Τεχνίτης εφαρμογής πλακιδίων και μαρμάρων
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
ABSTRACT
“Tile & marble installers” mainly deal with the following installation works: Installing tiles (interior & exterior, floors and walls).
-
- Installing marble (interior & exterior, floors and walls)
- Installing stone or granite (natural or artificial, indoors and outdoors, floors and walls)
& cement slates. - Installing mosaic tiles & mosaics (interior & exterior, floors, walls and swimming pools).
- Construction of mosaic flooring.
- Carry out of insulation works (terrace/ rooftops & wall insulation, waterproofing,
facade). - Construction of trowelled cement mortar.
- Maintenance (joints, marble, stone, granite, etc.).
The previously mentioned professional features compose the occupational profile of “Tile & marble installers”, which requires specific knowledge, skills and abilities of the people who practice it.
In Greece this profession is of particular importance because of its direct relationship with the construction sector, which is a critical part of the domestic productive system. The development of this occupational profile standardizes the requirements of the related professional activities and contributes to the development of the sector by identifying and describing the requirements for exercising the profession and describing the necessary training pathways and conditions.
ΤΙΤΛΟΣ ΚΑΙ ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Ο «Τεχνίτης Εφαρμογής Πλακιδίων & Μαρμάρων» ασχολείται κυρίως με την τοποθέτηση πλακιδίων και μαρμάρων. Οι βασικές εφαρμογές που περιλαμβάνονται στην τοποθέτηση πλακιδίων και μαρμάρων, είναι οι ακόλουθες:
- Τοποθέτηση πλακιδίων (εσωτερικών & εξωτερικών χώρων, δαπέδων & τοίχων)
- Τοποθέτηση μαρμάρων (εσωτερικών & εξωτερικών χώρων, δαπέδων & τοίχων)
- Τοποθέτηση πέτρας ή γρανιτών (φυσικών ή τεχνητών, εσωτερικών & εξωτερικών χώρων, δαπέδων & τοίχων) & τσιμεντοπλακών
- Τοποθέτηση ψηφίδας & ψηφιδωτών (εσωτερικών & εξωτερικών χώρων, δαπέδων, τοίχων & κολυμβητικών δεξαμενών)
- Κατασκευή μωσαϊκών δαπέδων
- Πραγματοποίηση εργασιών μόνωσης (δωμάτων/ ταρατσών & τοίχων, θερμομόνωση, υγρομόνωση, θερμοπρόσοψη)
- Κατασκευή πατητής τσιμεντοκονίας
- Συντηρήσεις (αρμών, μαρμάρων, πέτρας, γρανιτών, κοκ).
Οι ως άνω βασικές επαγγελματικές λειτουργίες συνθέτουν το επάγγελμα του τεχνίτη εφαρμογής πλακιδίων και μαρμάρων, το οποίο απαιτεί συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες από τα άτομα που το ασκούν.
O «Τεχνίτης Εφαρμογής Πλακιδίων & Μαρμάρων» τοποθετεί πλακίδια, μάρμαρα, πέτρα ή γρανίτη, όπως και ψηφίδα, ψηφιδωτά και μωσαϊκά δάπεδα και επιπρόσθετα πραγματοποιεί εργασίες μόνωσης (δωμάτων/ ταρατσών & τοίχων, θερμομόνωση, υγρομόνωση, θερμοπρόσοψη), πατητή τσιμεντοκονία και υλοποιεί τις αντίστοιχες επιμέρους συντηρήσεις (αρμών, μαρμάρων, πέτρας, γρανιτών, κοκ) που αφορούν σε εσωτερική και εξωτερική διακόσμηση κτηρίων.
