Τεχνικός εφαρμογών πολυμέσων

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η παρούσα μελέτη αφορά στο επαγγελματικό περίγραμμα του/της «Τεχνικού Εφαρμογών Πολυμέσων». Ο/H επαγγελματίας του συγκεκριμένου κλάδου ασχολείται με την ανάπτυξη, την υλοποίηση και τη συντήρηση πολυμεσικών λύσεων που περιλαμβάνουν διάφορα μέσα, όπως κείμενο, εικόνες, ήχο και βίντεο. Συλλέγει απαιτήσεις, σχεδιάζει και συμβάλλει στην ανάπτυξη πολυμεσικών εφαρμογών, όπως διαδραστικές εκπαιδευτικές εφαρμογές, εφαρμογές για κινητές συσκευές, διαδικτυακές εφαρμογές, εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας ή ακόμα και βιντεοπαιχνίδια. Η ικανότητα χειρισμού εργαλείων επεξεργασίας ψηφιακών μέσων και οι γνώσεις σχετικά με μορφότυπα, ιδιότητες και τεχνικές προδιαγραφές ψηφιακών μέσων είναι απαραίτητες για την επιτέλεση των λειτουργιών του επαγγέλματος. Στο σημερινό διαδικτυακό περιβάλλον, η ανάπτυξη πολυμεσικών εφαρμογών γίνεται με εργαλεία που βασίζονται στη γλώσσα HTML ή σε περιβάλλοντα ανάπτυξης εφαρμογών για κινητές συσκευές και συνεπώς ο ρόλος απαιτεί τη συνεχή ενημέρωση σε σχετικές τεχνολογίες. Η παρουσίαση και η εκπαίδευση χρηστών της πολυμεσικής εφαρμογής συγκαταλέγονται στις αρμοδιότητες του επαγγελματία. Οι δεξιότητες αποτελεσματικής επικοινωνίας και συνεργασίας και οι ισχυρές ικανότητες επίλυσης προβλημάτων είναι απαραίτητες για την άσκηση του επαγγέλματος. Η ανάπτυξη του συγκεκριμένου επαγγελματικού περιγράμματος, η μετέπειτα θεσμοθέτηση της εκπαίδευσης και των τρόπων αξιολόγησης των απαιτούμενων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων, καθώς και η επαρκής νομοθετική κατοχύρωση του επαγγέλματος, θεωρείται ότι θα συντελέσουν σε μεγάλο βαθμό στην ομαλή και ασφαλή λειτουργικότητα και ανάπτυξη του κλάδου και, κατ’ επέκταση, στην παροχή υψηλοτέρου επιπέδου υπηρεσιών στις διαδραστικές εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές εφαρμογές και υπηρεσίες.
ABSTRACT
The present study concerns the occupational profile of the “Multimedia Applications Technician”. The Multimedia Applications Technician is involved in the development, implementation and maintenance of multimedia solutions that include various media, such as text, images, audio and video. He/she collects the requirements and designs and contributes to the development of multimedia applications such as interactive educational applications, mobile applications, web applications, virtual reality applications or even video games. The ability to use digital media processing tools and the knowledge of digital media formats, their properties and technical specifications are essential to perform the functions of the profession. In today’s online environment, the development of multimedia applications is performed with tools based on the HTML language or mobile application development environments and therefore the role requires continuous training on relevant technologies. The presentation and training of users of the multimedia application are among the responsibilities of the technician. Effective communication and collaboration skills and strong problem-solving skills are essential for practicing the profession. The development of the specific professional outline, the subsequent institutionalization of education and the ways of assessing the required knowledge, skills and competences, as well as the adequate legislative protection of the profession are considered to contribute to a large extent to the smooth and safe operation and development of the sector and, by extension, to the provision of a higher level of services in interactive educational and recreational applications and services.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η παρούσα μελέτη περιλαμβάνει το επαγγελματικό περίγραμμα και το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για το επάγγελμα του/της «Τεχνικού Εφαρμογών Πολυμέσων».
