Ακοοπροθετιστής/Ακοοπροθετίστρια

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η παρούσα μελέτη αφορά στο επαγγελματικό περίγραμμα του/της «Ακοοπροθετιστή/Ακοοπροθετίστριας»,δηλαδή του/της επαγγελματία που αναλαμβάνει την αποκατάσταση της ακοής με την πρόθεση ακουστικού βαρηκοΐας στο αυτίβαρήκοου ατόμου. Με σκοπό ένας/μια «Ακοοπροθετιστής/Ακοοπροθετίστρια» να επιτελέσει το παραπάνω έργο οφείλει να πραγματοποιήσει μια σειρά από εργασίες οι οποίες μπορούν να χωριστούν σε τέσσερες βασικές ομάδες: α) εντοπισμός (επιλογή) του κατάλληλου ακουστικού βαρηκοΐας κατόπιν ιατρικού ελέγχου (ΩΡΛ), β) προσαρμογή του ακουστικού βαρηκοΐας στο αυτί του ατόμου, γ) επίδειξη της λειτουργίας του ακουστικού βαρηκοΐας και πώληση αυτού και δ) τεχνική υποστήριξη της λειτουργίας (ρύθμιση) του ακουστικού βαρηκοΐας μετά την πώληση.Η μελέτη αυτή διαθέτει υψηλό βαθμό πρωτοτυπίας και χρησιμότητας καθώς σε εθνικό επίπεδο αποτελεί την πρώτη καταγραφή,των συνθηκών εργασίας, των καθηκόντων,των γνώσεων, των δεξιοτήτων, των ικανοτήτων, των εκπαιδευτικών διαδρομών απόκτησης αυτών, κ.λπ., για το επάγγελμα του/της «Ακοοπροθετιστή/Ακοοπροθετίστριας».
ABSTRACT
The present study concerns the occupational profile of the “Hearing Aid Specialist”, that is, the professional who undertakes the restoration of hearing with an acoustic hearing aid in the ear of a hard of hearing person. In order for a “HearingAidSpecialist” to perform the above task, he/she must carry out a series of tasks which can be divided into four main groups: a) locate the appropriate hearing aid after a medical examination, b) adjust the hearing aid in the person’s ear, c) demonstrate the operation of the hearing aid and sell of the hearing aid and d) support of the operation of the hearing aid after the sale. This study has a high degree of originality and usefulness as it is the first national record of working conditions, duties, knowledge, skills, abilities, educational paths to acquire them, etc., for the profession of the “HearingAidSpecialist”
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η παρούσα μελέτη περιλαμβάνει το επαγγελματικό περίγραμμα και το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για το επάγγελμα του/της «Ακοοπροθετιστή/Ακοοπροθετίστριας».
Το επαγγελματικό περίγραμμα συνιστά μια κωδικοποιημένη αποτύπωση του περιεχομένου του επαγγέλματος, καθώς και των απαιτούμενων για την άσκησή του προσόντων, όπως ορίζονται στην υπ΄αριθμ. 110988 ΚΥΑ (ΦΕΚ 566/8.5.06) με περιεχόμενο «Πιστοποίηση Επαγγελματικών Περιγραμμάτων». Αντίστοιχα, το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αξιοποιεί στο ακέραιο την «πρώτη ύλη» του επαγγελματικού περιγράμματος και διατυπώνει τις ελάχιστες βασικές προδιαγραφές που προηγούνται του κάθε εκπαιδευτικού σχεδιασμού, ανεξάρτητα από τα ιδιαίτερα θεσμικά του χαρακτηριστικά.
Η δομή, το περιεχόμενο και ο τρόπος παρουσίασης της μελέτης, δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησής της από πολλαπλές ομάδες απεύθυνσης, εξυπηρετώντας διαφορετικούς κάθε φορά σκοπούς.
Ειδικότερα, μπορεί να αξιοποιηθεί από:
− εργαζόμενους ή ανέργους, ως εργαλείο πληροφόρησης για το επάγγελμα ή περιγραφής και τεκμηρίωσης των γνώσεων/δεξιοτήτων/ικανοτήτων τους,
− υπηρεσίες απασχόλησης και συμβουλευτικής σταδιοδρομίας, κατά τη παροχή των υπηρεσιών τους
− φορείς εκπαίδευσης/κατάρτισης, για να προσαρμόσουν τα προγράμματά τους,
− επιχειρήσεις, για να περιγράψουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τις δεξιότητες και τα προσόντα των εργαζομένων στις σχετικές θέσεις εργασίας.
