή του.
Στην Ενότητα Β αποτυπώνεται το περιεχόμενο του επαγγέλματος. Αναλύεται σε Κύριες Επαγγελματικές Λειτουργίες (ΚΕΛ1 έως ΚΕΛν), κάθε ΚΕΛ αναλύεται σε Επιμέρους Επαγγελματικές Λειτουργίες (ΕΕΛ) και κάθε ΕΕΛ σε Επαγγελματικές Εργασίες (ΕΕ). Για κάθε ΕΕΛ προσδιορίζονται τα Κριτήρια Επαγγελματικής Ανταπόκρισης (ΚΕΑ) και το Εύρος Εφαρμογής (ΕυΕ) της.
Στην Ενότητα Γ αναλύονται οι απαιτούμενες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική εκτέλεση κάθε ΕΕΛ.
Στην Ενότητα Δ καταγράφονται οι διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων.
Στην Ενότητα Ε αποτυπώνονται οι ενδεικτικοί τρόποι αξιολόγησης των απαιτούμενων γνώσεων και δεξιοτήτων.
iv) Στη βιβλιογραφία παρατίθενται βιβλία, άρθρα κ.λπ. πάνω στα οποία στηρίζεται η συγγραφή των ενοτήτων του επαγγελματικού περιγράμματος ενώ, παράλληλα, συνιστούν προτάσεις για περαιτέρω μελέτη και εμβάθυνση στο αντικείμενο ή στο επάγγελμα.
Για την ανάπτυξη της παρούσας μελέτης συστάθηκε ομάδα εργασίας στην οποία συμμετείχαν ο κος Παναγιώτης Γ. Παπαδημητρίου (συγγραφέας), ο κος Διονύσιος Γιαννούλης (εμπειρογνώμοναςεκπρόσωπος οργάνωσης εργαζομένων, εν προκειμένω της ΓΣΕΕ), ο κος Παναγιώτης Χαρμπής (εμπειρογνώμονας-εκπρόσωπος αντιπροσωπευτικής εργοδοτικής οργάνωσης, εν προκειμένω της ΓΣΕΒΕΕ), ο κος Χρήστος Γεωργακόπουλος (εμπειρογνώμονας επαγγέλματος) και η κα Κωνσταντίνα Λουλούδη (σύμβουλος επαγγελματικού περιγράμματος).
Η τελική σύνθεση του Επαγγελματικού Περιγράμματος πραγματοποιήθηκε από τον συγγραφέα με την υποστήριξη των επιστημονικών στελεχών του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ κ.κ. Γεωργίας Μιχαλοπούλου και Κωνσταντίνας Λουλούδη υπό την επιστημονική εποπτεία του Εκτελεστικού Διευθυντή του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ κου Παρασκευά Λιντζέρη.
1 Όπου στο κείμενο του επαγγελματικού περιγράμματος αναφέρεται ο όρος «Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης» ή το αρτικόλεξο Ι.Ε.Κ., νοούνται οι Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης ή το αρτικόλεξο «Σ.Α.Ε.Κ.» αντίστοιχα. Σχετ. παρ.2 άρθρο 3 του ν.5082/2024 (Α΄9)
2 Καραλής, Θ., Μαρκίδης, Κ., Βαρβιτσιώτη, Ρ., Νάτσης, Π., Καρατράσογλου, Ι., Παπαευσταθίου, Κ., Γούλας, Χ., & Λιντζέρης, Π. (2021). Μεθοδολογικές προσεγγίσεις ανάπτυξης επαγγελματικών περιγραμμάτων και πλαισίων εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων. Αθήνα: ΙΝΕ ΓΣΕΕ.
ΣΥΝΟΨΗ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Ο «Εκπαιδευτής Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής» είναι ο εκπαιδευτής που διδάσκει ασφαλή οδήγηση και κυκλοφοριακή αγωγή σε υποψήφιους οδηγούς και εν ενεργεία οδηγούς όλων των κατηγοριών οχημάτων. Είναι ο πιστοποιημένος και εξειδικευμένος επαγγελματίας εκπαιδευτής που έχει τις γνώσεις και την αποκλειστική αρμοδιότητα για την εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών προκειμένου να αποκτήσουν άδεια οδήγησης και να εισέλθουν με ασφάλεια στο οδικό δίκτυο (Π.Δ. 208, 2002). Επίσης, παρέχει αρχική και συνεχιζόμενη επαγγελματική εκπαίδευση σε οδηγούς οχημάτων όλων των κατηγοριών για την πιστοποίηση της επαγγελματικής τους ικανότητας και την απόκτηση εξειδικευμένων δεξιοτήτων (Π.