Το επάγγελμα του κατασκευαστή αποτελεί σήμερα μια από τις πλέον απαραίτητες εξειδικεύσεις στον ευρύτερο κατασκευαστικό κλάδο, ο οποίος και συνιστά έναν από τους πλέον σημαντικούς στην Ελλάδα, ενώ αφορά σε μια πολυειδία εφαρμογών που απαιτούνται σήμερα για τη διαμόρφωση νέων κατασκευαστικών σχεδίων και την ικανοποίηση διαφοροποιημένων οικοδομικών και αρχιτεκτονικών αναγκών.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ/ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ – ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Συγκεντρωτική Παρουσίαση Κύριων και Επιμέρους Επαγγελματικών Λειτουργιών και Εργασιών του Περιγράμματος
ΒΑΣΙΚΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ
ΚΕΛ 1: ΑΡΧΙΚΗ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ & ΟΡΙΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΜΦΩΝΙΩΝ
ΕΕΛ 1.1:Επιτόπου επίσκεψη στο έργο & παραλαβή σχεδίων από μηχανικό
ΕΕ 1.1.1: Αρχική επαφή με φορείς του έργου & οργάνωση της συνεργασίας
ΕΕ 1.1.2: Φροντίζει για την επιτόπου επίσκεψη στο έργο για την εποπτεία του χώρου
ΕΕ 1.1.3: Φροντίζει για την παραλαβή σχεδίων από μηχανικό και αρχιτέκτονα & λαμβάνει τυχόν οδηγίες
ΕΕΛ 1.2: Συνάντηση με τον ιδιοκτήτη, πραγματοποίηση προμετρήσεων, εκτίμηση & υπολογισμός υλικών, κόστους αυτών & χρονοδιαγράμματος
ΕΕ 1.2.1: Φροντίζει για την πραγματοποίηση επαφής με τον ιδιοκτήτη για καλύτερη κατανόηση των απαιτήσεων
ΕΕ 1.2.2: Φροντίζει για την πραγματοποίηση προμετρήσεων, εκτίμηση και υπολογισμό των υλικών που θα χρησιμοποιηθούν
ΕΕ 1.2.3: Φροντίζει για τον υπολογισμό του κόστους και τη σύνταξη του χρονοδιαγράμματος
ΕΕΛ 1.3: Οριστικοποίηση συμφωνιών
ΕΕ 1.3.1: Φροντίζει για την πραγματοποίηση συνάντησης με μελετητή, κατασκευαστή και ιδιοκτήτη για την οριστικοποίηση συμφωνίας
ΕΕ 1.3.2: Φροντίζει για τις υπογραφές συμφωνητικού εφόσον απαιτείται από την κείμενη νομοθεσία
ΕΕ 1.3.3: Φροντίζει για τη συμφωνία του χρονοδιαγράμματος και για τον ορισμό της ημ/νίας έναρξης εργασιών
ΚΕΛ 2: ΕΠΙΛΟΓΗ & ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΛΙΚΩΝ
ΕΕΛ 2.1: Αγορά υλικών
ΕΕ 2.1.1: Πραγματοποιεί έρευνα αγοράς ο ίδιος ή σε συνεργασία με τον μηχανικό
ΕΕ 2.1.2: Επιλέγει τα κατάλληλα υλικά
ΕΕ 2.1.3: Προμηθεύονται τα υλικά κατόπιν συνεννοήσεως με μηχανικό ή και ιδιοκτήτη και σύμφωνα με τις προμετρήσεις
ΕΕΛ 2.2: Μεταφορά υλικών
ΕΕ 2.2.1: Μεριμνά για την οργάνωση της μεταφοράς των υλικών
ΕΕ 2.2.2: Φροντίζει για την ασφαλή μεταφορά των υλικών στο χώρο του εργοταξίου με δικό του ή άλλο μεταφορικό μέσο
ΕΕ 2.2.3: Μεριμνά για την τοποθέτηση των υλικών σε κατάλληλο χώρο του εργοταξίου
ΕΕΛ 2.3: Συνεργασία με υπόλοιπα συνεργεία για σωστό συντονισμό εργασιών
ΕΕ 2.3.1: Φροντίζει για την πραγματοποίηση επαφής με τους επικεφαλής των υπόλοιπων συνεργείων
ΕΕ 2.3.2: Συνεργασία με υπόλοιπα συνεργεία για σωστό συντονισμό εργασιών & χρονοδιαγράμματος
ΕΕ 2.3.3: Προετοιμασία υλικών και προσωπικού για έναρξη των εργασιών
ΚΕΛ 3: ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
ΕΕΛ 3.1: Εγκατάσταση στο εργοτάξιο & έναρξη εργασιών
ΕΕ 3.1.1: Φροντίζει για τον καθαρισμό του χώρου του εργοταξίου
ΕΕ 3.1.2: Φροντίζει για την ανάπτυξη ορθών χαράξεων
ΕΕ 3.1.3: Φροντίζει για την οργάνωση των εργασιών βάσει χρονοδιαγράμματος
ΕΕΛ 3.2: Εφαρμογή πλακιδίων, μαρμάρων, πέτρας, γρανιτών, τσιμεντοπλακών και εργασίες μόνωσης και συντήρησης αυτών
ΕΕ 3.2.1: Εφαρμόζει τα πλακίδια, τα μάρμαρα, την πέτρα, τους γρανίτες και τις τσιμεντόπλακες στις επιφάνειες (χρήση λάσπης τσιμεντοκονιάματος ή κόλλας για μάρμαρα, πέτρα ή γρανίτη)
ΕΕ 3.2.2: Αρμολόγηση με αρμόστοκο (στοκάρισμα), καθαρισμός αρμών και επεξεργασία αυτών (τρίψιμο, γυάλισμα, κρυσταλλοποίηση), όπου απαιτείται
ΕΕ 3.2.3: Τοποθέτηση ή κατασκευή σοβατεπί δαπέδων, όπου απαιτείται
ΕΕΛ 3.3: Εφαρμογή ψηφίδας/ ψηφιδωτών, κατασκευή μωσαϊκών δαπέδων και εργασίες μόνωσης και συντήρησης αυτών
ΕΕ 3.3.1: Τοποθέτηση ψηφίδας/ ψηφιδωτών και κατασκευή μωσαϊκών δαπέδων
ΕΕ 3.3.2: Αρμολόγηση με αρμόστοκο (στοκάρισμα) & καθαρισμός αρμών για ψηφίδα/ ψηφιδωτά
ΕΕ 3.3.3: Τρίψιμο, γυάλισμα & κρυσταλλοποίηση δαπέδων για τα μωσαϊκά δάπεδα
ΕΕΛ 3.4: Κατασκευή πατητής τσιμεντοκονίας και εργασίες μόνωσης και συντήρησης
ΕΕ 3.4.1: Καθαρισμός επιφανειών & επικάλυψη με μονωτικό υλικό (1η επίστρωση: αστάρι)
ΕΕ 3.4.2: Κατασκευή πατητής τσιμεντοκονίας με υαλόπλεγμα
ΕΕ 3.4.3: Επικάλυψη με εποξειδική ρητίνη.
