Πραγματογνώμονας οχημάτων

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η παρούσα μελέτη περιλαμβάνει το επαγγελματικό περίγραμμα και το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για το επάγγελμα του/της «Πραγματογνώμονα Οχημάτων».
Ο/Η Πραγματογνώμονας Οχημάτων διαθέτει ειδικές επιστημονικές ή/και τεχνικές γνώσεις καθώς και αποδεδειγμένη εμπειρία και δεξιότητες για την υπεύθυνη και έγκαιρη εκτίμηση της έκτασης και του κόστους αποκατάστασης ζημιών σε όλα τα οχήματα καθώς και της αιτίας πρόκλησης τους από οιονδήποτε λόγο και αίτιο, συντάσσοντας εμπεριστατωμένα την άποψή του/της μετά από καταγεγραμμένη εντολή. Επίσης, πραγματοποιεί τεχνικό έλεγχο στα οχήματα για την αξιολόγηση κινδύνων σε ασφαλιστήρια συμβόλαια, και προσδιορίζει τις ζημιές σε σχέση με τους καλυπτόμενους κινδύνους του ασφαλιστηρίου συμβολαίου. Είναι ελεύθερος/η επαγγελματίας και διατηρεί ελεύθερη σχέση εργασίας παρέχοντας ανεξάρτητες υπηρεσίες σε ασφαλιστικές εταιρίες, οργανισμούς, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού ή δημόσιου δικαίου και ιδιώτες. Ο/Η Πραγματογνώμονας Οχημάτων διαθέτει τις τεχνικές γνώσεις, τις δεξιότητες, τις ικανότητες, την επαγγελματική συμπεριφορά και τα απαραίτητα εργαλεία, που τον/την καθιστούν ικανό/ή να προσφέρει εργασία μετά από καταγεγραμμένη εντολή για την αξιολόγηση αποκατάστασης της βλάβης/ζημιάς του οχήματος, από οιονδήποτε λόγο και αίτιο.
Ο/Η Πραγματογνώμονας Οχημάτων ενεργεί υπεύθυνα και έγκαιρα με βάση τις τεχνικές του/της γνώσεις, την εμπειρία του/της, τις γενικές οδηγίες, τα διδάγματα κοινής πείρας καθώς και τους ισχύοντες κανονισμούς. Συντάσσει την έκθεση πραγματογνωμοσύνης και χρησιμοποιεί με ορθολογικό τρόπο εργαλεία και συσκευές ελέγχου λαμβάνοντας υπόψη τις οδηγίες των κατασκευαστών. Για τη σύνταξη της πραγματογνωμοσύνης του, πραγματοποιεί τον τεχνικό έλεγχο του οχήματος για την αρτιότητα των συστημάτων και συγκροτημάτων του οχήματος με σκοπό την αξιολόγηση κινδύνων συμβάλλοντας ουσιαστικά στην οδική ασφάλεια. Προσαρτά την πραγματογνωμοσύνη του στα ασφαλιστήρια συμβόλαια και εν γένει στον φάκελο ατυχήματος του εντολέα του. Αποτιμά και καθορίζει τις ζημιές σε έκταση, κόστος και αιτία σε σχέση με τους καλυπτόμενους κινδύνους του ασφαλιστηρίου συμβολαίου.
Στο παρόν επαγγελματικό περίγραμμα (ΕΠ), η ως άνω αποτύπωση του επαγγέλματος και οι λειτουργίες του αναλύονται εκτενέστερα και προσδοκάται μαζί με άλλες αναφορές να συντελέσουν στην αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων των επαγγελματιών αυτού του είδους καθώς και στη λειτουργικότητα και ασφαλή ποιοτική ανάπτυξη του κλάδου.
ABSTRACT
This study includes the professional outline and the framework of educational specifications of professional education and training programs for the “Vehicle Expert” profession.
The vehicle expert has special scientific and/or technical knowledge as well as proven experience and skills for the responsible and timely assessment of the extent and cost of repairing damage for all vehicles as well as the cause of their occurrence from any reason and cause, preparing thorough his/her opinion after a recorded order. It also carries out technical inspection on vehicles for the assessment of risks in insurance policies, and determines the damages in relation to the covered risks of the insurance policy. He is a freelancer and maintains a free employment relationship providing independent services to insurance companies, organizations, private or public law legal entities and individuals. The Vehicle Expert has the technical knowledge, skills, abilities, professional conduct and necessary tools, which enable him/her to offer work after a written order to assess the repair of the vehicle breakdown/damage from any reason and cause.