Δ. 74, 2008). Ειδικότερα, και σύμφωνα με το πολυγλωσσικό ευρωπαϊκό ταξινομητικό σύστημα δεξιοτήτων, ικανοτήτων και επαγγελμάτων (ESCO, 2022), ο εκπαιδευτής οδήγησης και κυκλοφοριακής αγωγής είναι ο εκπαιδευτής που διδάσκει την τεχνική οδήγησης των οδικών οχημάτων και πιο συγκεκριμένα: α) διδάσκει τους υποψήφιους οδηγούς σε πραγματικές συνθήκες, εξηγώντας τη λειτουργία των φρένων, του συμπλέκτη, του χειρισμού του επιλογέα ταχυτήτων (χειροκίνητο ή αυτόματο), των φωτεινών σηματοδοτών ρύθμισης της κυκλοφορίας και των πινακίδων σήμανσης στις oδoύς, β) διδάσκει τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας και συμπεριφοράς, γ) διδάσκει τεχνικές για την αποφυγή ή αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων και δ) χρησιμοποιεί διδακτικά μέσα και τεχνικές για τη διδασκαλία της μηχανικής λειτουργίας των οχημάτων και τον τρόπο χειρισμού τους. Παράλληλα, ο Εκπαιδευτής Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής έχει τις γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για να σχεδιάζει και να υλοποιεί προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου. Η άσκηση του επαγγέλματος του εκπαιδευτή οδήγησης και κυκλοφοριακής αγωγής πραγματοποιείται στο οδικό δίκτυο, σε πραγματικές κυκλοφοριακές συνθήκες και καταστάσεις, σε αίθουσες διδασκαλίας, καθώς και σε ειδικά διαμορφωμένες πίστες για την εκπαίδευση και εξέταση των υποψήφιων ή σε εν ενεργεία οδηγών. Ο Εκπαιδευτής Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής μπορεί να εργαστεί ως ελεύθερος επαγγελματίας ή ως εκπαιδευτής σε σχολές οδηγών και Κέντρα Θεωρητικής Εκπαίδευσης Υποψήφιων Οδηγών (ΚΕ.Θ.Ε.Υ.Ο.).
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
Για την άσκηση του επαγγέλματος απαιτείται η έκδοση αναγγελίας έναρξης άσκησης επαγγέλματος Εκπαιδευτή υποψήφιων οδηγών από την Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της οικείας Περιφερειακής Ενότητας. Για την άσκηση του επαγγέλματος του εκπαιδευτή θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος (φυσικό πρόσωπο) να πληροί αθροιστικά τις ακόλουθες προϋποθέσεις (Κ.Υ.Α. ΔΔΟ/α/89819/1372/Φ.4/2020): α) είναι κάτοχος ισχύουσας άδειας οδήγησης όλων των κατηγοριών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, β) είναι κάτοχος Διπλώματος Επαγγελματικής Κατάρτισης Εκπαιδευτή Υποψήφιων Οδηγών επιπέδου μεταδευτεροβάθμιας επαγγελματικής κατάρτισης, το οποίο προβλέπεται από το άρθρο 5 του π.δ.208/02, γ) δεν έχει καταδικαστεί τελεσίδικα σε οποιαδήποτε ποινή για κλοπή, υπεξαίρεση, απάτη, εκβίαση, πλαστογραφία, λαθρεμπορία, παράβαση της νομοθεσίας για ναρκωτικά, απιστία, παράβαση καθήκοντος, έγκλημα κατά των ηθών, λιποταξία ή ανυποταξία σε περίοδο πολέμου, παθητική ή ενεργητική δωροδοκία, μέσα δε στην τελευταία, πριν την υποβολή των δικαιολογητικών, πενταετία για οποιοδήποτε άλλο αδίκημα σε ποινές πάνω από δέκα (10) μήνες φυλάκισης αθροιστικά ή σε ποινές πάνω από ενενήντα (90) ημέρες φυλάκισης ή κράτησης αθροιστικά για παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ή της νομοθεσίας για τα αυτοκίνητα γενικά, δ) Δεν έχει καταδικαστεί τελεσίδικα για παράνομη άσκηση του επαγγέλματος Εκπαιδευτή υποψήφιων οδηγών. Οι προϋποθέσεις πρέπει να πληρούνται καθ΄ όλη τη διάρκεια που ο ενδιαφερόμενος είναι Εκπαιδευτής υποψήφιων οδηγών. Αν οποτεδήποτε, παύσει να πληροίται οποιαδήποτε από τις προϋποθέσεις, απαγορεύεται η άσκηση επαγγέλματος εκπαιδευτή και επιτρέπεται, εφόσον παύσουν να υφίστανται οι λόγοι για τους οποίους αφαιρέθηκε.
3 Στην παρούσα μελέτη η φράση «Εκπαιδευτής Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής» αναφέρεται και στα δύο φύλα. Το αρσενικό γραμματικό γένος χρησιμοποιείται για καθαρά πρακτικούς λόγους.
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΕΣΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ
Εκπαιδευτής Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής |
1η Διαδορμή | Άδειες οδήγησης Α, Β και Γ κατηγορίας, δίπλωμα ΣΑΕΚ (επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων – ΕΠΠ), ειδικότητας «Εκπαιδευτής Υποψήφιων Οδηγών Αυτοκινήτων και Μοτοσυκλετών» και επιτυχή πρακτική εξέταση σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων. |