ΕΕΛ 3.5: Τελική επιμέτρηση, κοστολόγηση και παράδοση έργου
ΕΕ 3.5.1: Επιδεικνύει την ολοκλήρωση του έργου
ΕΕ 3.5.2: Συντάσσει την τελική επιμέτρηση και το κοστολόγιο του έργου
ΕΕ 3.5.3: Παράδοση έργου
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ, ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
Συγκεντρωτική Παρουσίαση των Γνώσεων, Δεξιοτήτων και Ικανοτήτων του Περιγράμματος
ΒΑΣΙΚΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ: Τεχνίτης Εφαρμογής Πλακιδίων & Μαρμάρων
(Ανά επίπεδο επαγγελματικής ιεραρχίας)
ΓΕΝΙΚΕΣ, ΒΑΣΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
ΒΑΣΙΚΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ: ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗΣ ΠΛΑΚΙΔΙΩΝ & ΜΑΡΜΑΡΩΝ | |||
ΚΥΡΙΕΣ & ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ (ΕΕΛ) |
ΓΕΝΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ | ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ |
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ |
ΚΕΛ 1: ΑΡΧΙΚΗ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ & ΟΡΙΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΜΦΩΝΙΩΝ |
Ελληνική γλώσσα Βασικές αρχές επικοινωνίας Γνώση βασικού συστήματος μέτρησης Βασικές αρχές μαθηματικών Βασικές αρχές γεωμετρίας |
Αρχές και τεχνικές εξυπηρέτησης πελατών Βασικές αρχές της Διοίκησης και της διαχείρισης Βασικές γνώσεις διαμόρφωσης και κατανόησης σχεδίου Γνώση βασικών αρχών κοστολόγησης Βασικές αρχές επιχειρηματικότητας |
Να κατανοεί τους κανόνες θεσμικού και κανονιστικού πλαισίου στο χώρο της οικοδομής και των κατασκευών Τεχνική ορολογία κατασκευών, σχεδίου, οργάνωση κατασκευών και κοστολόγησης |
ΚΕΛ 2: ΕΠΙΛΟΓΗ & ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΛΙΚΩΝ |
Ελληνική γλώσσα Βασικές αρχές φυσικής Βασικές αρχές χημείας |
Βασικές γνώσεις προδιαγραφών πρώτων υλών Βασικές γνώσεις ποιότητας υλικών, εργαλείων και προϊόντων Βασικές γνώσεις τεχνολογίας υλικών Βασικές γνώσεις οικονομικής διαχείρισης Γνώση βασικών αρχών κοστολόγησης |
Να μπορεί να κατανοεί αρχιτεκτονικό σχέδιο Να κατέχει ειδικές γνώσεις στοιχείων δομικής κατασκευής Να γνωρίζει τις ιδιότητες των προϊόντων και την εξέλιξη των προδιαγραφών Να κατέχει ειδικές γνώσεις για την εφαρμογή και εξέλιξη των προδιαγραφών των χρησιμοποιούμενων εργαλείων Να γνωρίζει να επιλέγει τα κατάλληλα υλικά |
ΚΕΛ 3: ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ |
Ελληνική γλώσσα Βασικές αρχές μαθηματικών Βασικές αρχές γεωμετρίας Βασικές αρχές φυσικής Βασικές αρχές χημείας Βασικές αρχές επικοινωνίας |
Βασικές γνώσεις προδιαγραφών πρώτων υλών Βασικές αρχές διαχείρισης έργου Βασικές γνώσεις υγείας και ασφάλειας στην εργασία Βασικές γνώσεις διαμόρφωσης και κατανόησης σχεδίου Βασικές γνώσεις ποιότητας υλικών, εργαλείων και προϊόντων Βασικές γνώσεις φορολογικού, θεσμικού και κανονιστικού πλαισίου Θεωρία και αρχές της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού |
Να μπορεί να κατανοεί αρχιτεκτονικό σχέδιο Να κατέχει ειδικές γνώσεις στοιχείων δομικής κατασκευής Να κατανοεί τους κανόνες θεσμικού και κανονιστικού πλαισίου στο χώρο της οικοδομής και των κατασκευών Να γνωρίζει τις ιδιότητες των προϊόντων και την εξέλιξη των προδιαγραφών Να κατέχει ειδικές γνώσεις για την εφαρμογή και εξέλιξη των προδιαγραφών των χρησιμοποιούμενων εργαλείων Να γνωρίζει τον χειρισμό κάθε χρησιμοποιούμενου εργαλείου Να κατέχει ειδικές γνώσεις ταξινόμησης και επεξεργασίας αρχείων Να κατέχει ειδικές γνώσεις επίδειξης του έργου |