The Vehicle Expert acts responsibly and in a timely manner based on his/her technical knowledge, experience, general guidelines, lessons learned from common experience as well as applicable regulations. Prepares the expert report and rationally uses tools and control devices taking into account the manufacturers’ instructions. In order to draw up his expertise, he carries out the technical inspection of the vehicle for the integrity of the vehicle’s systems and assemblies in order to assess risks, effectively contributing to road safety. He attaches his expert opinion to the insurance contracts and in general to the accident file of his assignor. The Vehicle Expert assesses and determines damages in extent, cost and cause in relation to the covered risks of the insurance policy.
In this occupational profile (OP), the above description of the profession and its functions are analyzed more extensively and it is expected, together with other references, to contribute to the recognition of the professional qualifications of professionals of this kind as well as to the functionality and safe qualitative development of the sector.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η παρούσα μελέτη περιλαμβάνει το επαγγελματικό περίγραμμα και το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για το επάγγελμα του/της «Πραγματογνώμονα Οχημάτων».
Το επαγγελματικό περίγραμμα συνιστά μια κωδικοποιημένη αποτύπωση του περιεχομένου του επαγγέλματος, καθώς και των απαιτούμενων για την άσκησή του προσόντων, όπως ορίζονται στην υπ΄αριθμ. 110988 ΚΥΑ (ΦΕΚ 566/8.5.06) με περιεχόμενο «Πιστοποίηση Επαγγελματικών Περιγραμμάτων». Αντίστοιχα, το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αξιοποιεί στο ακέραιο την «πρώτη ύλη» του επαγγελματικού περιγράμματος και διατυπώνει τις ελάχιστες βασικές προδιαγραφές που προηγούνται του κάθε εκπαιδευτικού σχεδιασμού, ανεξάρτητα από τα ιδιαίτερα θεσμικά του χαρακτηριστικά.
Η δομή, το περιεχόμενο και ο τρόπος παρουσίασης της μελέτης, δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησής της από πολλαπλές ομάδες κατεύθυνσης, εξυπηρετώντας διαφορετικούς κάθε φορά σκοπούς.
Ειδικότερα, μπορεί να αξιοποιηθεί από:
− εργαζόμενους ή ανέργους, ως εργαλείο πληροφόρησης για το επάγγελμα ή περιγραφής και τεκμηρίωσης των γνώσεων/δεξιοτήτων/ικανοτήτων τους,
− υπηρεσίες απασχόλησης και συμβουλευτικής σταδιοδρομίας, κατά τη παροχή των υπηρεσιών τους
− φορείς εκπαίδευσης/κατάρτισης, για να προσαρμόσουν τα προγράμματά τους,
− επιχειρήσεις, για να περιγράψουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τις δεξιότητες και τα προσόντα των εργαζομένων.
Η μελέτη ακολουθεί ένα δομημένο πρότυπο με συγκεκριμένες μεθοδολογικές προδιαγραφές που ορίζονται στις Προδιαγραφές Εκσυγχρονισμένης Μεθοδολογίας, Προτύπων και Εργαλείων Εκπόνησης Επαγγελματικών Περιγραμμάτων και Πλαισίων Προδιαγραφών Προγραμμάτων2, οι οποίες εγκρίθηκαν με την υπ’ αριθμ. ΓΔ/12832/15-04-21 Απόφαση της υπ’ αριθμ. 443ης/14-04-21 Συνεδρίασης του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Συγκεκριμένα, η μελέτη εμπεριέχει: i) την εισαγωγή, ii) τη σύνοψη του επαγγελματικού περιγράμματος, iii) την ανάλυση του επαγγελματικού περιγράμματος, iv) τη βιβλιογραφία και v) το Πλαίσιο Εκπαιδευτικών Προδιαγραφών Προγραμμάτων.
i) Η εισαγωγή προσδιορίζει αδρά το περιεχόμενο της μελέτης και τον τρόπο αξιοποίησής της.
ii) Η σύνοψη του επαγγελματικού περιγράμματος, παρουσιάζει περιληπτικά τις βασικές πληροφορίες της ανάλυσης του επαγγέλματος.
iii) Η ανάλυση του επαγγελματικού περιγράμματος περιλαμβάνει τις παρακάτω ενότητες:
• Ενότητα Α: Τίτλος και ορισμός του επαγγέλματος / ειδικότητας.
