Εμπορικός αντιπρόσωπος

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η παρούσα μελέτη αφορά στην ανάπτυξη του επαγγελματικού περιγράμματος του «Εμπορικού Αντιπροσώπου». Ως εμπορικός αντιπρόσωπος ορίζεται αυτός στον οποίο υπό την ιδιότητά του ως ανεξάρτητου μεσολαβητή, ανατίθεται σε μόνιμη βάση είτε να διαπραγματεύεται για λογαριασμό άλλου προσώπου (αντιπροσωπευόμενος), την πώληση ή την αγορά εμπορευμάτων είτε να διαπραγματεύεται και να συνάπτει τις πράξεις αυτές επ’ ονόματι και για λογαριασμό του αντιπροσωπευόμενου.
Η ανάγκη για εμπορικές συναλλαγές – εθνικά και σε διεθνές επίπεδο – είχαν ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη του επαγγέλματος του Εμπορικού Αντιπροσώπου ως μεσολαβητή για τις εμπορικές δραστηριότητες των μεγάλων οίκων –επιχειρήσεων. Μέσω της συνεργασίας τους με έναν Εμπορικό Αντιπρόσωπο, οι επιχειρήσεις (Αντιπροσωπευόμενοι Οίκοι) μπορούν να διευρύνουν σημαντικά την ακτίνα δραστηριοποίησης τους σε πολλές και διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές.
Στην Ελλάδα το επάγγελμα του εμπορικού αντιπροσώπου ασκείται στους κλάδους κυρίως του χονδρικού εμπορίου και δευτερευόντως του λιανικού εμπορίου, στην αντιπροσώπευση εμπορευμάτων από ένα ευρύ φάσμα κλάδων: μηχανήματα, φάρμακα, χημικά προϊόντα, προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, είδη οικιακής χρήσης κ.λπ. Στις βασικές λειτουργίες ενός Εμπορικού Αντιπροσώπου περιλαμβάνεται η διεξοδική έρευνα της αγοράς για προηγμένα τεχνολογικά προϊόντα, η συνεχής παρακολούθηση της τεχνολογικής εξέλιξης καθώς και της τάσης ζήτησης των προϊόντων, η παρακολούθηση του ανταγωνισμού, και η αντιπροσώπευση ενός ή περισσοτέρων οίκων από τον συγκεκριμένο κλάδο. Σε δεύτερη φάση απαιτείται η εύρεση της πελατείας και η προώθηση των προϊόντων του Αντιπροσωπευόμενου Οίκου, η λήψη παραγγελιών και η παρακολούθηση όλης της διαδικασίας έως την παράδοση των προϊόντων στον εισαγωγέα πελάτη.
Παρόλο που οι πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις στις τηλεπικοινωνίες και στην πληροφορική έχουν καταστήσει την προσωπική επικοινωνία μεταξύ των διαπραγματευόμενων μερών σε μια εμπορική συναλλαγή πολύ πιο εύκολη, οι υπηρεσίες που προσφέρει ένας Εμπορικός Αντιπρόσωπος προτιμάται καθώς διαθέτει καλύτερη γνώση της τοπικής αγοράς ενώ έχει πρόσβαση σε ένα μεγαλύτερο αριθμό εν δυνάμει πελατών.
Ο εμπορικός αντιπρόσωπος αποτελεί σημαντικό παράγοντα ανάπτυξης του ελληνικού εμπορίου και υπό την έννοια αυτή, τα περισσότερα από τα θέματα που αντιμετωπίζει το ελληνικό εμπόριο γενικότερα, συνδέονται άμεσα με τους εμπορικούς αντιπροσώπους. Αποτελεί οικονομικό παράγοντα, ο οποίος με τη δραστηριότητά του διασφαλίζει στον τελικό καταναλωτή αγαθά και υπηρεσίες υψηλής ποιότητας, με συγκριτικά χαμηλό και ευπρόσιτο κόστος. Οι εμπορικοί αντιπρόσωποι εντοπίζουν και αναζητούν προϊόντα υψηλής τεχνολογίας και υπηρεσίες πρωτοποριακές για τους καταναλωτές, διαπραγματεύονται την εξαγορά αυτών με τους πλέον ευνοϊκούς όρους και τελικά αναβιβάζουν το βιοτικό επίπεδο του Έλληνα καταναλωτή. Σε όλη αυτή την προσπάθεια έχει να αντιμετωπίσει, μία συνεχώς διευρυνόμενη Παγκόσμια Αγορά, μία αλματωδώς εξελισσόμενη τεχνολογία (Διαδίκτυο – επικοινωνίες), νέες αγορές, νέες προκλήσεις, νέες απειλές, συνεργάτες και ανταγωνιστές με γνώσεις υψηλού επιπέδου. Για την αντιμετώπισή τους απαιτούνται εφόδια, πέραν των έμφυτων ικανοτήτων, που μέχρι πρότινος επαρκούσαν.