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
ΒΑΣΙΚΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ: ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗΣ ΠΛΑΚΙΔΙΩΝ & ΜΑΡΜΑΡΩΝ | ||
ΚΥΡΙΕΣ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ (ΕΕΛ) |
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ | ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ |
ΚΕΛ 1: ΑΡΧΙΚΗ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ & ΟΡΙΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΜΦΩΝΙΩΝ |
Να επιλέγει τεχνικές λύσεις για την κατασκευή του έργου Να γνωρίζει να κατασκευάζει την εκάστοτε εργασία Δεξιότητα χειρισμού μετρικών εργαλείων Να γνωρίζει καλά την κοστολόγηση των υλικών Να οργανώνει ορθά και αποτελεσματικά τη συνεργασία με εξωτερικούς συνεργάτες Να συντάσσει ορθά και να εκδίδει τα απαραίτητα παραστατικά |
Χωρο- αντιληπτική ικανότητα Ακρίβεια αντίληψης (για την υλοποίηση, ολοκλήρωση και έλεγχο της κατασκευής) Ικανότητα κατανόησης των απαιτήσεων του έργου Ικανότητα επικοινωνίας και παραγωγής γραπτών κειμένων Ικανότητα σχεδιασμού Ικανότητα κατανόησης φορολογικού πλαισίου Ικανότητα επικοινωνίας, μετάδοσης και κατανόησης πληροφορίας Τεχνική ικανότητα Αριθμητικές ικανότητες Δημιουργική ικανότητα Ικανότητα αποτύπωσης σχεδίου |
ΚΕΛ 2: ΕΠΙΛΟΓΗ & ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΛΙΚΩΝ |
Να επιλέγει τεχνικές λύσεις για την κατασκευή του έργου Δεξιότητα χειρισμού μετρικών εργαλείων Να γνωρίζει να κατασκευάζει την εκάστοτε εργασία Να γνωρίζει καλά την κοστολόγηση των υλικών Να οργανώνει και να ταξινομεί τις προσφορές και τα συμφωνητικά Να συντάσσει ορθά και να εκδίδει τα απαραίτητα παραστατικά για τη μεταφορά των υλικών στο έργο |
Ικανότητα επικοινωνίας, μετάδοσης και κατανόησης πληροφορίας Ικανότητα κατανόησης των απαιτήσεων του έργου Τεχνική ικανότητα Αριθμητικές ικανότητες Δημιουργική ικανότητα Ικανότητα αποτύπωσης σχεδίου Ικανότητα οργάνωσης έργου |
ΚΕΛ 3: ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ |
Να επιλέγει τεχνικές λύσεις για την κατασκευή του έργου Να επεξηγεί κρίσιμα σημεία της κατασκευής σε συνάρτηση με τις απαιτήσεις του έργου Να χειρίζεται σωστά τα υλικά με βάση τις τεχνικές τους προδιαγραφές Να μπορεί να μελετά, να χειρίζεται και να ελέγχει τα τεχνικά σχέδια Δεξιότητα χειρισμού μετρικών εργαλείων Να γνωρίζει να κατασκευάζει και να επιδεικνύει την εκάστοτε εργασία Να γνωρίζει καλά την κοστολόγηση των υλικών Να γνωρίζει και να εφαρμόζει όλα τα μέτρα προστασίας Να οργανώνει ορθά και αποτελεσματικά τη συνεργασία με εξωτερικούς συνεργάτες Να γνωρίζει καλά το χειρισμό εργαλείων Να συντάσσει ορθά και να εκδίδει τα απαραίτητα παραστατικά |
Χωρο- αντιληπτική ικανότητα Αριθμητικές ικανότητες Ακρίβεια αντίληψης (για την υλοποίηση, ολοκλήρωση και έλεγχο της κατασκευής) Ικανότητα κατανόησης των απαιτήσεων του έργου Ικανότητα εστίασης στη λεπτομέρεια Αντίληψη και κατανόηση των κινδύνων στο χώρο εργασίας Ικανότητα κατανόησης φορολογικού πλαισίου Ικανότητα επικοινωνίας, μετάδοσης και κατανόησης πληροφορίας Τεχνική ικανότητα Δημιουργική ικανότητα Ικανότητα αποτύπωσης σχεδίου Ικανότητα οργάνωσης, ελέγχου και ολοκλήρωσης κατασκευής |