2η Διαδρομή | Άδεια οδήγησης τουλάχιστον 5 ετών, απολυτήριο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (επιπέδου 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων – ΕΠΠ) και επιτυχία στις εξετάσεις του Υπουργείου μεταφορών (θεωρητικές και πρακτικές σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων). Η διαδρομή αυτή υφίσταται μόνο για όσους απέκτησαν άδεια «εκγυμναστή οδηγών» με διατάξεις πριν την ίδρυση και λειτουργία των ΙΕΚ. |
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
− Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκπαιδευτών Οδήγησης (Π.Ο.Ε.Ο.) ως το δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο του κλάδου. Μέσω της Π.Ο.Ε.Ο. ο κλάδος εκπροσωπείται στη Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.).
− Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ) https://oiye.gr/
− Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Αθήνας http://www.eka.org.gr/
− Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος (ΓΣΕΕ) https://gsee.gr/
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
− Σχεδιάζει προγράμματα θεωρητικής εκπαίδευσης υποψήφιων οδηγών
− Αναπτύσσει και διαμορφώνει το εκπαιδευτικό υλικό για το θεωρητικό μέρος της εκπαίδευσης των υποψήφιων οδηγών
− Διδάσκει το θεωρητικό μέρος της εκπαίδευσης των υποψήφιων οδηγών
− Σχεδιάζει την πρακτική εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών
− Εκπαιδεύει πρακτικά τους υποψήφιους οδηγούς στο εκπαιδευτικό όχημα
− Παρίσταται στην δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψήφιων οδηγών (πρακτική εξέταση)
− Οργανώνει προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης οδηγών οχημάτων όλων των κατηγοριών
− Υλοποιεί προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης οδηγών οχημάτων όλων των κατηγοριών
− Οργανώνει προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας
− Υλοποιεί προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
− Αρχές ορθής και ασφαλούς χρήσης οχήματος
− Αρχές που διέπουν την ασφαλή κυκλοφορία και προστασία του περιβάλλοντος
− Βασικά χαρακτηριστικά των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών
− Βασικές αρχές επικοινωνίας και συμβουλευτικής
− Βασικές γνώσεις των χαρακτηριστικών των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
− Γνώσεις για ειδικές κατηγορίες υποψήφιων (ΑΜΕΑ, υποψήφιοι με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες κ.λπ.)
− Γνώσεις για τη διαφοροποίηση της διδασκαλίας
− Γνώσεις για τον σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων που αφορούν τους υποψήφιους εκπαιδευτές οδήγησης και κυκλοφοριακής αγωγής
− Γνώσεις κοινωνικής ψυχολογίας − Γνώσεις λειτουργίας μηχανημάτων έργων
− Γνώσεις μεθοδολογίας κυκλοφοριακής αγωγής
− Γνώσεις που αφορούν τις διαδικασίες εξετάσεων και πιστοποιήσεων
− Γνώσεις που διέπουν τη μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων
− Γνώσεις προσαρμογών και διαφοροποίησης του εκπαιδευτικού υλικού
− Γνώσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τους διάφορους τύπους μεταφορών
− Γνώσεις των ειδικών κανονισμών που εφαρμόζονται στις εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές
− Γνώση της διαδικασίας εξετάσεων
− Γνώση της δομής των συστατικών μερών που συνιστούν ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα πρακτικής εκπαίδευσης υποψήφιων οδηγών
− Γνώση των ειδικών απαιτήσεων που διέπουν την εξέταση σε κάθε κατηγορία οχήματος
− Γνώση των μέτρων προστασίας του οδηγού και των λοιπών χρηστών του οδικού δικτύου
− Δημιουργία και επεξεργασία ψηφιακού υλικού
− Διδακτική και μεθοδολογία εκπαίδευσης ενηλίκων
− Διδακτική και μεθοδολογία θεωρητικών μαθημάτων
− Δομή των συστατικών μερών που συνιστούν ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα θεωρητικής εκπαίδευσης υποψήφιων οδηγών