ABSTRACT
The present study concerns the occupational profile of the “Commercial Representative”.
The present study concerns the growth of the professional profile of a “Commercial Representative”. A commercial representative by definition is the one to whom is assigned under his attribute as an independent mediator, on a permanent base to negotiate on behalf of another person (represented), to sale or purchase merchandises or to negotiate and contract these transactions in the name and on behalf of the represented.
The need for commercial transactions – on a national and international level – had as a result the development of the profession of the Commercial Representative as mediator for their commercial activities within a specific geographic frame. Through their collaboration with a Commercial Representative, the enterprises (Represented Houses) could extend considerably their range of activity in various and different geographic regions.
In Greece the profession of a commercial representative is practiced in the sectors of primarily wholesale trade and secondary of retail trade, through the representation of merchandises from a wide spectrum of sectors: machinery, medicines, chemical products, products of high technology, utensils etc. Within the basic operations of a Commercial Representative an extensive research of the market for advanced technological products is included , the continuous follow-up of technological development as well as the tendency of the demand for products, the follow-up of competition, and the representation of one or more houses from that particular sector. On a next level he deals with the finding of clientele and the promotion of products of the Represented House, the reception of orders and the follow-up of all procedures until the delivery of products to the customer- importer.
Even though the recent technological developments in telecommunications and information technology have rendered the personal communication between the negotiating parts in a commercial transaction much easier, the services that a Commercial Representative offers is preferred since he knows the local market better while he has access to a larger number of potential customers.
The commercial representative is an important factor of growth for the Greek trade and in this sense, most of the issues that the Greek trade deals with in general, are directly connected with the commercial representatives. It constitutes an economic factor, who with his activity ensures goods and services of high quality for the final consumer, with comparatively low and bearable cost. Commercial representatives locate and seek products of high technology and pioneering services for the consumers, negotiate the repurchase of these with the most favorable terms and finally they raise the life standard of the Greek consumer. In all this effort he has to deal with a continuously extending World Market, a swiftly evolving technology (Internet – communications), new markets, new challenges, new threats, collaborators and competitors with high standard knowledge. For their confrontation further skills are in addition to the innate capacities, that up to some time ago were sufficient.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η παρούσα μελέτη περιλαμβάνει το επαγγελματικό περίγραμμα και το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για το επάγγελμα του «Εμπορικού Αντιπροσώπου».
Το επαγγελματικό περίγραμμα συνιστά μια κωδικοποιημένη αποτύπωση του περιεχομένου του επαγγέλματος, καθώς και των απαιτούμενων για την άσκησή του προσόντων, όπως ορίζονται στην υπ΄αριθμ. 110988 ΚΥΑ (ΦΕΚ 566/8.5.06) με περιεχόμενο «Πιστοποίηση Επαγγελματικών Περιγραμμάτων». Αντίστοιχα, το πλαίσιο εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αξιοποιεί στο ακέραιο την «πρώτη ύλη» του επαγγελματικού περιγράμματος και διατυπώνει τις ελάχιστες βασικές προδιαγραφές που προηγούνται του κάθε εκπαιδευτικού σχεδιασμού, ανεξάρτητα από τα ιδιαίτερα θεσμικά του χαρακτηριστικά.
Η δομή, το περιεχόμενο και ο τρόπος παρουσίασης της μελέτης, δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησής της από πολλαπλές ομάδες απεύθυνσης, εξυπηρετώντας διαφορετικούς κάθε φορά σκοπούς.
