Πωλητής/τρια οικολογικών προϊόντων

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η παρούσα μελέτη αφορά στην ανάπτυξη του επαγγελματικού περιγράμματος του/της «Πωλητή/-ήτριας οικολογικών προϊόντων». Ως Πωλητής/-ήτρια οικολογικών προϊόντων ορίζεται το άτομο που απασχολείται με το χονδρικό ή λιανικό εμπόριο ειδών τα οποία παράγονται σύμφωνα με τις αρχές της βιωσιμότητας, αφήνοντας δηλαδή το μικρότερο δυνατό αποτύπωμα στο περιβάλλον. Ο/Η πωλητής/ήτρια οικολογικών προϊόντων μπορεί είτε να δραστηριοποιείται στον κλάδο ως ελεύθερος επαγγελματίας και ιδιοκτήτης/τρια φυσικού ή διαδικτυακού καταστήματος, είτε να απασχολείται με σχέση εξαρτημένης εργασίας.
Η αγορά των οικολογικών προϊόντων αποκτά ολοένα και μεγαλύτερο κοινό καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές ευαισθητοποιούνται γύρω από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο πλανήτης και επιδιώκουν την υιοθέτηση ενός πιο βιώσιμου τρόπου ζωής.
ABSTRACT
The present study concerns the occupational profile of the “Seller or Salesperson of eco-products”. A “Seller or Sales-person of eco-products” is defined as an employee, engaged in the wholesale or retail trade of goods which are produced according to the principles of sustainability, i.e. leaving the smallest possible footprint on the environment. A seller or Salesperson of eco-products can be either self-employed or working as an employe in a physical or online shop of the specific sector.
The market of eco-friendly products is becoming increasingly popular as more and more consumers become conscious and seek to adopt a more sustainable lifestyle due to the awareness raised for the problems the planet is facing
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΣΥΝΟΨΗ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Πωλητής/τρια οικολογικών προϊόντων είναι το άτομο που απασχολείται με την διάθεση στην αγορά ειδών (π.χ. ειδών υγιεινής και καθαρισμού, ένδυσης και περιποίησης σώματος, οικειακού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού), τα οποία παράγονται σύμφωνα με τις αρχές
της βιωσιμότητας, αφήνοντας το μικρότερο δυνατό αποτύπωμα στο περιβάλλον. Ο/Η πωλητής/τρια των οικολογικών προϊόντων απασχολείται με την εξυπηρέτηση των πελατών με σκοπό την πώληση, την πληροφόρηση και την επεξήγηση των χαρακτηριστικών και χρήσεων των προϊόντων σε στοχευμένο ή και στο ευρύτερο καταναλωτικό κοινό. Μπορεί να απασχολείται σε στεγασμένο ή μη στεγασμένο χώρο. Ο/Η πωλητής/τρια ασχολείται με την ολοκλήρωση της εμπορικής δραστηριότητας των οικολογικών προϊόντων τόσο σε επίπεδο χονδρικής όσο και λιανικής πώλησης. Τέλος, ο/η πωλητής/τρια της συγκεκριμένης ομάδας προϊόντων μπορεί είτε να δραστηριοποιείται στον κλάδο ως ελεύθερος επαγγελματίας και ιδιοκτήτης φυσικού ή διαδικτυακού καταστήματος, είτε να βρίσκεται στο χώρο της πώλησης των παραπάνω ειδών με σχέση εξαρτημένης εργασίας.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
− Εμπορικά και ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) πώλησης αποκλειστικά οικολογικών προϊόντων, καταστήματα αντιπροσώπων, τμήματα σε καταστήματα τουριστικών ειδών, ή βιολογικών προϊόντων, ή πολυκαταστήματα.
− Yπαίθριες αγορές και πάγκοι.
− Αποθήκες.
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Δεν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο καθορισμού επαγγελματικών δικαιωμάτων για το επάγγελμα «Πωλητή/τρια οικολογικών προϊόντων» και δεν απαιτείται άδεια άσκησης επαγγέλματος των φυσικών προσώπων που επιθυμούν να το ασκήσουν.