Το επαγγελματικό περίγραμμα συνιστά μια κωδικοποιημένη αποτύπωση του περιεχομένου του επαγγέλματος, καθώς και των απαιτούμενων για την άσκησή του προσόντων, όπως ορίζονται στην υπ΄αριθμ. 110988 ΚΥΑ (ΦΕΚ 566/8.5.06) με περιεχόμενο «Πιστοποίηση Επαγγελματικών Περιγραμμάτων». Αντίστοιχα, το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αξιοποιεί στο ακέραιο την «πρώτη ύλη» του επαγγελματικού περιγράμματος και διατυπώνει τις ελάχιστες βασικές προδιαγραφές που προηγούνται του κάθε εκπαιδευτικού σχεδιασμού, ανεξάρτητα από τα ιδιαίτερα θεσμικά του χαρακτηριστικά.
Η δομή, το περιεχόμενο και ο τρόπος παρουσίασης της μελέτης, δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησής της από πολλαπλές ομάδες απεύθυνσης, εξυπηρετώντας διαφορετικούς κάθε φορά σκοπούς.
Ειδικότερα, μπορεί να αξιοποιηθεί από:
− εργαζόμενους ή ανέργους, ως εργαλείο πληροφόρησης για το επάγγελμα ή περιγραφής και τεκμηρίωσης των γνώσεων/δεξιοτήτων/ικανοτήτων τους,
− υπηρεσίες απασχόλησης και συμβουλευτικής σταδιοδρομίας, κατά τη παροχή των υπηρεσιών τους
− φορείς εκπαίδευσης/κατάρτισης, για να προσαρμόσουν τα προγράμματά τους,
− επιχειρήσεις, για να περιγράψουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τις δεξιότητες και τα προσόντα των εργαζομένων στις σχετικές θέσεις εργασίας.
Η μελέτη ακολουθεί ένα δομημένο πρότυπο με συγκεκριμένες μεθοδολογικές προδιαγραφές που ορίζονται στις Προδιαγραφές Εκσυγχρονισμένης Μεθοδολογίας, Προτύπων και Εργαλείων Εκπόνησης Επαγγελματικών Περιγραμμάτων και Πλαισίων Προδιαγραφών Προγραμμάτων2, οι οποίες εγκρίθηκαν με την υπ’ αριθμ. ΓΔ/12832/15-04-21 Απόφαση της υπ’ αριθμ. 443ης/14-04-21 Συνεδρίασης του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Συγκεκριμένα, η μελέτη εμπεριέχει:
i) την εισαγωγή,
ii) τη σύνοψη του επαγγελματικού περιγράμματος,
iii) την ανάλυση του επαγγελματικού περιγράμματος,
iv) τη βιβλιογραφία και v) το Πλαίσιο Εκπαιδευτικών Προδιαγραφών Προγραμμάτων.
i) Η εισαγωγή προσδιορίζει αδρά το περιεχόμενο της μελέτης και τον τρόπο αξιοποίησής της.
ii) Η σύνοψη του επαγγελματικού περιγράμματος, παρουσιάζει περιληπτικά τις βασικές πληροφορίες της ανάλυσης του επαγγέλματος.
iii) Η ανάλυση του επαγγγελμματικού περιγράμματος περιλαμβάνει τις παρακάτω ενότητες:
• Ενότητα Α: Τίτλος και ορισμός του επαγγέλματος / ειδικότητας.
• Ενότητα Β: Ανάλυση του επαγγέλματος / ειδικότητας – «προδιαγραφές».
• Ενότητα Γ: Απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την άσκηση του επαγγέλματος / ειδικότητας.
• Ενότητα Δ: Προτεινόμενες διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων.
• Ενότητα Ε: Ενδεικτικοί τρόποι αξιολόγησης των απαιτούμενων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων.
Στην Ενότητα Α καταγράφονται οι γενικότερες συνθήκες άσκησης του επαγγέλματος, οι τεχνολογικές και άλλες αλλαγές που το επηρεάζουν, οι προοπτικές του επαγγέλματος στην αγορά εργασίας και των κλάδων δραστηριότητας στους οποίους ασκείται, καθώς και οι ρυθμίσεις που ισχύουν σχετικά με την άσκησή του.