Ειδικότερα, μπορεί να αξιοποιηθεί από:
− εργαζόμενους ή ανέργους, ως εργαλείο πληροφόρησης για το επάγγελμα ή περιγραφής και τεκμηρίωσης των γνώσεων/δεξιοτήτων/ικανοτήτων τους,
− υπηρεσίες απασχόλησης και συμβουλευτικής σταδιοδρομίας, κατά τη παροχή των υπηρεσιών τους
− φορείς εκπαίδευσης/κατάρτισης, για να προσαρμόσουν τα προγράμματά τους,
− επιχειρήσεις, για να περιγράψουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τις δεξιότητες και τα προσόντα των εργαζομένων στις σχετικές θέσεις εργασίας.
Η μελέτη ακολουθεί ένα δομημένο πρότυπο με συγκεκριμένες μεθοδολογικές προδιαγραφές που ορίζονται στις Προδιαγραφές Εκσυγχρονισμένης Μεθοδολογίας, Προτύπων και Εργαλείων Εκπόνησης Επαγγελματικών Περιγραμμάτων και Πλαισίων Προδιαγραφών Προγραμμάτων2, οι οποίες εγκρίθηκαν με την υπ’ αριθμ. ΓΔ/12832/15-04-21 Απόφαση της υπ’ αριθμ. 443ης/14-04-21 Συνεδρίασης του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Συγκεκριμένα, η μελέτη εμπεριέχει: i) την εισαγωγή, ii) τη σύνοψη του επαγγελματικού περιγράμματος, iii) την ανάλυση του επαγγελματικού περιγράμματος, iv) τη βιβλιογραφία και v) το Πλαίσιο Εκπαιδευτικών Προδιαγραφών Προγραμμάτων.
i)Η εισαγωγή προσδιορίζει αδρά το περιεχόμενο της μελέτης και τον τρόπο αξιοποίησής της.
ii) Η σύνοψη του επαγγελματικού περιγράμματος, παρουσιάζει περιληπτικά τις βασικές πληροφορίες της ανάλυσης του επαγγέλματος.
iii) Η ανάλυση του επαγγελματικού περιγράμματος περιλαμβάνει τις παρακάτω ενότητες:
• Ενότητα Α: Τίτλος και ορισμός του επαγγέλματος / ειδικότητας.
• Ενότητα Β: Ανάλυση του επαγγέλματος / ειδικότητας – «προδιαγραφές».
• Ενότητα Γ: Απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την άσκηση του επαγγέλματος / ειδικότητας.
• Ενότητα Δ: Προτεινόμενες διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων.
• Ενότητα Ε: Ενδεικτικοί τρόποι αξιολόγησης των απαιτούμενων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων.
Στην Ενότητα Α καταγράφονται οι γενικότερες συνθήκες άσκησης του επαγγέλματος, οι τεχνολογικές και άλλες αλλαγές που το επηρεάζουν, οι προοπτικές του επαγγέλματος στην αγορά εργασίας και των κλάδων δραστηριότητας στους οποίους ασκείται, καθώς και οι ρυθμίσεις που ισχύουν σχετικά με την άσκησή του.
Στην Ενότητα Β αποτυπώνεται το περιεχόμενο του επαγγέλματος. Αναλύεται σε Κύριες Επαγγελματικές Λειτουργίες (ΚΕΛ1 έως ΚΕΛν), κάθε ΚΕΛ αναλύεται σε Επιμέρους Επαγγελματικές Λειτουργίες (ΕΕΛ) και κάθε ΕΕΛ σε Επαγγελματικές Εργασίες (ΕΕ). Για κάθε ΕΕΛ προσδιορίζονται τα Κριτήρια Επαγγελματικής Ανταπόκρισης (ΚΕΑ) και το Εύρος Εφαρμογής (ΕυΕ) της.
Στην Ενότητα Γ αναλύονται οι απαιτούμενες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική εκτέλεση κάθε ΕΕΛ.
Στην Ενότητα Δ καταγράφονται οι διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων.
Στην Ενότητα Ε οι ενδεικτικοί τρόποι αξιολόγησης των απαιτούμενων γνώσεων και δεξιοτήτων.
iv) Στη βιβλιογραφία παρατίθενται βιβλία, άρθρα κ.λπ. πάνω στα οποία στηρίζεται η συγγραφή των ενοτήτων του επαγγελματικού περιγράμματος ενώ, παράλληλα, συνιστούν προτάσεις για περαιτέρω μελέτη και εμβάθυνση στο αντικείμενο ή στο επάγγελμα.