• Ενότητα Β: Ανάλυση του επαγγέλματος / ειδικότητας – «προδιαγραφές».
• Ενότητα Γ: Απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την άσκηση του επαγγέλματος / ειδικότητας.
• Ενότητα Δ: Προτεινόμενες διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων.
• Ενότητα Ε: Ενδεικτικοί τρόποι αξιολόγησης των απαιτούμενων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων.
Στην Ενότητα Α καταγράφονται οι γενικότερες συνθήκες άσκησης του επαγγέλματος, οι τεχνολογικές και άλλες αλλαγές που το επηρεάζουν, οι προοπτικές του επαγγέλματος στην αγορά εργασίας και των κλάδων δραστηριότητας στους οποίους ασκείται, καθώς και οι ρυθμίσεις που ισχύουν σχετικά με την άσκησή του.
Στην Ενότητα Β αποτυπώνεται το περιεχόμενο του επαγγέλματος. Αναλύεται σε Κύριες Επαγγελματικές Λειτουργίες (ΚΕΛ1 έως ΚΕΛν), κάθε ΚΕΛ αναλύεται σε Επιμέρους Επαγγελματικές Λειτουργίες (ΕΕΛ) και κάθε ΕΕΛ σε Επαγγελματικές Εργασίες (ΕΕ). Για κάθε ΕΕΛ προσδιορίζονται τα Κριτήρια Επαγγελματικής Ανταπόκρισης (ΚΕΑ) και το Εύρος Εφαρμογής (ΕυΕ) της.
Στην Ενότητα Γ αναλύονται οι απαιτούμενες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική εκτέλεση κάθε ΕΕΛ.
Στην Ενότητα Δ καταγράφονται οι διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων.
Στην Ενότητα Ε αποτυπώνονται οι ενδεικτικοί τρόποι αξιολόγησης των απαιτούμενων γνώσεων και δεξιοτήτων.
iv) Στη βιβλιογραφία παρατίθενται βιβλία, άρθρα κ.λπ. πάνω στα οποία στηρίζεται η συγγραφή των ενοτήτων του επαγγελματικού περιγράμματος ενώ, παράλληλα, συνιστούν προτάσεις για περαιτέρω μελέτη και εμβάθυνση στο αντικείμενο ή στο επάγγελμα.
ια την ανάπτυξη της παρούσας μελέτης συστάθηκε ομάδα εργασίας στην οποία συμμετείχαν ο κος Βλάσιος Κουτσούκος (συγγραφέας), ο κος Νικόλαος Κουλός. (εμπειρογνώμονας-εκπρόσωπος αντιπροσωπευτικής οργάνωσης εργαζομένων, εν προκειμένω της ΓΣΕΕ), ο κος Παναγιώτης Σταμίρης (εμπειρογνώμονας-εκπρόσωπος αντιπροσωπευτικής εργοδοτικής οργάνωσης, εν προκειμένω της ΓΣΕΒΕΕ, και ως εκπρόσωπος «Π.Ε.Π.» με την ιδιότητα του Προέδρου της Πανελλήνιας Ένωσης Πραγματογνωμόνων), ο κος Βασίλειος Αραμπατζάκης και ο κος Λεωνίδας Κακαλής (εμπειρογνώμονες επαγγέλματος) και η κα Ελισάβετ Πετρίδη (σύμβουλος επαγγελματικού περιγράμματος).
Η τελική σύνθεση του Επαγγελματικού Περιγράμματος πραγματοποιήθηκε από τον συγγραφέα με την υποστήριξη των επιστημονικών στελεχών του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ κ.κ. Γεωργίας Μιχαλοπούλου και Κωνσταντίνας Λουλούδη, υπό την επιστημονική εποπτεία του Εκτελεστικού Διευθυντή του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ κου Παρασκευά Λιντζέρη.