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ
1. Δίπλωμα ΣΑΕΚ (πρώην ΙΕΚ) των Ειδικοτήτων «Στέλεχος λιανικού εμπορίου» ή «Στέλεχος διοίκησης και οικονομίας στον τομέα της αγροτικής οικονομίας» ή «Στέλεχος διοίκησης και οικονομίας» ή «Στέλεχος εμπορίας, διαφήμισης και προώθησης προϊόντων (Marketing)» ή Πτυχίο του Μεταλυκειακού έτους-Τάξης Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ. (των ειδικοτήτων που αναφέρονται στις διαδρομές 3 και 4), επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, έξι (6) μήνες συναφής επαγγελματική εμπειρία και Συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση (θεωρία) για το σύνολο των γνώσεων που αντιστοιχούν στις 2 ΚΕΛ του επαγγέλματος.
2. Απολυτήριο Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.), επιπέδου 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων του Τομέα Διοίκησης και Οικονομίας
των Ειδικοτήτων «Υπάλληλος Εμπορίας και Διαφήμισης» ή/και «Υπάλληλος Αποθήκης και Συστημάτων Εφοδιασμού», ένα (1) έτος συναφής επαγγελματική εμπειρία και Συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση (θεωρία) για το σύνολο των γνώσεων που αντιστοιχούν στις 2 ΚΕΛ του επαγγέλματος.
3. Απολυτήριο Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) επιπέδου 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων του Τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος των Ειδικοτήτων «Τεχνικός Τεχνολογίας Τροφίμων και Ποτών» ή/και «Τεχνικός Φυτικής Παραγωγής», ένα (1) έτος συναφής επαγγελματική εμπειρία και Συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση (θεωρία) για το σύνολο των γνώσεων που αντιστοιχούν στις 2 ΚΕΛ του επαγγέλματος.
4. Απολυτήριο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γενικού Λυκείου, επιπέδου 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, δύο (2) έτη συναφής επαγγελματική εμπειρία και Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το σύνολο των γνώσεων που αντιστοιχούν στις δύο (2) ΚΕΛ του επαγγέλματος.
5. Απολυτήριο Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (Γυμνασίου) επιπέδου 2 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων , τρία (3) έτη συναφής επαγγελματική εμπειρία και Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το σύνολο των γνώσεων που αντιστοιχούν στις δύο (2) ΚΕΛ του επαγγέλματος.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
− Σε δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό επίπεδο, οι πωλητές – εμποροϋπάλληλοι οργανώνονται και εκπροσωπούνται παραδοσιακά από την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (Ο.Ι.Υ.Ε.).
− Οι εργοδοτικές οργανώσεις που σχετίζονται με το επάγγελμα είναι:
• Η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (Ε.Σ.Ε.Ε.).
• Η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδος (Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.).
− Σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, οι εργαζόμενοι στο εμπόριο εκπροσωπούνται από τη Διεθνή Ομοσπονδία «UNION NETWORK INTERNATIONAL (U.N.I.)»
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
− Επιλέγει τα οικολογικά προϊόντα
− Παραλαμβάνει τα οικολογικά είδη
− Οργανώνει και επιμελείται το χώρο εμπορίας των προϊόντων
− Υποδέχεται και εξυπηρτεί τους πελάτες του καταστήματος
− Προωθεί τα οικολογικά προϊόντα και υποστηρίζει τη δημιουργία, διατήρηση και επέκταση του πελατολογίου
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
− Αρχές προστασίας του περιβάλλοντος
− Αρχές αειφορίας και βιώσιμης ανάπτυξης
− Ανακύκλωση και προϊόντα μηδενικών αποβλήτων
− Είδη βιοδιασπώμενων υλικών
− Τεχνικές αναζήτησης στο διαδίκτυο
− Αγγλική ορολογία οικολογικών ειδών
− Στοιχειώδεις γνώσεις δημοσίων σχέσεων.
− Βασικές αρχές επικοινωνίας και διαπροσωπικής επικοινωνίας
− Βασικοί αρχές νομοθεσίας προστασίας του καταναλωτή.
− Τεχνικές διαπραγματεύσεων.
− Αρχές επαγγελματικής συμπεριφοράς και δεοντολογίας
− Ετικέτες και πιστοποιητικά οικολογικής σήμανσης
− Βασικές αρχές αρχειοθέτησης
− Είδη εξοπλισμού εμπορικού καταστήματος και τρόπος λειτουργίας.