Για την ανάπτυξη της παρούσας μελέτης συστάθηκε ομάδα εργασίας στην οποία συμμετείχαν ο Ηλίας Γεράκος (συγγραφέας), ο Κωνσταντίνος Αναγνωστέλος (εμπειρογνώμονας εκπρόσωπος στο υπό εξέταση επάγγελμα) και οι Γιώργος Κανέλης και Αντώνης Κόνσολας (εμπειρογνώμονες επαγγέλματος)
Η τελική σύνθεση του Επαγγελματικού Περιγράμματος πραγματοποιήθηκε από τον συγγραφέα, υπό τη συμβουλευτική υποστήριξη της Ευθαλίας Τσεγγελίδου και υπό την επιστημονική εποπτεία και τον συντονισμό των επιστημονικών στελεχών του ΚΑΕΛΕ Δημήτρη Πρίφτη, Χρήστου Συρομάχου και Μαρίας Περγιουδάκη.
1 Όπου στο κείμενο του επαγγελματικού περιγράμματος αναφέρεται ο όρος «Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης» ή το αρκτικόλεξο «Ι.Ε.Κ.», νοούνται οι Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης ή το αρκτικόλεξο «Σ.Α.Ε.Κ.», αντίστοιχα. Σχετ. παρ.2, άρθρο 3 του ν. 5082/2024 (Α’9)
2 Καραλής, Θ., Μαρκίδης, Κ., Βαρβιτσιώτη, Ρ., Νάτσης, Π., Καρατράσογλου, Ι., Παπαευσταθίου, Κ., Γούλας, Χ., & Λιντζέρης, Π. (2021) Μεθοδολογικές προσεγγίσεις ανάπτυξης επαγγελματικών περιγραμμάτων και πλαισίων εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων, Αθήνα: ΙΝΕ ΓΣΕΕ.
ΣΥΝΟΨΗ
ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ3
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Ο εμπορικός αντιπρόσωπος είναι εκείνος στον οποίο, υπό την ιδιότητά του ως ανεξάρτητου μεσολαβητή, ανατίθεται σε μόνιμη βάση είτε να διαπραγματεύεται για λογαριασμό άλλου προσώπου (αντιπροσωπευόμενος), την πώληση ή την αγορά εμπορευμάτων είτε να διαπραγματεύεται και να συνάπτει τις πράξεις αυτές επ’ ονόματι και για λογαριασμό του αντιπροσωπευόμενου. Ο Εμπορικός Αντιπρόσωπος οφείλει κατά την άσκηση των δραστηριοτήτων του να μεριμνά για τα συμφέροντα του αντιπροσωπευόμενου και να δρα νόμιμα με βάση την καλή πίστη.
Σε πιο ειδικό πλαίσιο, ο Εμπορικός Αντιπρόσωπος οφείλει:
α) Να ασχολείται με τη δέουσα επιμέλεια κατά τη διαπραγμάτευση και ενδεχομένως κατά την σύναψη των πράξεων οι οποίες του έχουν ανατεθεί.
β) Να ανακοινώνει στον αντιπροσωπευόμενο κάθε αναγκαία πληροφορία που διαθέτει.
γ) Να συμμορφώνεται προς της εύλογες υποδείξεις του αντιπροσωπευόμενου.
Αναλυτικά, οι αρμοδιότητες ενός εμπορικού αντιπροσώπου είναι :
• Αντιπροσωπεύει μία ή περισσότερες, παραγωγικές ή εμπορικές επιχειρήσεις, έναντι των πελατών του εμπόρων.
• Διερευνά την παγκόσμια αγορά, για την ανεύρεση των ιδανικότερων προτάσεων.
• Έρχεται σε τακτική επαφή με τους Εμπόρους πελάτες του, επιδεικνύει τα προϊόντα του και λαμβάνει παραγγελίες. Τα παραπάνω μαρτυρούν ότι πραγματοποιεί πολλά ταξίδια,
• Προσπαθεί συνεχώς να διευρύνει τα μερίδια αγοράς των επιχειρήσεων που αντιπροσωπεύει.
• Αναπτύσσει την γνώση του για τον ανταγωνισμό και τις τεχνικές πωλήσεων.
• Διερευνά τις παρούσες και μελλοντικές ανάγκες των πελατών του.