ΣΥΝΟΨΗ
Πραγματογνώμονας Οχημάτων3
Πραγματογνώμονας Οχημάτων καλείται το άτομο που διαθέτει ειδικές επιστημονικές ή/και τεχνικές γνώσεις καθώς και αποδεδειγμένη εμπειρία για την εκτίμηση της έκτασης, του κόστους αποκατάστασης ζημιών σε όλα τα οχήματα καθώς και της αιτίας πρόκλησης τους, συντάσσοντας εμπεριστατωμένα την άποψή του κατόπιν εντολής. Είναι ελεύθερος επαγγελματίας και διατηρεί ελεύθερη σχέση εργασίας με ασφαλιστικές εταιρίες, οργανισμούς, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού ή δημόσιου δικαίου και ιδιώτες. Ο Πραγματογνώμονας Οχημάτων διαθέτει τις τεχνικές γνώσεις, τις δεξιότητες, τις ικανότητες, την επαγγελματική συμπεριφορά και τα απαραίτητα εργαλεία, που τον καθιστούν ικανό να προσφέρει εργασία μετά από καταγεγραμμένη εντολή για την αξιολόγηση αποκατάστασης της βλάβης/ζημιάς του οχήματος, από οιονδήποτε λόγο και αίτιο.
Ο Πραγματογνώμονας Οχημάτων πραγματοποιεί επιτόπιο έλεγχο/αυτοψία, εκτιμά τη ζημιά του ζημιωθέντος/βλαβέντος οχήματος, καθώς και τον τρόπο και το κόστος αποκατάστασής της, συντάσσοντας εμπεριστατωμένη έκθεση πραγματογνωμοσύνης. Η έκθεση πραγματογνωμοσύνης μπορεί να εκπονηθεί και να συνταχθεί είτε βάσει του εμπειρικού τρόπου εκτίμησης, είτε μέσω της χρήσης λογισμικού ηλεκτρονικής πραγματογνωμοσύνης. Η έκθεση πραγματογνωμοσύνης του ζημιωθέντος/βλαβέντος οχήματος αποστέλλεται στον εντολέα και αποτελεί απαραίτητο έγγραφο του φακέλου ζημιάς.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
− Χώροι γραφείου
− Εξωτερικοί χώροι ,
− Επισκευαστικοί χώροι οχημάτων (συνεργεία ηλεκτρολογικών και μηχανολογικών επισκευών, συνεργεία φανοποιείας, συνεργεία βαφής)
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Δεν υφίστανται σχετικές προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος.
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΙΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ
Οι υφιστάμενες εκπαιδευτικές διαδρομές είναι αυτές που προσδιορίζονται από νομοθετικές ρυθμίσεις, οι οποίες είναι σε ισχύ και περιγράφουν τις προϋποθέσεις για την απόκτηση επαγγελματικών αδειών και επαγγελματικών δικαιωμάτων για ένα συγκεκριμένο επάγγελμα. Δεν καταγράφονται υφιστάμενες διαδρομές πιστοποίησης για το παρόν επαγγελματικό περίγραμμα, καθώς δεν απαιτείται άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, ούτε υπάρχουν άλλες προϋποθέσεις για την άσκηση του επαγγέλματος.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ
1η Διαδρομή | • Δίπλωμα Ινστιτούτου επαγγελματικής κατάρτισης (ΙΕΚ) ή Σχολής Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ) της ειδικότητας επιπέδου 5 στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (ΕΠΠ) «Τεχνικός αυτοκινήτων – οχημάτων» (Αριθ. Ε/6742/99 (ΦΕΚ 416 Β/19-4-1999), ή της ειδικότητας «Τεχνικός Μηχανοτρονικής » (ΥΑ Αριθμ. Ε’24747/09 (ΦΕΚ 2171 Β/2-10-2009) ή της ειδικότητας «Τεχνικός Μηχανοτρονικής» (Υ.Α 63536/Κ5 ΦΕΚ τ.Β 2661/30-05-2022) + ένα (1) έτος συναφή επαγγελματική εμπειρία + Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το θεωρητικό μέρος του συνόλου των ΚΕΛ4. • Πτυχίο/Δίπλωμα Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του «Μεταλυκειακού έτους – Τάξης Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.» (4386/2016) επιπέδου 5 στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων ειδικότητας «Τεχνικός Οχημάτων» ή ισότιμων τίτλων + ένα (1) έτος συναφή επαγγελματική εμπειρία + Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το θεωρητικό μέρος του συνόλου των ΚΕΛ5. |