Στην Ενότητα Β αποτυπώνεται το περιεχόμενο του επαγγέλματος. Αναλύεται σε Κύριες Επαγγελματικές Λειτουργίες (ΚΕΛ1 έως ΚΕΛν), κάθε ΚΕΛ αναλύεται σε Επιμέρους Επαγγελματικές Λειτουργίες (ΕΕΛ) και κάθε ΕΕΛ σε Επαγγελματικές Εργασίες (ΕΕ). Για κάθε ΕΕΛ προσδιορίζονται τα Κριτήρια Επαγγελματικής Ανταπόκρισης (ΚΕΑ) και το Εύρος Εφαρμογής (ΕυΕ) της.
Στην Ενότητα Γ αναλύονται οι απαιτούμενες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική εκτέλεση κάθε ΕΕΛ.
Στην Ενότητα Δ καταγράφονται οι διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων.
Στην Ενότητα Ε οι ενδεικτικοί τρόποι αξιολόγησης των απαιτούμενων γνώσεων και δεξιοτήτων.
iv) Στη βιβλιογραφία παρατίθενται βιβλία, άρθρα κ.λπ. πάνω στα οποία στηρίζεται η συγγραφή των ενοτήτων του επαγγελματικού περιγράμματος ενώ, παράλληλα, συνιστούν προτάσεις για περαιτέρω μελέτη και εμβάθυνση στο αντικείμενο ή στο επάγγελμα.
Για την ανάπτυξη της παρούσας μελέτης συστάθηκε ομάδα εργασίας στην οποία συμμετείχαν οι κ.κ. Φώτης Λαζαρίνης (συγγραφέας), Μιχαήλ Μαρινάκης (εμπειρογνώμονας-εκπρόσωπος αντιπροσωπευτικής οργάνωσης εργαζομένων, εν προκειμένω της ΓΣΕΕ), Βασίλειος Γουγάς (εμπειρογνώμονας-εκπρόσωπος αντιπροσωπευτικής εργοδοτικής οργάνωσης, εν προκειμένω της ΕΣΕΕ), Αναστάσιος Παπαθανασίου (εμπειρογνώμονας επαγγέλματος) και ο κος Κουτσονίκος Ιωάννης (σύμβουλος επαγγελματικού περιγράμματος).
Η τελική σύνθεση του Επαγγελματικού Περιγράμματος πραγματοποιήθηκε από τον συγγραφέα, υπό τη συμβουλευτική υποστήριξη του Ιωάννη Κουτσονίκου και υπό την επιστημονική εποπτεία και τον συντονισμό των επιστημονικών στελεχών του ΙΝΕ ΓΣΕΕΙάκωβου Καρατράσογλου, Ρένας Βαρβιτσιώτη και Παναγιώτη Νάτση.
1 Όπου στο κείμενο του επαγγελματικού περιγράμματος αναφέρεται ο όρος «Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης» ή το αρκτικόλεξο «Ι.Ε.Κ.», νοούνται οι Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης ή το αρκτικόλεξο «Σ.Α.Ε.Κ.», αντίστοιχα. Σχετ. παρ.2, άρθρο 3 του ν. 5082/2024 (Α’9)
2 Καραλής, Θ., Μαρκίδης, Κ., Βαρβιτσιώτη, Ρ., Νάτσης, Π., Καρατράσογλου, Ι., Παπαευσταθίου, Κ., Γούλας, Χ., & Λιντζέρης, Π. (2021) Μεθοδολογικές προσεγγίσεις ανάπτυξης επαγγελματικών περιγραμμάτων και πλαισίων εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων, Αθήνα: ΙΝΕ ΓΣΕΕ.