• Διαπραγματεύεται τιμές και όρους της πιστωτικής πολιτικής των εταιρειών.
• Συμβάλλει με τις προτάσεις του, στην βελτίωση της ποιότητας των παραγόμενων προϊόντων και στην πλέον συμφέρουσα για την αγορά τιμολογιακή πολιτική.
• Σχεδιάζει το πρόγραμμα πωλήσεων για να επιτύχει τους οικονομικούς στόχους και συμβάλλει έτσι στην ανάπτυξη ιδιαίτερα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων που δεν έχουν την απαιτούμενη οργάνωση Marketing και πωλήσεων.
• Συμβάλλει στην ανάπτυξη των παραγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων και επομένως στην Ανάπτυξη της Εθνικής Οικονομίας και την αύξηση της απασχόλησης.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
Ο εμπορικός αντιπρόσωπος μπορεί να απασχοληθεί σε πολλούς τομείς του χονδρικού και λιανικού εμπορίου, σε αντιπροσωπείες εισαγόμενων προϊόντων, στο τμήμα πωλήσεων επιχειρήσεων που ασχολούνται με την πώληση καταναλωτικών αγαθών και υπηρεσιών, σε τουριστικές επιχειρήσεις ως σύμβουλος προώθησης, αλλά και σε διάφορες ιδιωτικές εταιρείες, όπως φαρμακευτικές, κινητής τηλεφωνίας, ασφαλιστικές κ.λπ., διαχειριζόμενος το πελατολόγιο της εταιρείας, για λογαριασμό της, σε συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή. Επίσης, μπορεί να απασχοληθεί ως ελεύθερος επαγγελματίας με δική του επιχείρηση, είτε ως υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων και επικοινωνιακής πολιτικής σε ιδιωτικές επιχειρήσεις και σε διεθνείς οργανισμούς που διαθέτουν τμήμα δημοσίων σχέσεων.
3 Στην παρούσα μελέτη η φράση [«αναγράψτε τον τίτλο του επαγγέλματος στο αρσενικό γένος»] αναφέρεται και στα δύο φύλα. Το αρσενικό γραμματικό γένος χρησιμοποιείται για καθαρά πρακτικούς λόγους.
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία δεν απαιτείται ειδική άδεια λειτουργίας για την άσκηση του επαγγέλματος του εμπορικού αντιπροσώπου. Για να ασκήσει κάποιος το επάγγελμα του «Εμπορικού Αντιπροσώπου» απαιτείται να αποκτήσει την άσκηση δραστηριότητας του Εμπορικού Αντιπροσώπου που μπορούν να λάβουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα με εκπρόσωπό τους, τα οποία είναι εγγεγραμμένα στο Μητρώο του Ε.Β.Ε.Π., Για την άσκηση της δραστηριότητας του εμπορικού αντιπροσώπου εισαγωγής-εξαγωγής απαιτείται η έγγραφη στο τοπικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και η χορήγηση σχετικής άδειας. Φυσικά απαιτείται να κάνει έναρξη δραστηριότητας στην εφορία την οποία υπάγεται στου κωδικούς που αναφέρουμε στην ενότητα Α 3
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ
1η Διαδρομή | Δίπλωμα επαγγελματικής κατάρτισης (ΙΕΚ), επιπέδου 5 του Ε.Π.Π. του τομέα Διοίκησης και Οικονομίας ή Πτυχίο Μεταλυκειακού Έτους- Τάξη Μαθητείας ΕΠΑΛ, επιπέδου 5 του Ε.Π.Π., των ειδικοτήτων «Υπάλληλος Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών» ή «Υπάλληλος Αποθήκης και Συστημάτων Εφοδιασμού (Logistics)» και έξι (6) μήνες συναφής επαγγελματική εμπειρία |
2η Διαδρομή | Απολυτήριο Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.), επιπέδου 4 του Ε.Π.Π., ή πτυχίο του τμήματος μαθητείας ΕΠΑΣ, επιπέδου 3 του Ε.Π.Π. του τομέα Διοίκησης και Οικονομίας, συναφής επαγγελματική εμπειρία ενός (1) έτους και συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση για το σύνολο των θεωρητικών γνώσεων που αντιστοιχούν στις κύριες επαγγελματικές λειτουργίες (ΚΕΛ) του επαγγέλματος |
3η Διαδρομή | Απολυτήριο Γενικού Λυκείου ή απολυτήριο ΕΠΑ.Λ. επιπέδου 4 του Ε.Π.Π., συναφής επαγγελματική εμπειρία τριών (3) ετών, συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση για το σύνολο των θεωρητικών γνώσεων που αντιστοιχούν στις κύριες επαγγελματικές λειτουργίες (ΚΕΛ) του επαγγέλματος |
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
− Σύνδεσμος Εμπορικών Αντιπροσώπων Αθηνών
− Σύνδεσμος Εμπορικών Αντιπροσώπων Βορείου Ελλάδος
− Σύνδεσμος Εμπορικών Αντιπροσώπων Πειραιώς
− Σύνδεσμος Εμπορικών Αντιπροσώπων Δυτικής Ελλάδας.