2η Διαδρομή | Πτυχίο ΕΠΑΛ επιπέδου 4 στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (ΕΠΠ) ειδικότητας «Τεχνικός Οχημάτων» και ισότιμοι τίτλοι αυτού (όπως των ειδικοτήτων «Μηχανών και συστημάτων αυτοκινήτου», ΤΕΕ Β’ κύκλου Επιπέδου 4 στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (ΕΠΠ) ειδικότητας «Ηλεκτρικών και Ηλεκτρομηχανικών συστημάτων αυτοκινήτου», ή ισότιμων τίτλων + δύο (2) έτη συναφή επαγγελματική εμπειρία + Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το θεωρητικό μέρος του συνόλου των ΚΕΛ6 |
3η Διαδρομή | Πτυχίο ΕΠΑΣ ή ισότιμων τίτλων επιπέδου 3 στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (ΕΠΠ) (όπως ΤΕΣ, ΤΕΕ α’ κύκλου ) ειδικότητας «Φανοποιού αυτοκινήτων» ή «Μηχανικού αυτοκίνητων/οχημάτων» ή «Ηλεκτρολόγου αυτοκινήτων/ οχημάτων» ή ΕΠΑΣ Μαθητείας ΔΥΠΑ ειδικότητας «Τεχνιτών Μηχανών και Συστημάτων Αυτοκινήτου» ή της ειδικότητας «Μηχανοτεχνίτης Αυτοκινήτων» ή της ειδικότητας «Τεχνιτών Ηλεκτρολογικών Συστημάτων Αυτοκινήτου» ή ισότιμων τίτλων + τρία (3) έτη συναφή επαγγελματική εμπειρία + Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το θεωρητικό μέρος του συνόλου των ΚΕΛ7. |
4η Διαδρομή | Απόφοιτοι υποχρεωτικής εκπαίδευσης επιπέδου 2 στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (ΕΠΠ) + τρία (3) έτη συναφή επαγγελματική εμπειρία + Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση για το θεωρητικό μέρος του συνόλου των ΚΕΛ8 |
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
− Πανελλήνια Ένωση Πραγματογνωμόνων (Π.Ε.Π.) (https://pephellas.gr/wp/?page_id=17)
− Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.) www.gsevee.gr
− Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος (ΓΣΕΕ) www.gsee.gr
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
− Καθορίζει τη διαδικασία της πραγματογνωμοσύνης
− Καταγράφει στοιχεία και συνθήκες του τόπου ατυχήματος
− Επιθεωρεί και ελέγχει κάθε φθορά, ζημία και βλάβη στο αμάξωμα, στη βαφή σε κάθε τύπο οχήματος και σε όλα τα μηχανικά, ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά συστήματα και εξαρτήματα σε κάθε τύπο οχήματος
− Διαγιγνώσκει βλάβες σε όλα τα συστήματα και εξαρτήματα
− Συντάσσει την έκθεση και καθορίζει το πόρισμα της πραγματογνωμοσύνης
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
− Αντοχή υλικών
− Αρχές ιδιωτικής ασφάλισης
− Αρχές υγιεινής και ασφάλειας και μέσων ατομικής προστασίας (ΜΑΠ)
− Βασικές αρχές λειτουργίας του κινητήρα, των μηχανισμών και όλων των συστημάτων οχημάτων.
− Βασικές Αρχές Προστασίας Περιβάλλοντος
− Βασικές αρχές φωτογράφισης
− Δυναμική οχημάτων
− Έρευνα αγοράς και κοστολόγησης ανταλλακτικών οχημάτων και εργασιών επισκευής και αντικατάστασης
− Ηλεκτρικά και Ηλεκτρονικά συστήματα Οχημάτων
− Κοστολόγηση εργασιών και ανταλλακτικών οχημάτων
− Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ)
− Λήψη φωτογραφιών
− Νομοθεσία (Ασφαλιστική, κίνησης κ.λπ.)