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ/ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗ |
ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ |
1η Διαδρομή | 4 έτη επαγγελματική εμπειρία |
2η Διαδρομή | Απολυτήριο Γυμνασίου ή Πτυχίο Κατωτέρας Τεχνικής Σχολής (επίπεδο 2 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων)- 3 έτη επαγγελματική εμπειρία |
3η Διαδρομή | Απολυτήριο Ενιαίου/Γενικού Λυκείου (επίπεδο 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων), Πτυχίο ή Απολυτήριο ΕΠΑΛ (επίπεδο 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων), Πτυχίο Σχολής Εργοδηγών / Πτυχίο ΤΕΛ / Πτυχίο ΤΕΕ Β΄ Κύκλου Σπουδών (επίπεδο 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων), Πτυχίο ΕΠΑΣ του ν. 3475/2006 (επίπεδο 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων), Πτυχίο ΕΠΑΣ του ν. 4763/2020 (επίπεδο 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων), Πτυχίο ΤΕΕ Α΄ Κύκλου Σπουδών / Πτυχίο ΤΕΣ (επίπεδο 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων) – 2,5 έτη επαγγελματική εμπειρία |
4η Διαδρομή | Απολυτήριο Γυμνασίου ή Πτυχίο Κατωτέρας Τεχνικής Σχολής (επίπεδο 2 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων)- ΣΕΚ αντίστοιχης ειδικότητας εφόσον υπάρχει – 6 μήνες επαγγελματική εμπειρία |
5η Διαδρομή | Δίπλωμα ΙΕΚ/ΣΑΕΚ (επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων) παρεμφερούς ειδικότητας δομικού τομέα + 6 μήνες επαγγελματικής εμπειρίας ή 6μηνη πρακτική άσκηση ΙΕΚ Πτυχίο ΕΠΑΛ (επίπεδο 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων) αντίστοιχης ειδικότητας (εφόσον υπάρξει) + 1 έτος μαθητείας ή 6 μήνες επαγγελματικής εμπειρίας |
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ, ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ
ΚΕΛ 1-8 | ΓΝΩΣΕΙΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΕΕΛ | ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ |
ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ |
ΤΕΣΤ ΠΟΛ. ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ |
ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ |
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ |
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ |
ΓΝΩΣΕΙΣ | Ελληνική γλώσσα | Χ | Χ | |||||
Βασικές αρχές μαθηματικών |
Χ | Χ | ||||||
Βασικές αρχές γεωμετρίας | Χ | Χ | ||||||
Βασικές αρχές επικοινωνίας |
Χ` | Χ | ||||||
Βασικές γνώσεις υγείας και ασφάλειας στην εργασία | Χ | Χ | Χ | |||||
Βασικές γνώσεις διαμόρφωσης και κατανόησης σχεδίου |
Χ | |||||||
Βασικές γνώσεις ποιότητας υλικών, εργαλείων και προϊόντων |
Χ | |||||||
Βασικές γνώσεις φορολογικού θεσμικού και κανονιστικού πλαισίου |
Χ | Χ | ||||||
Βασικές αρχές επιχειρηματικότητας |
Χ | Χ | ||||||
Βασικές αρχές διαχείρισης έργου |
Χ | Χ | ||||||
Να μπορεί να κατανοεί αρχιτεκτονικό σχέδιο |
Χ | |||||||
Να κατέχει ειδικές γνώσεις στοιχείων δομικής κατασκευής |
Χ | |||||||
Βασικές γνώσεις προδιαγραφών πρώτων υλών |
Χ | |||||||
Γνώση βασικού συστήματος μέτρησης |
Χ | Χ | ||||||