− Ομοσπονδία Συνδέσμων Ανεξαρτήτων Εμπορικών Αντιπροσώπων, η οποία υπάγεται στην Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) και στη Διεθνή Οργάνωση Εμπορικών Αντιπροσώπων IUCAB.
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
− Κάνει έρευνα σχετικά με την δραστηριότητα της επιχείρησής του.
− Επιλέγει τον οίκο αντιπροσώπευσης.
− Προμηθεύεται υλικό σχετικό με την παρουσίαση των προϊόντων του.
− Διενεργεί επαφές – διαμορφώνει την στρατηγική προώθησης των προϊόντων – υπηρεσιών.
− Επιλέγει δυνητικούς αγοραστές
− Διαπραγματεύεται την πώληση προϊόντων – υπηρεσιών.
− Προτείνει και συμφωνεί τους όρους μεταφοράς – διανομής που εξυπηρετούν τον αγοραστή.
− Διασφαλίζει την γρήγορη και ασφαλή μεταφορά και παράδοση των εμπορευμάτων.
− Ελέγχει και επεμβαίνει μετά την πώληση των προϊόντων – υπηρεσιών.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΠΑΓΓΕΛΑΜΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ (σε επίπεδο επιμέρους επαγγελματικών λειτουργιών)
– Διαχείριση σχέσεων με πελάτες
– Κατανόηση προϊόντων
– Στρατηγικές πωλήσεων
– Τεχνικές πωλήσεων
– Χαρακτηριστικά προϊόντων
– Χαρακτηριστικά υπηρεσιών
– Διαχείριση και χρήση ψηφιακών μέσων επικοινωνίας – νέων τεχνολογιών
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ (σε επίπεδο επιμέρους επαγγελματικων λειτουργιών)
– Διαχείριση σχέσεων με πελάτες
– Κατανόηση προϊόντων
– Στρατηγικές πωλήσεων
– Τεχνικές πωλήσεων
– Χαρακτηριστικά προϊόντων
– Χαρακτηριστικά υπηρεσιών
– Διαχείριση και χρήση ψηφιακών μέσων επικοινωνίας – νέων τεχνολογιών
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΠΑΓΓΕΛΑΜΤΙΚΕΣ ΓΝΩΔΣΕΙΣ (σε επίπεδο επιμέρους επαγγελαμτικών λειτουργιών)
− Παγκόσμια και ευρωπαϊκή οικονομία
− Διεθνείς κεφαλαιαγορές
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
Άσκηση δεξιοτήτων τεχνικής επικοινωνίας
− Αναζήτηση νέων πελατών
− Αναζήτηση νέων περιφερειακών συμβολαίων
− Ανταπόκριση στα αιτήματα των πελατών
− Διασφάλιση της επικέντρωσης στις ανάγκες των πελατών
− Διασφάλιση της ικανοποίησης πελατών
− Διασφάλιση της συμμόρφωσης με κανονισμούς περί αγορών και σύναψης συμβάσεων
− Διασφάλιση της συμμόρφωσης με τις νομικές απαιτήσεις
− Διατήρηση επαφής με προμηθευτές
− Διενέργεια ανάλυσης πωλήσεων
− Επίδειξη των χαρακτηριστικών των προϊόντων
− Επικοινωνία με πελάτες
− Εφαρμογή στρατηγικών πωλήσεων
− Κατάρτιση εκθέσεων πώλησης
− Καταγραφή προσωπικών δεδομένων πελατών
− Κατοχή ψηφιακών δεξιοτήτων
− Παρουσίαση κινήτρων για την πραγματοποίηση πωλήσεων
− Παροχή συμβούλων σχετικά με τα χαρακτηριστικά εμπορευμάτων
− Συνεχής παρακολούθησης της ικανοποίησης των πελατών
− Τήρηση αρχείου επικοινωνίας με πελάτες