Η μελέτη ακολουθεί ένα δομημένο πρότυπο με συγκεκριμένες μεθοδολογικές προδιαγραφές που ορίζονται στις Προδιαγραφές Εκσυγχρονισμένης Μεθοδολογίας, Προτύπων και Εργαλείων Εκπόνησης Επαγγελματικών Περιγραμμάτων και Πλαισίων Προδιαγραφών Προγραμμάτων2, οι οποίες εγκρίθηκαν με την υπ’ αριθμ. ΓΔ/12832/15-04-21 Απόφαση της υπ’ αριθμ. 443ης/14-04-21 Συνεδρίασης του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Συγκεκριμένα, η μελέτη εμπεριέχει: i) την εισαγωγή, ii) τη σύνοψη του επαγγελματικού περιγράμματος, iii) την ανάλυση του επαγγελματικού περιγράμματος, iv) τη βιβλιογραφία και v) το Πλαίσιο Εκπαιδευτικών Προδιαγραφών Προγραμμάτων.
i)Η εισαγωγή προσδιορίζει αδρά το περιεχόμενο της μελέτης και τον τρόπο αξιοποίησής της.
ii) Η σύνοψη του επαγγελματικού περιγράμματος, παρουσιάζει περιληπτικά τις βασικές πληροφορίες της ανάλυσης του επαγγέλματος.
iii) Η ανάλυση του επαγγελματικού περιγράμματος περιλαμβάνει τις παρακάτω ενότητες:
• Ενότητα Α: Τίτλος και ορισμός του επαγγέλματος / ειδικότητας.
• Ενότητα Β: Ανάλυση του επαγγέλματος / ειδικότητας – «προδιαγραφές».
• Ενότητα Γ: Απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την άσκηση του επαγγέλματος / ειδικότητας.
• Ενότητα Δ: Προτεινόμενες διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων.
• Ενότητα Ε: Ενδεικτικοί τρόποι αξιολόγησης των απαιτούμενων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων.
Στην Ενότητα Α καταγράφονται οι γενικότερες συνθήκες άσκησης του επαγγέλματος, οι τεχνολογικές και άλλες αλλαγές που το επηρεάζουν, οι προοπτικές του επαγγέλματος στην αγορά εργασίας και των κλάδων δραστηριότητας στους οποίους ασκείται, ]\ καθώς και οι ρυθμίσεις που ισχύουν σχετικά με την άσκησή του.
Στην Ενότητα Β αποτυπώνεται το περιεχόμενο του επαγγέλματος. Αναλύεται σε Κύριες Επαγγελματικές Λειτουργίες (ΚΕΛ1 έως ΚΕΛν ), κάθε ΚΕΛ αναλύεται σε Επιμέρους Επαγγελματικές Λειτουργίες (ΕΕΛ) και κάθε ΕΕΛ σε Επαγγελματικές Εργασίες (ΕΕ). Για κάθε ΕΕΛ προσδιορίζονται τα Κριτήρια Επαγγελματικής Ανταπόκρισης (ΚΕΑ) και το Εύρος Εφαρμογής (ΕυΕ) της.
Στην Ενότητα Γ αναλύονται οι απαιτούμενες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική εκτέλεση κάθε ΕΕΛ.
1 Όπου στο κείμενο του επαγγελματικού περιγράμματος αναφέρεται ο όρος «Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης» ή το αρκτικόλεξο «Ι.Ε.Κ.», νοούνται οι Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης ή το αρκτικόλεξο «Σ.Α.Ε.Κ.», αντίστοιχα. Σχετ. παρ.2, άρθρο 3 του ν. 5082/2024 (Α’9)
2 Καραλής, Θ., Μαρκίδης, Κ., Βαρβιτσιώτη, Ρ., Νάτσης, Π., Καρατράσογλου, Ι., Παπαευσταθίου, Κ., Γούλας, Χ., &Λιντζέρης, Π. (2021) Μεθοδολογικές προσεγγίσεις ανάπτυξης επαγγελματικών περιγραμμάτων και πλαισίων εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων, Αθήνα: ΙΝΕ ΓΣΕΕ.
Στην Ενότητα Δ καταγράφονται οι διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων.
Στην Ενότητα Ε οι ενδεικτικοί τρόποι αξιολόγησης των απαιτούμενων γνώσεων και δεξιοτήτων.
iv) Στη βιβλιογραφία παρατίθενται βιβλία, άρθρα κ.λπ. πάνω στα οποία στηρίζεται η συγγραφή των ενοτήτων του επαγγελματικού περιγράμματος ενώ, παράλληλα, συνιστούν προτάσεις για περαιτέρω μελέτη και εμβάθυνση στο αντικείμενο ή στο επάγγελμα.