− Βασικές κανόνες απογραφής επιχείρησης
− Βασική νομοθεσία στο xονδρικό και λιανικό εμπόριο
− Προμήθεια, παραλαβή και διακίνηση εμπορευμάτων
− Βασικές αρχές υγείας και ασφάλειας στο χώρο εργασίας
− Βασικές αρχές εργονομικού σχεδιασμού
− Βασικές αρχές διακόσμησης βιτρίνας εμπορικού καταστήματος.
− Βασικές αρχές Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ
− Βασικές αρχές εξυπηρέτησης και ενημέρωσης πελατών
− Αρχές επικοινωνίας και διαπροσωπικής επικοινωνίας.
− Πρότυπα εξυπηρέτησης πελατών.
− Συμπεριφορά Καταναλωτή
− Τεχνικές Πωλήσεων
− Τεχνικές διαπραγματεύσεων
− Αρχές προσέγγισης πελατών και προσδιορισμού των αναγκών τους
− Αρχές προστασίας του περιβάλλοντος
− Αρχές αειφορίας και βιώσιμης ανάπτυξης
− Κανόνες ανακύκλωσης
− Προϊόντα μηδενικών αποβλήτων
− Είδη βιοδιασπώμενων υλικών
− Αγγλική ορολογία οικολογικών ειδών.
− Λειτουργία ηλεκτρονικού καταστήματος.
− Βασικές αρχές νομοθεσίας προστασίας του καταναλωτή.
− Θεσμικό πλαίσιο προστασίας προσωπικών δεδομένων
− Ειδικοί κανόνες επαγγελματικής δεοντολογίας και συμπεριφοράς
− Βασικές αρχές μάρκετινγκ και επικοινωνίας
− Βασικές αρχές ψηφιακού μάρκετινγκ
− Αρχές διαπροσωπικής επικοινωνίας
− Τρόποι και μέσα προβολής προϊόντων
− Βασικές γνώσεις προσδιορισμού αναγκών πελατών
− Τεχνικές αναζήτησης και διατήρησης συνεργατών
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
− Αξιολόγηση τάσεων της αγοράς (προσφοράς-ζήτησης)
− Σύγκριση τιμών
− Συγκέντρωση δεδομένων από φορείς και οργανισμούς
− Αναγνώριση προϊόντων και εταιρειών με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα
− Επαλήθευση προδιαγραφών ετικέτας προϊόντων
− Χειρισμός εξοπλισμού καταστήματος
− Παρακολούθηση και έλεγχος αποθεμάτων
− Παραγγελίες και παραλαβή προϊόντων
− Χρήση ηλεκτρονικού συστήματος αρχειοθέτησης εγγράφων φορολογικού περιεχομένου
− Τοποθέτηση και ανεφοδιασμός ραφιών
− Διαμόρφωση βιτρίνας
− Αντικατάσταση προϊόντων
− Χρήση εξοπλισμού διακόσμησης και εργαλείων ορθής ταξινόμησης προϊόντων
− Επίδειξη και παρουσίαση προϊόντων.
− Χειρισμός ταμειακής μηχανής
− Υπολογισμός αντιτίμου και ενσωμάτωση εκπτώσεων
− Έκδοση απόδειξης ή τιμολογίου
− Είσπραξη μετρητών πιστωτικές κάρτες
− Είσπραξη με χρήση μηχανήματος POS
− Διεκπεραίωση διαδικασίας επιστροφής προϊόντων
− Διεκπεραίωση ηλεκτρονικής παραγγελίας προϊόντων
− Διαχείριση αντιρρήσεων και παραπόνων.
− Παροχή συμβουλών σε πελάτες σχετικά με την επιλογή προϊόντων.
− Τήρηση πελατολογίου
− Ενημέρωση πελατών για νέα προϊόντα και προσφορές
− Προβολή προϊόντων σε εκθέσεις
− Χρήση εφαρμογών κινητού για τη δημιουργία διαφημιστικού υλικού
− Διαχείριση κοινωνικών δικτύων επιχείρησης
− Αποστολή email/Newsletter
− Αξιολόγηση σχολίων και ανατροφοδότησης
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Θεωρείται απαραίτητο να έχει γίνει κατανοητή η διάκριση μεταξύ των όρων «οικολογικός» και «οργανικός». Επισημαίνεται ότι τα τρόφιμα μπορεί να είναι οργανικά ή αλλιώς βιολογικά αλλά δεν είναι δόκιμο να προσδιορίζονται ως οικολογικά (Γλωσσάρι όρων επαγγέλματος).