− Τήρηση αρχείου πωλήσεων
− Τηλεφωνική ενημέρωση πελατών
− Χρήση λογισμικού διαχείρισης σχέσεων με πελάτες
− Έκδοση τιμολογίων πώλησης − Ανάλυση τάσεων αγορών καταναλωτών
− Ανάπτυξη εργαλείων προώθησης
− Ανάπτυξη στρατηγικής μέσων μαζικής ενημέρωσης
− Διατύπωση πειστικού διαφημιστικού λόγου
− Διεκπεραίωση πληρωμών
− Διενέργεια έρευνας για την επιλογή μέσου ενημέρωσης
− Εκτέλεση οικονομικών συναλλαγών
− Επίδειξη διπλωματίας
− Επικοινωνία σε διαφορετικές γλώσσες
− Εφαρμογή στρατηγικών προώθησης πωλήσεων
− Παρακολούθηση αριθμητικών στοιχείων από έρευνες του κλάδου μέσων ενημέρωσης
− Παρακολούθηση στοιχείων για την εξυπηρέτηση πελατών μετά την πώληση
− Παρακολούθηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης
− Προώθηση πωλήσεων σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης
− Συνεργασία με επαγγελματίες διαφημιστές
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
− Ο Εμπορικός Αντιπρόσωπος μπορεί να διατηρεί υπαντιπροσώπους στην έδρα της εγκατάστασής του ή σε άλλες πόλεις μέσα στον γεωγραφικό τομέα στον οποίο ασκεί την δραστηριότητά του. Ο Εμπορικός Αντιπρόσωπος δεν εισάγει εμπορεύματα για λογαριασμό οποιουδήποτε πελάτη, δεν αποκτά την κυριότητα των προϊόντων που εμπορεύεται, δεν διατηρεί αποθηκευτικούς χώρους αλλά ουσιαστικά λειτουργεί ως γραφείο του αντιπροσωπευόμενου οίκου. Η πώληση γίνεται στον κάθε ενδιαφερόμενο πελάτη (εισαγωγείς έμποροι) μετά από την ανάπτυξη δημοσίων σχέσεων και μετά από σχετική έρευνα που αναπτύσσει ο κάθε αντιπρόσωπος. Ωστόσο, οι εισαγωγείς δεν αγοράζουν απευθείας από τον εμπορικό αντιπρόσωπο αλλά από τον οίκο. Οι εμπορικοί αντιπρόσωποι εργάζονται με προμήθεια. Η εργασία αυτή διέπεται από τους συγκεκριμένους κανόνες και η αμοιβή του Εμπορικού Αντιπροσώπου προέρχεται από την πώληση των αγαθών για λογαριασμό του αντιπροσωπευόμενου οίκου. Η πώληση γίνεται στον κάθε ενδιαφερόμενο πελάτη (έμπορο) μετά από την ανάπτυξη δημοσίων σχέσεων που αναπτύσσει ο κάθε Εμπορικός Αντιπρόσωπος.
Μια ταξινόμηση των εμπορικών αντιπροσώπων είναι:
− Εμπορικοί Αντιπρόσωποι εισαγωγών: αναλαμβάνουν την αντιπροσώπευση ξένων οίκων στην χώρα μας
− Εμπορικοί Αντιπρόσωποι εξαγωγών: αναλαμβάνουν την αντιπροσώπευση εγχώριων οίκων σε χώρες του εξωτερικού
− Εμπορικοί Αντιπρόσωποι επενδύσεων: δημιουργεί τις διεθνείς σχέσεις για επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε μια χώρα, φέρνοντας τους σε επαφή με δημοσίους και ιδιωτικούς φορείς
− Εμπορικοί Αντιπρόσωποι επενδύσεων: δημιουργεί τις διεθνείς σχέσεις για επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε μια χώρα, φέρνοντας τους σε επαφή με δημοσίους και ιδιωτικούς φορείς