Βασικές αρχές φυσικής | Χ | Χ | Χ | |||||
Βασικές αρχές χημείας | Χ | Χ | Χ | |||||
Αρχές και τεχνικές εξυπηρέτησης πελατών |
Χ | Χ | ||||||
Βασικές αρχές της Διοίκησης και της διαχείρισης |
Χ | Χ | Χ | |||||
Γνώση βασικών αρχών κοστολόγησης |
Χ | Χ | Χ | |||||
Βασικές γνώσεις τεχνολογίας υλικών |
Χ | Χ | Χ | |||||
Βασικές γνώσεις οικονομικής διαχείρισης |
Χ | Χ | Χ | |||||
Θεωρία και αρχές της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού |
Χ | Χ | Χ | Χ | Χ | |||
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ | Να οργανώνει ορθά και αποτελεσματικά τη συνεργασία με εξωτερικούς συνεργάτες |
Χ | ||||||
Να επιλέγει τεχνικές λύσεις για την κατασκευή του έργου |
Χ | |||||||
Να γνωρίζει καλά την κοστολόγηση υλικών |
Χ | |||||||
Να συντάσσει ορθά και να εκδίδει τα απαραίτητα παραστατικά |
Χ | Χ | Χ | |||||
Να γνωρίζει και να εφαρμόζει όλα τα μέτρα προστασίας |
Χ | Χ | ||||||
Να γνωρίζει να κατασκευάζει την εκάστοτε εργασία |
Χ | Χ | ||||||
Δεξιότητα χειρισμού μετρικών εργαλείων |
Χ | Χ | ||||||
Να οργανώνει και να ταξινομεί τις προσφορές και τα συμφωνητικά |
Χ | Χ | ||||||
Να επεξηγεί κρίσιμα σημεία της κατασκευής σε συνάρτηση με τις απαιτήσεις του έργου |
Χ | Χ | Χ | |||||
Να χειρίζεται σωστά τα υλικά με βάση τις τεχνικές τους προδιαγραφές |
Χ | Χ | ||||||
Να μπορεί να μελετά, να χειρίζεται και να ελέγχει τα τεχνικά σχέδια |
Χ | Χ | Χ | |||||
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ | Χωρο- αντιληπτική ικανότητα |
Χ | ||||||
Ικανότητα επικοινωνίας, μετάδοσης και κατανόησης πληροφορίας |
Χ | Χ | ||||||
Τεχνική ικανότητα | Χ | Χ | ||||||
Ικανότητα αποτύπωσης σχεδίου |
Χ | |||||||
Ικανότητα κατανόησης φορολογικού πλαισίου |
Χ | |||||||
Ικανότητα οργάνωσης, ελέγχου και ολοκλήρωσης κατασκευής |
Χ |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις εκπροσώπησης εργαζομένων και εργοδοτών που υπογράφουν την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας ΓΣΕΒΕΕ, ΓΣΕΕ, ΕΣΕΕ και ΣΕΒ, σε σύμπραξη με τα ερευνητικά ή εκπαιδευτικά τους κέντρα ανέλαβαν να αναπτύξουν το επαγγελματικό περίγραμμα του «Τεχνίτη Εφαρμογής Πλακιδίων & Μαρμάρων», στο οποίο αναφέρεται η παρούσα μελέτη.
Με αυτή τη συνεργασία των Κοινωνικών Φορέων επιδιώκεται η ουσιαστική σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με τις ανάγκες των εργαζομένων και των επιχειρήσεων και γενικότερα της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.
Η ανάπτυξη του επαγγελματικού περιγράμματος του «Τεχνίτη Εφαρμογής Πλακιδίων & Μαρμάρων» έγινε σε συνεργασία μεταξύ των φορέων ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ και ΙΝΕ ΓΣΕΕ. Συντάκτης και συγγραφέας ήταν ο κος Στυλιανός Γυπαράκης, Διπλ. Χημικός Μηχανικός ΕΜΠ σε συνεργασία με την Ομάδα Έργου, η οποία αποτελούνταν από τους κάτωθι:
• Συντυχάκης Εμμανουήλ του Μηνά, Πρόεδρος του Επαγγελματικού Σωματείου Τεχνιτών
Εφαρμογής Πλακιδίων & Μαρμάρων Νομού Ηρακλείου «ΧΑΝΔΑΚΑΣ»,
• Ζουμής Νικόλαος του Δημοσθένη, Αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Σωματείου Τεχνιτών
Εφαρμογής Πλακιδίων & Μαρμάρων Νομού Ηρακλείου «ΧΑΝΔΑΚΑΣ»,
• Λαουμτζής Βασίλειος του Εμμανουήλ, Γενικός Γραμματέας του Επαγγελματικού Σωματείου
Τεχνιτών Εφαρμογής Πλακιδίων & Μαρμάρων Νομού Ηρακλείου «ΧΑΝΔΑΚΑΣ».