− Ειδικοί κανόνες που ισχύουν σε κάθε κατηγορία οχήματος
− Ειδικός εξοπλισμός που χρησιμοποιείται σε κάθε κατηγορία οχήματος στην πρακτική εκπαίδευση
− Έλεγχος και συμπλήρωση των απαραίτητων εγγράφων για την έναρξη της θεωρητικής εκπαίδευσης
− Έλεγχος και συμπλήρωση των απαραίτητων εγγράφων για την έναρξη της πρακτικής εκπαίδευσης
− Θεωρίες μάθησης ενηλίκων
− Κώδικας οδικής κυκλοφορίας
− Μέθοδοι αξιολόγησης του επιπέδου γνώσεων και δεξιοτήτων στην οδήγηση
− Μηχανολογία οχημάτων
− Νομοθεσία επαγγέλματος
− Παθήσεις που είναι απαγορευτικές για την οδήγηση
− Περιεχόμενο θεωρητικών μαθημάτων αρχικής και συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης οδηγών
− Πρώτες βοήθειες − Στρατηγικές διαχείρισης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών στη μαθησιακή διαδικασία
− Συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας οχημάτων
− Σχεδιασμός εκπαιδευτικών προγραμμάτων και υλικού
− Σχεδιασμός εκπαιδευτικών προγραμμάτων πρακτικής εκπαίδευσης υποψήφιων οδηγών
− Σχεδιασμός και ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού
− Τεχνικές αξιολόγησης της μαθησιακής προόδου των εκπαιδευομένων
− Τεχνικές διερεύνησης εκπαιδευτικών αναγκών
− Τεχνικές και μέσα διδασκαλίας
− Τεχνική οδήγησης, συμπεριλαμβανομένης της οικολογικής και οικονομικής
− Χαρακτηριστικά μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
− Ανατροφοδότηση των εκπαιδευομένων
− Αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων
− Αξιολόγηση της μαθησιακής προόδου
− Αξιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού
− Δημιουργία παρουσιάσεων
− Διδασκαλία θεωρητικής εκπαίδευσης υποψήφιων οδηγών
− Εκτέλεση ελιγμών οδήγησης
− Εκτίμηση της προόδου των εκπαιδευομένων
− Έλεγχος της κατάστασης του εκπαιδευτικού οχήματος
− Έλεγχος του ειδικού εξοπλισμού που απαιτείται στην πρακτική εκπαίδευση
− Εξατομίκευση της διδασκαλίας
− Επιλογή κατάλληλων τεχνικών και μέσων διδασκαλίας για τη θεωρητική εκπαίδευση
− Εφαρμογή βασικών αρχών ανάπτυξης εκπαιδευτικού υλικού
− Εφαρμογή εκπαιδευτικών τεχνικών δημιουργίας θετικού μαθησιακού κλίματος
− Εφαρμογή κανόνων εκπαιδευτικής δεοντολογίας και συμπεριφοράς
− Εφαρμογή στρατηγικών διδασκαλίας
− Εφαρμογή των κανόνων οδικής ασφάλειας
− Οδήγηση των οχημάτων όλων κατηγοριών
− Οργάνωση και τήρηση αρχείων
− Οργάνωση του περιεχομένου της θεωρητικής εκπαίδευσης σε διδακτικές ώρες
− Προστασία της ασφάλειας όλων των συμμετεχόντων στην εξεταστική διαδικασία
− Σύνταξη προσαρμοσμένων σχεδίων μαθήματος στις εκπαιδευτικές ανάγκες της ομάδας των εκπαιδευομένων
− Σύνταξη σχεδίου μαθήματος πρακτικής εκπαίδευσης
− Σύνταξη σχεδίων μαθήματος
− Σύνταξη ωρολογίου προγράμματος θεωρητικής εκπαίδευσης
− Τήρηση της δεοντολογίας του επαγγέλματος
− Χειρισμός των εποπτικών μέσων διδασκαλίας
− Χρήση εκπαιδευτικού υλικού και εποπτικών μέσων
− Χρήση ψηφιακών μέσων και λογισμικού
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Η άσκηση του επαγγέλματος του Εκπαιδευτή Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής προϋποθέτει υψηλό επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων. Απαιτούνται οδηγητικές δεξιότητες που καλύπτουν όλες τις κατηγορίες οδικών οχημάτων, αλλά και γνώσεις παιδαγωγικής, διδακτικής, νομοθεσίας και μηχανολογίας. Για την αξιολόγηση των οδηγητικών δεξιοτήτων, οι υποψήφιοι εξετάζονται, πέρα και επιπλέον των υπολοίπων εκπαιδευομένων των ΙΕΚ, από ειδικές επιτροπές εξετάσεων που βρίσκονται στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο Κρήτης. Τέλος, για την άσκηση του επαγγέλματος, πέρα των λοιπών προϋποθέσεων, απαιτείται να βρίσκεται σε ισχύ η άδεια οδήγησης για όλες τις κατηγορίες οχημάτων.