ΣΥΝΟΨΗ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Ο «Τεχνικός Εφαρμογών Πολυμέσων» σχεδιάζει και δημιουργεί εφαρμογές για υπολογιστικά συστήματα που συνδυάζουν κείμενο με ήχους, εικόνες, γραφικά, αποσπάσματα βίντεο, εικονική πραγματικότητα και ψηφιακά κινούμενα σχέδια. Οι εφαρμογές μπορούν να είναι είτε αυτόνομες, κυρίως πλέον εφαρμογές για κινητές συσκευές, είτε διαδικτυακοί τόποι ή εφαρμογές (π.χ. παιχνίδια ή εκπαιδευτικής, ενημερωτικής ή διαφημιστικής στόχευσης) που φιλοξενούνται σε διαδικτυακές υπηρεσίες νέφους. Οι επαγγελματίες του κλάδου επεξεργάζονται ψηφιακά μέσα (εικόνα, ήχος κλπ.) με βοηθητικά εργαλεία και διαδικτυακές υπηρεσίες ή συνεργάζονται με εξειδικευμένους επαγγελματίες για πολύπλοκες επεξεργασίες. Χρησιμοποιούν εργαλεία συγγραφής πολυμέσων ή εργαλεία διαχείρισης διαδικτυακού περιεχομένου για τη σύνθεση της τελικής εφαρμογής. Μέσω υπηρεσιών διαμοιρασμού και αποθήκευσης συνεργάζονται με τους πελάτες και τα άλλα μέλη της ομάδας ανάπτυξης και διαμοιράζουν το ψηφιακό υλικό και την τελική εφαρμογή.
ΠΕΡΙΒΑΛΟΝ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
− Εταιρίες πληροφορικής που αναπτύσσουν και υποστηρίζουν πολυμεσικές διαδικτυακές εφαρμογές και εφαρμογές για κινητές συσκευές.
− Εκπαιδευτικοί οργανισμοί που υλοποιούν εκπαιδευτικές εφαρμογές για το διαδίκτυο και για κινητές συσκευές.
− Τηλεοπτικοί οργανισμοί και διαφημιστικές εταιρίες που αναπτύσσουν διαφημίσεις και ψυχαγωγικές εφαρμογές.
− Εταιρίες ανάπτυξης ψηφιακών παιχνιδιών. − Λοιποί οργανισμοί και φορείς που αναπτύσσουν και υποστηρίζουν εκπαιδευτικές ή ψυχαγωγικές εφαρμογές με πολυμεσικά χαρακτηριστικά.
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Δεν απαιτείται άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, ούτε υπάρχουν άλλες προϋποθέσεις για την άσκηση του επαγγέλματος.
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ
1η Διαδρομή
Δίπλωμα Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ), επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (Ε.Π.Π.), στην ειδικότητα «ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ (ΠΟΛΥΜΕΣΑ / WEB DESIGNER – DEVELOPER / VIDEOGAMES)» του Ν.4186/2013.
2η Διαδρομή Δίπλωμα Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ), επιπέδου 5 του Ε.Π.Π., στην ειδικότητα «ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ Η/Υ» του Ν.4186/2013 ή στην ειδικότητα «ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΜΕ ΠΟΛΥΜΕΣΑ (MULTIMEDIA)» του Ν.2009/1992. Συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση στο σύνολο των γνώσεων που αντιστοιχούν στις 3 Κύριες Επαγγελματικές Λειτουργίες του επαγγέλματος (ΚΕΛ 1, ΚΕΛ 2, ΚΕΛ 3).
3η Διαδρομή Απόφοιτος Μεταλυκειακού έτους – Τάξη Μαθητείας, επιπέδου 5 του Ε.Π.Π., στην ειδικότητα «ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ». Σχετική επαγγελματική εμπειρία έξι (6) μηνών. Συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση στο σύνολο των γνώσεων που αντιστοιχούν στις 3 Κύριες Επαγγελματικές Λειτουργίες του επαγγέλματος (ΚΕΛ 1, ΚΕΛ 2, ΚΕΛ 3).
4η Διαδρομή Πτυχίο Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑΛ), επιπέδου 4 του Ε.Π.Π., στην ειδικότητα «ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ». Σχετική επαγγελματική εμπειρία ενός (1) έτους. Συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση στο σύνολο των γνώσεων που αντιστοιχούν στις 3 Κύριες Επαγγελματικές Λειτουργίες του επαγγέλματος (ΚΕΛ 1, ΚΕΛ 2, ΚΕΛ 3).