− Νομοθεσία Εθνική και Ευρωπαϊκή
− Οργάνωση θέσης εργασίας
− Ορολογία ασφαλιστήριων συμβολαίων ασφάλισης οχημάτων
− Ορολογία ασφαλιστικών όρων
− Προγραμμάτων σχεδίασης
− Στοιχεία Μηχανών
− Στοιχεία παθητικής ασφάλειας οχημάτων
− Συγκολλήσεις
− Συσκευές ελέγχου και επισκευής του αμαξώματος και βαφής αμαξωμάτων
− Τεχνικές σχεδίασης με το χέρι (ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο).
− Τεχνικές σχεδίασης μέσω λογισμικού
− Τεχνική ορολογία επαγγέλματος (ελληνικά, αγγλικά)
− Τεχνική ορολογία συστημάτων και εξαρτημάτων αυτοκινήτων /οχημάτων (ελληνικά, αγγλικά)
− Τεχνολογία αμαξωμάτων
− Τεχνολογία βαφής αμαξωμάτων
− Τεχνολογία ελέγχων και διάγνωσης σε οχήματα
− Τεχνολογία οχημάτων
− Τεχνολογία συστημάτων οχημάτων
− Τεχνολογία υλικών
− Χρήση εφαρμογών ηλεκτρονικού υπολογιστή
− Ψηφιακοί χάρτες και γεωγραφικός εντοπισμός (GPS)
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
− Ανάγνωση και έλεγχος προδιαγραφών διαγραμμάτων, σχεδίων για τον προσδιορισμό συνθηκών και μεγεθών των ζημιών
− Ανάγνωση και έλεγχος προδιαγραφών, υλικών αμαξωμάτων και βαφής
− Ανάγνωση και ερμηνεία τεχνικών σχεδίων.
− Απλή σχεδίαση χώρων/ οδών ή χρήση προγραμμάτων σχεδίασης
− Εκπόνηση τεχνικών σχεδίων με συμβατικά μέσα
− Εκπόνηση τεχνικών σχεδίων με τη χρήση λογισμικού
− Επιβεβαίωση ορθής λειτουργίας του εξοπλισμού/ανταλλακτικών του οχήματος
− Επιλογή εργαλείων για τον έλεγχο και διάγνωση βλαβών των αυτοκινήτων
− Λήψη μέσων ατομική προστασίας στο χώρο αυτοψίας
− Μελέτη τεχνικών χαρακτηριστικών του εξοπλισμού και του αυτοκινήτου
− Πραγματοποίηση τελικού γενικού ελέγχου επισκευής ζημιών του οχήματος.
− Χρήση συσκευών ελέγχου και επισκευής του αμαξώματος
− Χρήση μέσων ατομικής προστασίας (ΜΑΠ)
− Χρήση οργάνων μέτρησης αποστάσεων
− Χρήση προγραμμάτων γεωγραφικού εντοπισμού
− Χρήση προγραμμάτων κοστολόγησης
− Χρήση προγραμμάτων σχεδίασης αποτύπωσης χώρων (Corel κα)
− Χρήση συσκευών ελέγχου βαφής αμαξωμάτων
− Χρήση συσκευών ελέγχου και διάγνωσης βλαβών οχημάτων
− Χρήση φωτογραφικής μηχανής ή ταμπλέτας
3Στην παρούσα μελέτη η φράση «Πραγματογνώμονας Οχημάτων» αναφέρεται και στα δύο φύλα. Το αρσενικό γραμματικό γένος χρησιμοποιείται για καθαρά πρακτικούς λόγους.