Το μεθοδολογικό πλαίσιο στο οποίο βασίστηκε η παρούσα μελέτη έχει αναπτυχθεί στο σχετικό «ΟΔΗΓΟ2» που εξέδωσαν το 2007 οι συνδικαλιστικές οργανώσεις εκπροσώπησης εργαζομένων και εργοδοτών που υπογράφουν την ΕΓΣΕΕ. Η ανάπτυξη των περιγραμμάτων γίνεται βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών, όπως αυτές προσδιορίζονται στην ΚΥΑ [110998/08.05.06 (ΦΕΚ 566Β’)]. Βάσει των ανωτέρω, η περιγραφή των επαγγελματικών περιγραμμάτων ακολουθεί τους εξής πέντε άξονες:
Ενότητα Α: Τίτλος και ορισμός του επαγγέλματος/ ειδικότητας.
Ενότητα Β: Ανάλυση του επαγγέλματος/ ειδικότητας- «προδιαγραφές».
Ενότητα Γ: Απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες και την άσκηση του επαγγέλματος/ειδικότητα.
1 Όπου στο κείμενο του επαγγελματικού περιγράμματος αναφέρεται ο όρος «Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης» ή το αρκτικόλεξο «Ι.Ε.Κ.», νοούνται οι Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης ή το αρκτικόλεξο «Σ.Α.Ε.Κ.», αντίστοιχα. Σχετ. παρ.2, άρθρο 3 του ν. 5082/2024(Α’9)
2 Ο Οδηγός για την ανάπτυξη και τις προδιαγραφές των επαγγελματικών περιγραμμάτων συντάχθηκε το 2007 από την παρακάτω ομάδα εργασίας των ΓΣΕΕ-ΣΕΒ-ΓΣΕΒΕΕ-ΕΣΕΕ: Δημουλάς Κώστας (Επιμέλεια), Βαρβιτσιώτη Ρένα, Σπηλιθώτη Χριστίνα (Συγγραφείς), Τολίδης Γιάννης (Ανάπτυξη και Συγγραφή Ερωτηματολογίου Περιγραφής Επαγγέλματος), Άσπρος Δημήτρης (Παράδειγμα Επαγγελματικού Περιγράμματος).
Ενότητα Δ: προτεινόμενες διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων.
Ενότητα Ε: Ενδεικτικοί τρόποι αξιολόγησης των απαιτούμενων Γνώσεων, Δεξιοτήτων και Ικανοτήτων.
Στην ενότητα Α αναλύονται οι γενικότερες συνθήκες του επαγγέλματος, οι τεχνολογικές αλλαγές που το επηρεάζουν, οι γενικότερες αλλαγές που παρατηρούνται, οι προοπτικές του επαγγέλματος στην αγορά εργασίας και των κλάδων δραστηριότητας στους οποίους ασκείται, καθώς και οι ρυθμίσεις που ισχύουν σχετικά με την άσκηση του επαγγέλματος.
Στην ενότητα Β το επάγγελμα αναλύεται σε κύριες επαγγελματικές λειτουργίες (ΚΕΛ1 έως ΚΕΛν), κάθε ΚΕΛ αναλύεται σε επιμέρους επαγγελματικές λειτουργίες (ΕΕΛ) και κάθε ΕΕΛ σε επαγγελματικές εργασίες (ΕΕ) (επόμενο διάγραμμα).
Για κάθε Επαγγελματική Εργασία προσδιορίζονται τα κριτήρια επαγγελματικής ανταπόκρισης και το εύρος εφαρμογής της.
Με βάση την ανάλυση αυτή, στην ενότητα Γ αναλύονται οι απαιτούμενες γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες που είναι απαραίτητες για αποτελεσματική εκτέλεση κάθε επαγγελματικής εργασίας.
Στις ενότητες Δ και Ε προτείνονται διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων και ενδεικτικοί τρόποι αξιολόγησης των απαιτούμενων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων.
Αξιοποιήθηκαν οι ακόλουθες μέθοδοι συλλογής πληροφοριών για το επάγγελμα:
⎯ Η βιβλιογραφική έρευνα γραφείου, για την επισκόπηση της σχετικής με το επάγγελμα βιβλιογραφίας σε εθνικό και διεθνές επίπεδο (κλαδικές μελέτες και επαγγελματικές μονογραφίες), τη συγκέντρωση και ανάλυση στατιστικών δεδομένων της Εθνικής Στατιστικής υπηρεσίας και των στοιχείων που διαθέτουν οι επαγγελματικές και επιστημονικές ενώσεις του επαγγέλματος.
⎯ Οι συνεντεύξεις με κατόχους θέσεων εργασίας στο επάγγελμα.
⎯ Εναλλακτικά της μεθόδου της συνέντευξης χρησιμοποιήθηκε και μέθοδος συμπλήρωσης εξειδικευμένου ερωτηματολογίου με κατόχους θέσεων εργασίας στο επάγγελμα.