Για την ανάπτυξη της παρούσας μελέτης συστάθηκε ομάδα εργασίας στην οποία συμμετείχαν ο Κουτσογεωργάκης Βασίλειος(συγγραφέας), οιΔούναβης Χρήστος καιΤσίγκος Αθανάσιος (εμπειρογνώμονεςεκπρόσωποι στο υπό εξέταση επάγγελμα) και οι Κόλλιας Αντώνιος και Χριστοφορίδης Δημήτριος (εμπειρογνώμονες επαγγέλματος).
Η τελική σύνθεση του Επαγγελματικού Περιγράμματος πραγματοποιήθηκε από τον συγγραφέα, υπό τη συμβουλευτική υποστήριξη του Κακαρούγκα Χρήστου και υπό την επιστημονική εποπτεία και τον συντονισμό των επιστημονικών στελεχών του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ: Ιάκωβος Καρατράσογλου, Ρένα Βαρβιτσιώτη και Παναγιώτης Νάτσης.
ΣΥΝΟΨΗ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Η λέξη «Ακοοπροθετιστής» είναι μια συνθέτη λέξη που αποτελείται από την λέξη «Ακοή» που αντιπροσωπεύει την αντίστοιχη αίσθηση και ικανότητα μέσω της οποίας οι άνθρωποι και άλλα έμβια οντά αντιλαμβάνονται τα ηχητικά ερεθίσματα με την βοήθεια των αυτιών (Μπαμπινιώτης, 2002, σελ. 103) και την λέξη «Πρόθεση»δηλαδή «την μερική ή ολική αντικατάσταση μέλους ή οργάνου του σώματος που έχει χαθεί ή ακρωτηριαστεί με τεχνητό υποκατάστατο» (Μπαμπινιώτης, 2002, σελ. 1479). Με άλλα λόγια ο «Ακοοπροθετιστής» είναι ο επαγγελματίας που αναλαμβάνει την αποκατάσταση της ακοής με την πρόθεση ακουστικού βαρηκοΐας στο αυτί βαρήκοου ατόμου.
Με σκοπό ο επαγγελματίας «Ακοοπροθετιστής» να επιτελέσει το παραπάνω έργο οφείλει να πραγματοποιήσει μια σειράαπό εργασίεςοι οποίες μπορούν να χωριστούν σε τέσσερες βασικές ομάδες: α) εντοπισμός του κατάλληλου ακουστικού βαρηκοΐας κατόπιν ιατρικού ελέγχου (ΩΡΛ), β) προσαρμογή του ακουστικού βαρηκοΐας στο αυτί του ατόμου, γ) επίδειξη της λειτουργίας του ακουστικού βαρηκοΐας και πώληση αυτού και δ) τεχνική υποστήριξη της λειτουργίας του ακουστικού βαρηκοΐας μετά την πώληση.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
− Καταστήματα ακουστικών βαρηκοΐας.
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Δεν υπάρχουν.
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ
− Δίπλωμα Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) επιπέδου 5 του ΕΠΠ (Εθνικού Πλαισίου Προσόντων) στην ειδικότητα: «Ειδικός Φροντίδας Ακοής και Εφαρμογής Ακουστικού Βαρηκοΐας» της Απόφασης K5/48135 (ΦΕΚ Β 3053/9-5-2023)- Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το σύνολο των γνώσεων (θεωρία) που αντιστοιχούν στην ΚΕΛ του επαγγέλματος.
− Δίπλωμα Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) επιπέδου 5 του ΕΠΠ (Εθνικού Πλαισίου Προσόντων) στην ειδικότητα: «Τεχνικός Ιατρικών Οργάνων» του Ν.4186/2013 (ΦΕΚ 193/Α/17-9/2013) –Ένα (1)έτος συναφούς επαγγελματικής εμπειρίας – Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το σύνολο των γνώσεων (θεωρία) που αντιστοιχούν στην ΚΕΛ του επαγγέλματος.
− Απολυτήριο Γενικού Λυκείου (ΓΕΛ) επιπέδου 4 του ΕΠΠ (Εθνικού Πλαισίου Προσόντων) – Τρία (3) έτη συναφούς επαγγελματικής εμπειρίας – Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το σύνολο των γνώσεων (θεωρία) που αντιστοιχούν στην ΚΕΛ του επαγγέλματος.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
− Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας(ΓΣΕΕ): https://gsee.gr/
− Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας: https://www.gsevee.gr/
− Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών(ΕΒΕΑ): https://acci.gr/
− Σύλλογος Ακοοπροθετιστών Ελλάδος (ΣΕΑ): https://www.akouste.gr/
− European Association of Hearing AidProfessionals: https://www.aea-audio.org/portal/
− Hearing Health Foundation: https://hearinghealthfoundation.org/
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
− Υποστηρίζει το βαρήκοο άτομο στην επιλογή ακουστικούβαρηκοΐας.