Α.1 Προτεινόμενος γενικός τίτλος του επαγγέλματος

Α.2 Ορισμός του επαγγέλματος

Α.3 Αντιστοίχιση με το ισχύον Σύστημα Ταξινόμησης Επαγγελμάτων και Κλάδων Οικονομίας

Α.4 Ιστορική εξέλιξη του επαγγέλματος

Α.5 Οικονομία και επιχειρηματικό περιβάλλον

Α.6 Εργασία, ανθρώπινο δυναμικό και συνθήκες απασχόλησης

Α.7 Συνδικαλιστικές ή επιστημονικές οργανώσεις σχετικές με το επάγγελμα, έντυπα ή άλλα μέσα ή πηγές πληροφόρησης

Α.8 Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του επαγγέλματος

Α.9 Τεχνολογίες / τεχνολογικές αλλαγές που επηρεάζουν το επάγγελμα

Α.10 Εξελίξεις αναφορικά με την κλιματική αλλαγή και την περιβαλλοντική προστασία που επηρεάζουν το επάγγελμα

ΕΝΟΤΗΤΑ Β: «Ανάλυση του επαγγέλματος ή/και ειδικότητας – Προδιαγραφές»

ΕΝΟΤΗΤΑ Γ: «Απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες»

ΕΝΟΤΗΤΑ Δ: «Υφιστάμενες και προτεινόμενες διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων»