⎯ Διαδικασίες ανασκόπησης και ανάδρασης με τις επαγγελματικές οργανώσεις των εργαζομένων και των εργοδοτών κατά τη διάρκεια εκπόνησης της μελέτης.
Η τελική σύνθεση του Επαγγελματικού Περιγράμματος πραγματοποιήθηκε από το συντονιστή και επιμελητή του περιγράμματος κ. Στυλιανό Γυπαράκη, υπό την εποπτεία των στελεχών του ΚΕΚ ΓΣΕΒΕΕ (Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής του Έργου, βάσει της από 01.04.2014 σύμβασης μεταξύ ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ και ΕΤΑΜ ΑΕ).
Εισαγωγή Συντονιστή
Ο Ανάδοχος του έργου: «Ανάπτυξη Επαγγελματικού Περιγράμματος Τεχνιτών Εφαρμογής
Πλακιδίων και Μαρμάρων» κατέληξε στο παρόν παραδοτέο ακολουθώντας την προτυποποιημένη
μεθοδολογία υλοποίησης με βάση τον προαναφερόμενο Οδηγό Ανάπτυξης Επαγγελματικών
Περιγραμμάτων (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΚΕΚ ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, 2007). Συνολικά πραγματοποιήθηκαν 5 συναντήσεις
εργασίας, 5 συνεντεύξεις με επαγγελματίες του χώρου, ημι-δομημένες συνεντεύξεις καθώς και έρευνα
γραφείου για την πλήρη αποτύπωση της ταυτότητας, των συνθηκών και των ιδιαιτεροτήτων του
προκειμένου επαγγέλματος. Το συγκεκριμένο επαγγελματικό περίγραμμα αποτελεί προϊόν συναίνεσης
όλων των εμπλεκομένων φορέων και αποσκοπεί στην πλήρη περιγραφή μιας επαγγελματικής ειδικότητας
είτε αυτή ασκείται στο πλαίσιο σε μια έμμισθη δραστηριότητα, είτε αφορά σε αυτοαπασχολούμενους
επαγγελματίες.
ΣΥΝΟΨΗ
Ο «Τεχνίτης Εφαρμογής Πλακιδίων & Μαρμάρων» ασχολείται κυρίως με την τοποθέτηση πλακιδίων και μαρμάρων. Οι βασικές εφαρμογές που περιλαμβάνονται στην τοποθέτηση πλακιδίων και μαρμάρων, είναι οι ακόλουθες:
- Τοποθέτηση πλακιδίων (εσωτερικών & εξωτερικών χώρων, δαπέδων & τοίχων)
- Τοποθέτηση μαρμάρων (εσωτερικών & εξωτερικών χώρων, δαπέδων & τοίχων)
- Τοποθέτηση πέτρας ή γρανιτών (φυσικών ή τεχνητών, εσωτερικών & εξωτερικών χώρων, δαπέδων & τοίχων) & τσιμεντοπλακών
- Τοποθέτηση ψηφίδας & ψηφιδωτών (εσωτερικών & εξωτερικών χώρων, δαπέδων, τοίχων & κολυμβητικών δεξαμενών)
- Κατασκευή μωσαϊκών δαπέδων
- Πραγματοποίηση εργασιών μόνωσης (δωμάτων/ ταρατσών & τοίχων, θερμομόνωση, υγρομόνωση, θερμοπρόσοψη)
- Κατασκευή πατητής τσιμεντοκονίας
- Συντηρήσεις (αρμών, μαρμάρων, πέτρας, γρανιτών, κοκ).
Οι ως άνω βασικές επιμέρους εφαρμογές συνθέτουν το επάγγελμα του τεχνίτη εφαρμογής πλακιδίων και μαρμάρων, το οποίο απαιτεί συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες από τα άτομα που το ασκούν.
Στην Ελλάδα το επάγγελμα αποκτά ιδιαίτερη σημασία λόγω της σχέσης του με τον κατασκευαστικό κλάδο, ιδιαίτερα σήμερα λόγω της υποχρέωσης της χώρας μας για την επίτευξη των στόχων μέχρι το 2020 για εξοικονόμηση ενέργειας στον κατασκευαστικό κλάδο, ο
οποίος αποτελεί κρίσιμο τμήμα του εγχώριου γενικού παραγωγικού συστήματος. Η ανάπτυξη του προκειμένου επαγγελματικού περιγράμματος κατατείνει προς την προτυποποίηση της λειτουργίας του επαγγέλματος καθώς και προς την ανάπτυξη του κλάδου μέσα από τον προσδιορισμό και την περιγραφή των απαιτήσεων άσκησής του και των απαραίτητων εκπαιδευτικών διαδρομών και προϋποθέσεων.