− Λαμβάνει και προωθεί παραγγελίες ακουστικών.
− Προσαρμόζει το ακουστικό βαρηκοΐας στον πελάτη και ολοκληρώνει την πώληση.
− Διαχειρίζεται αποθέματα ακουστικώνβαρηκοΐας.
− Εκτελεί συνταγές εξειδικευμένων ιατρών ΩΡΛ ή Ακουολόγων
− Διενεργεί Συναλλαγές, Προμήθειες, Μηχανογραφήσεις
− Διεκπεραιώνει κάθε είδους εργασία που έχει σχέση με τις δραστηριότητες Εταιρείας Ακουστικών Βαρηκοΐας
− Εκπαιδεύει τους πελατες στην χρήση ακουστικών
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
− Αγγλικά και αγγλική ορολογία επαγγέλματος.
− Ακοολογικός εξοπλισμός.
− Αρχές ακοολογίας και νευροωτολογίας.
− Αρχές ακοομετρίας.
− Αρχές ανατομίας και φυσιολογίας του αυτιού (ωτολογία).
− Αρχές ανθρώπινης ακουστικής.
− Αρχές εμπορικού δίκαιου.
− Αρχές ψυχολογίας βαρήκοων ατόμων.
− Διαχείριση πελατειακών σχέσεων.
− Εισαγωγή στην βαρηκοΐα ενηλίκων και παιδιών.
− Εισαγωγή στην ηλεκτρονική ακουστικών βαρηκοΐας.
− Κανονισμοί προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
− Λειτουργία ακουστικών βαρηκοΐας.
− Μέθοδος λήψης αποτυπώματος αυτιού.
− Νοσολογία και παθολογία του ακουστικού συστήματος.
− Τεχνικές πωλήσεων.
− Υγιεινή και ασφάλεια ακοολογικών εφαρμογών.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
− Αποθήκευση προϊόντων.
− Διατήρηση αρχείου πελατών.
− Διεκπεραίωση συναλλαγών με προμηθευτές.
− Διερεύνηση αποθεμάτων καταστήματος λιανικής.
− Εξέταση ακουστικού πόρου.
− Εξυπηρέτηση πελατών με αναπηρία (βαρηκοΐα).
− Εφαρμογή κανονισμών υγιεινής και ασφάλειας.
− Εφαρμογή των κανονισμών προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
− Λήψη αποτυπώματος αυτιού.
− Προγραμματισμός συναντήσεων.
− Ρύθμιση ακουστικού βαρηκοΐας
− Χειρισμός εξοπλισμού ακοομετρίας.
− Χειρισμός ηλεκτρονικού ή χειρόγραφου συστήματος διαχείρισης καταστήματος λιανικής.
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Δεν υπάρχουν
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ (για την επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου, εφόσον αποδοθούν επαγγελματικά δικαιώματα στα αναφερόμενα προσόντα (τίτλους)
Ακοοπροθετιστής |
1η Διαδρομή | Δίπλωμα Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) επιπέδου 5 του ΕΠΠ (Εθνικού Πλαισίου Προσόντων) στην ειδικότητα: «Ειδικός Φροντίδας Ακοής και Εφαρμογής Ακουστικού Βαρηκοΐας»της Απόφασης K5/48135 (ΦΕΚ Β 3053/9-5-2023)- Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το σύνολο των γνώσεων (θεωρία) που αντιστοιχούν στην ΚΕΛ του επαγγέλματος. |
2η Διαδρομή | Δίπλωμα Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) επιπέδου 5 του ΕΠΠ (Εθνικού Πλαισίου Προσόντων) στην ειδικότητα: «Τεχνικός Ιατρικών Οργάνων» του Ν.4186/2013 (ΦΕΚ 193/Α/17-9/2013) –Ένα (1)έτος συναφούς επαγγελματικής εμπειρίας – Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το σύνολο των γνώσεων (θεωρία) που αντιστοιχούν στην ΚΕΛ του επαγγέλματος. |
3η Διαδρομή | Απολυτήριο Γενικού Λυκείου (ΓΕΛ)επιπέδου 4 του ΕΠΠ (Εθνικού Πλαισίου Προσόντων) – Τρία (3) έτη συναφούς επαγγελματικής εμπειρίας – Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το σύνολο των γνώσεων (θεωρία) που αντιστοιχούν στην ΚΕΛ του επαγγέλματος. |