4Η ΣΕΚ συστήνεται να είναι τουλάχιστον 50 ώρες για το σύνολο των γνώσεων που αντιστοιχούν στις ΚΕΛ του επαγγέλματος
5Η ΣΕΚ συστήνεται να είναι τουλάχιστον 50 ώρες για το σύνολο των γνώσεων που αντιστοιχούν στις ΚΕΛ του επαγγέλματος
6Η Συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση(ΣΕΚ) συστήνεται να είναι τουλάχιστον 75 ώρες για το σύνολο των γνώσεων που αντιστοιχούν στις ΚΕΛ του επαγγέλματος. Σε περίπτωση που υπάρχει αποδεδειγμένη άσκηση του επαγγέλματος 4 χρόνια την τελευταία 15ετια η ΣΕΚ συστήνεται να είναι τουλάχιστον 40 ώρες.
7Η ΣΕΚ συστήνεται να είναι τουλάχιστον 100 ώρες για το σύνολο των γνώσεων που αντιστοιχούν στις ΚΕΛ του επαγγέλματος
8Η ΣΕΚ συστήνεται να είναι τουλάχιστον 180 ώρες για το σύνολο των γνώσεων που αντιστοιχούν στις ΚΕΛ του επαγγέλματος. Σε περίπτωση που υπάρχει αποδεδειγμένη άσκηση του επαγγέλματος 6 χρόνια την τελευταία 15ετία η ΣΕΚ συστήνεται να είναι 100 ώρες. Σε περίπτωση που υπάρχει αποδεδειγμένη άσκηση του επαγγέλματος 8 χρόνια την τελευταία 15ετία, η ΣΕΚ συστήνεται να είναι 75 ώρες.
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Κάθε ενδιαφερόμενος προς το επάγγελμα «Πραγματογνώμονας Οχημάτων» είναι καλό να γνωρίζει ότι υφίσταται ο θεσμός του «Ορκωτού» Πραγματογνώμονα, που καθιερώθηκε από τα άρθρα 368 έως 392 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, δίνοντας τη δυνατότητα σε έναν Δικαστή να ζητάει τη γνώμη ενός ειδικού πραγματογνώμονα, εφόσον κριθεί ότι απαιτούνται ειδικές γνώσεις για τη μελέτη σχετικών στοιχείων μιας δικογραφίας.
Ειδικότερα, οι Ορκωτοί Πραγματογνώμονες Οχημάτων ορίζονται από το Δικαστήριο στη βάση πίνακα που συντάσσεται ετησίως ανά επιστημονικό κλάδο. Ο πίνακας των ορκωτών πραγματογνωμόνων συντάσσεται κατόπιν αίτησης των ενδιαφερομένων και στην περίπτωση των Μηχανικών, το Τεχνικό Επιμελητήριο, αποστέλλει τα μέλη του που αφορούν την περιφέρεια του Πρωτοδικείου. Ο Δικαστής που αναλαμβάνει τη σύνταξη των πινάκων ανά επιστημονικό κλάδο, σε περίπτωση που υπάρχουν λίγα διαθέσιμα άτομα στην κάθε ειδικότητα, συμπεριλαμβάνει όλους τους προτεινόμενους ενώ σε περίπτωση πληθώρας υποψηφίων προβαίνει σε τυχαία επιλογή ή μια ανακυκλούμενη ανά έτος επιλογή ή ό,τι κατά τη κρίση του θεωρεί ως καλύτερη επιλογή. Ωστόσο, τα δικαστήρια και οι εισαγγελείς είναι ελεύθεροι να διορίζουν οποιοδήποτε πρόσωπο θεωρείται κατάλληλο και ικανό. Στις περιπτώσεις αυτές πρέπει να αιτιολογούν την επιλογή τους. Οι κατάλογοι των πραγματογνωμόνων δημοσιεύονται στους ιστοτόπους των δικαστηρίων και στον ιστότοπο της Εισαγγελίας και των Πρωτοδικείων. Τα διάδικα μέλη, έχουν δικαίωμα να δηλώσουν για τον εαυτό τους το καθένα Τεχνικό Σύμβουλο. Οι Τεχνικοί Σύμβουλοι καθίστανται παράγοντες της δίκης και συνεργάζονται στο εξής με τον ή τους Πραγματογνώμονες, έχοντας το δικαίωμα να λαμβάνουν γνώση όλων των στοιχείων της δικογραφίας. Ο οριζόμενος Πραγματογνώμων ορκίζεται για τη διενέργεια της πραγματογνωμοσύνης και καθίσταται σημαντικός παράγοντας μιας δίκης.