3 Στην παρούσα μελέτη η φράση «Τεχνικός Εφαρμογών Πολυμέσων» αναφέρεται και στα δύο φύλα. Το αρσενικό γραμματικό γένος χρησιμοποιείται για καθαρά πρακτικούς λόγους
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
− Ελληνική Εταιρεία Επιστημόνων και Επαγγελματιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΕΠΥ – http://www.epy.gr)
− Ένωση Πληροφορικών Ελλάδος (ΕΠΕ – https://www.epe.org.gr)
− Ελληνικό Δίκτυο Επαγγελματιών Πληροφορικής (HEPIS – https://www.hepis.gr)
− Πανελλήνιος Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Εφαρμογών, Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών (https://psict.gr) − Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών (ΕΕΛΛΑΚ – https://eellak.ellak.gr/) − Council of European Professional Informatics Societies (CEPIS – http://www.cepis.org)
− European e-Skills Association (EeSA – http://eskillsassociation.eu) − UNI Europa – European services workers union (http://www.uni-europa.org)
− Computer & Communications Industry Association (CCIA – https://www.ccianet.org)
− Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος (ΓΣΕΕ – https://gsee.gr) − Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ – https://www.gsevee.gr)
− Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ – https://oiye.gr)
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
− Συλλέγει τις απαιτήσεις του πελάτη για την εφαρμογή πολυμέσων
− Προτείνει τεχνολογικές λύσεις στον πελάτη
− Σχεδιάζει τη δομή της πολυμεσικής εφαρμογής − Συλλέγει και οργανώνει το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί στην πολυμεσική εφαρμογή
− Καθορίζει τις προδιαγραφές της πολυμεσικής εφαρμογής
− Αναπτύσσει την πολυμεσική εφαρμογή
− Ελέγχει και αξιολογεί την πολυμεσική εφαρμογή
− Παράγει εγχειρίδια χρήσης και παραδίδει την πολυμεσική εφαρμογή
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
− Συλλέγει τις απαιτήσεις του πελάτη για την εφαρμογή πολυμέσων
− Προτείνει τεχνολογικές λύσεις στον πελάτη
− Σχεδιάζει τη δομή της πολυμεσικής εφαρμογής − Συλλέγει και οργανώνει το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί στην πολυμεσική εφαρμογή
− Καθορίζει τις προδιαγραφές της πολυμεσικής εφαρμογής
− Αναπτύσσει την πολυμεσική εφαρμογή
− Ελέγχει και αξιολογεί την πολυμεσική εφαρμογή
− Παράγει εγχειρίδια χρήσης και παραδίδει την πολυμεσική εφαρμογή
– Χρωματική θεωρία
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
− Ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικά περιβάλλοντα
− Εξειδικευμένη αναζήτηση στο διαδίκτυο − Εφαρμογή προτύπων επιχειρησιακής επικοινωνίας
− Κατάρτιση πλάνου εργασιών
− Παραγωγή προδιαγραφών λογισμικού
− Συλλογή και καταγραφή απαιτήσεων
− Σχεδίαση διαγραμμάτων ροής
− Χρήση εργαλείων ανάπτυξης εφαρμογών
− Χρήση εργαλείων CASE (Computer-Assisted Software Engineering)
− Χρήση λογισμικού για αποτύπωση απαιτήσεων
− Χρήση λογισμικού και βοηθητικών προγραμμάτων για επεξεργασία ψηφιακών μέσων
− Χρήση υπηρεσιών διαμοιρασμού αρχείων
− Χρήση υπηρεσιών και εργαλείων διαχείρισης εκδόσεων λογισμικού
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Πολυμέσα – https://el.wikipedia.org/wiki/
Πολυμέσα Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης – www.gsae.edu.gr
Βιβλίο για πολυμέσα – https://repository.kallipos.gr/handle/11419/2045